Frågor kring utrustning

Lockielito

Ny medlem
Frågor kring utrustning
Tja!

Skall antagligen köra min första vintersäsong i vinter. Har alltid hyrt skidor osv innan när jag åkt med familj och vänner så det jag undrar e nu. Vad skall jag ha för mått på skidor. Vilka märken e bra för en nybörjarjibbare. etc.
Jag kommer köpa begagnat troligtvis.
Jag är 175cm lång.

MVH

Frågor kring utrustning
Hej!

Märke är inte så relevant, det är viktigare hur långa/breda skidorna är.

Hur mycket väger du? Var kommer du åka mest? (Fjällen/Alperna, Park/Pist/Offpist) Hur skulle du beskriva din åkning idag? Har du hyrt några skidor innan som du gillat, och vad var det som var bra med dom?

Svara på de frågorna så blir det lättare att hjälpa dig :)

Frågor kring utrustning
Fjällen, Park och pist
60-65kg
Min åkning är grym, men har bara kört totalt ett par veckor i park.
Brukar säga twintip när jag hyrt skidor och har alltid vart nöjd haha :cool:

Frågor kring utrustning
Lockielito sa:
Fjällen, Park och pist
60-65kg
Min åkning är grym, men har bara kört totalt ett par veckor i park.
Brukar säga twintip när jag hyrt skidor och har alltid vart nöjd haha :cool:
Ofta kan det vara en lite halvtaskig idé att köpa begagnade jibbplank, då de ofta är skrot efter ett par dagar på räcken.

Med det sagt så är det mest troligt att du under en säsong kommer att testa på åkning utanför pisterna. Inte nog med det, du kommer förmodligen också tycka att det är jäkligt kul att åka utanför och senare komma på att lite bredare skidor är ännu roligare. Så för att spara lite tid, pengar och besvär så tycker jag att du ska kika på de något bredare jibbskidorna.

Line blend poppar snabbt upp i mitt huvud som en tänkbar kandidat men det finns givetvis en hel uppsjö med jibbskidor med lite rocker/early rise och en midja någonstans ungefär mellan 90-105mm midjebredd.

Med informationen du har givit oss så är det faktiskt fantastiskt svårt att komma med konkreta tips eftersom du inte riktigt vet vad du har åkt på tidigare och vad du tyckte om de skidorna, vilket gör det svårt för dig att välja själv osv... Det enda riktiga rådet jag kan ge är att hitta skidor som känns lagom i längd, och som uppfyller kraven ovan, och köpa de du får billigast/tycker ser bäst ut.

Frågor kring utrustning
Tack, får helt enkelt åka till en shop och be om hjälp på plats :)

men tack för tipsen! Ett par bredare får de bli, för jag älskar puder ;)

Frågor kring utrustning
Lockielito sa:
Tack, får helt enkelt åka till en shop och be om hjälp på plats :)

men tack för tipsen! Ett par bredare får de bli, för jag älskar puder ;)
Jöss, var lite virrig i mitt förra inlägg, vilket jag helt och hållet skyller på en artikel om Frege - en tysk språkfilosof med en konstig läggning åt grammatik vars skrifter och funderingar jag nu läser översatta till engelska (inte den mest underhållande läsningen mao, vill någon plåga sig själv för en stund så klicka här). Det gör mig något förvirrad och lite frustrerad.

I vilket fall, eftersom du ska göra säsong (vart ska du förresten?) kan det vara en god idé att testa ett gäng skidor när du väl kommit på plats. På så sätt får du snabbt en uppfattning om vilken typ av skida du trivs på (kort/lång, bred/smal, kort/lång radie, styv/mjuk osv..). Därefter kommer du garanterat ha mycket mer kött på benen för att kunna få tag i de bästa skidorna för just dig.

Om det är lite bredare skidor du är ute efter så minskar ju chanserna för att de är sönderrailade dessutom drastiskt ju bredare midjan blir :)

Frågor kring utrustning
Hemsedal är ju perfekt för ändamålet då de har skidtestarhelg varje år.

Fundera lite på hur du vill åka kika sedan runt lite här på forumet men även tetongravity.com och newschoolers.com, läs lite om olika skidor som kan tänkas passa den typen av åkning du sysslar med, eller vill börja syssla med. När du sedan står på testhelgen har du redan riktat in dig på några skidor du tror kan passa och slipper testa i blindo sas.

Snödjup

Tillbaka
Topp