Frågor inför köp av pjäxor till Chamonix v.14

• Trådstartare Trådstartare tse
  • Start datum Start datum

tse

Ny medlem
Ska ner till Chamonix med UCPA v.14 och tänkte skaffa mina första egna pjäxor. Har kollat lite på Alpint och Alpingaraget och crosscheckat med tester och reviews jag hittat runt på internet men det verkar som att dessa butiker inte riktigt har samma utbud av märken som är vanliga utomlands.

Så jag frågar mig om jag nödvändigtvis ska skaffa mig pjäxor innan jag åker ner eller om ni tycker det är bättre/same-same att köpa dom väl nere i Chamonix? Hur ser prisbilden ut där nere jämfört med i Sverige? Är det dåligt utbud så här sent på säsongen? Jag misstänker att hjälpen man kan få här i Sverige är i nivå med Chamonix men att kanske kommunikationen med fransmännen där nere kan vara svårare?

Jag är en relativt ny åkare men kan ta mig ner för alla pister. Vill ha ett par pjäxor som är gjutna efter mina fötter och där det finns utrymme att utvecklas snabbt som åkare och förbättra tekniken.

Vet inte så mkt om priser och utbud i Chamonix, borde vara helt ok. En fördel med att köpa på plats är att du kan få hjälp under veckan om du har problem med pjäxorna, tryckpunkter eller liknande.

Fördel med att köpa på plats är precis som Kalle B skriver. Nackdelen är att det tar tid att prova, tid att gjuta, tid att anpassa ... tid man sällan har över en alpvecka. Speciellt inte om du vill kunna åka med pjäxorna redan första dagen.

Mitt förslag är att du i lugn och ro provar ut ett par pjäxor på Alpint eller Alpingaraget. Försök få en dag eller två i backen innan du åker till Cham så får du koll på hur pjäxorna fungerar och kan få dem anpassade om det behövs. Romme Alpin kan du ju alltid ta över dagen.

/MM

Mountain_Man sa:
Fördel med att köpa på plats är precis som Kalle B skriver. Nackdelen är att det tar tid att prova, tid att gjuta, tid att anpassa ... tid man sällan har över en alpvecka. Speciellt inte om du vill kunna åka med pjäxorna redan första dagen.

Mitt förslag är att du i lugn och ro provar ut ett par pjäxor på Alpint eller Alpingaraget. Försök få en dag eller två i backen innan du åker till Cham så får du koll på hur pjäxorna fungerar och kan få dem anpassade om det behövs. Romme Alpin kan du ju alltid ta över dagen.

/MM
helt rätt prova ut hemma,,,,, du stannar ju bara en vecka, värdefull tid som kan lâggas pa skidakning, skulle du fa stora problem pa plats sa ga till en Bootfitter, sen är spraket inget problem i Chamonix, finns nog ingen som jobbar i Cham som inte pratar Engelska

Tack för all input!

Det låter som att ordna pjäxor hemma och testa dom innan är den mest fördelaktiga vägen att gå. Då ska jag leta vidare lite på nätet och sedan ge mig iväg till någon butik i veckan.

Hej! Jag tycker helt klart tvärtom, köp pjäxor på plats. Tillpassning av pjäxor är en process som kräver löpande justeringar i de allra flesta fallen och då är det jäkligt bra (nödvändigt) att göra det på plats. Ta med dig dina gamla pjäxor bara och ha som reservpjäxor ifall det kommer ett stort dump första dagen så du kan vara ute och åka även om de nya pjäxorna smärtar för mycket.

Om du däremot hinner åka in pjäxorna några dagar innan, gärna typ minst en veckas åkning, skulle det funka att göra tillpassningen i sverige. IMHO.

Och angående utbud på tillpassning (bootfitting) finns det ett gott utbud och kompetens i chamonix. Sole kan rekommenderas, Niklas där tex är svensk om du vill slippa kommunicera på engelska.

På UCPA resorna så ingår hyra av skidor/pjäxor/osv så ett par i reserv är inget problem egentligen. Kan vara värt att nämna att jag kommer att använda hyrskidor men jag antar att dessa är mer eller mindre samma vart man än kommer och att hitta en pjäxa som fungerar bra med denna typ av skidor inte är så svårt.

Upptäckte precis att i stort sett vilken pjäxa jag än tittar på hos Alpingaraget så går det endast att välja en storlek. Tyder ju lite på att säsongen är på väg mot sitt slut och att inga nya pjäxor tagits in och att urvalet skulle kunna vara högst begränsat. Det vänder ju lite upp-och-ner på det hela.

Gör säsong nere i Cham just nu.
Som alla säger köp pjäxor hemma och gör allt grund pill, sen väll nere i cham kan du gå till en bootfitter och göra finjusteringar om det behövs.

Jag har varit hos snellsport och fixat med mina pjäxor senaste veckorna. De är bra och tar ej betalt, dock så är de inte världens bästa på engelska, men det funkar.

Niklas på Sole är svensk och riktigt härlig och har bra koll på pjäxor.

Dessa är de två jag kan rekommendera.

Tillbaka
Topp