Komplement till v-werks katana eller jobba på teknik/psyke?

nisse4

Ny medlem
Hej,
Jag har använt v-werks katana med kingpin som enda skida till pist, offpist och topptur. Hade innan Corona 30-40 skiddagar per år och ansåg mig vara en bra skidåkare. Åkte nyligen skidor för första gången på två år noch märkte att det går halvbra för mig att åka brant, hård pist (även Manchester). Känns som en kombination av svårigheter med att få upp skidorna på skär, att de blir lätt skakiga i hög fart och att jag inte helt vågar lita på bindningarna - har tidigare fått byta ut båda när pinnarna slitits av under snabb piståkning. När jag nu åkte märkte jag att under de millisekunder det tar att komma upp på skär blir skidan skakig, och jag fick ett par släpp första dagen jag åkte.

Så fort det mjuknar upp, blir uppkört eller puckligt kan jag bränna på bra, och jag har inget att klaga på när jag kör offpist.

Min skidåkning kommer under de närmsta åren främst att bestå av ett par veckor i alperna med kompisar som mest åker post 6 och inte turar.Mina frågor (efter långt intro) är:

1. Sitter det bara i huvudet/bristande teknik som gör att det går sämre i pisten, eller kan det vara värt att komplettera utrustningen?
2. Rekommenderar ni byte till shift/Duke PT, eller att komplettera med ett par mer allmountain-skidor?
3. Om allmountain, rekommendationer för någon som föredrar offpist när det bjuds men lär åka 80% pist? Testade och gillade völkl kendo men det var ca 5 år sen nu

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Vet inte om de ändrat något på senare modeller, men på Völkls hemsida ger de ju den modellen 1 av 10 på hård snö. Med kolfiber osv. är det ju inte konsigt om det börjar slamra i frusen manchester då.
Vad gäller Kingpin är väl konsensus numera att den åker man bara på om det inte gör något om den, eller ett knä, går sönder? Knappast lämpad för isig manchester jämfört med de nyare hybridbindningarna, slänger in Tecton i den kategorin.
Ska du köra 80% pist låter det vettigt att gå ner till mellan 90 och 100 mm.

Skulle nog köpa ett par till om jag vore du. :cool:

zerode

Aktiv medlem
Katana V-werks är en konstig skida måste jag säga. Den är skum både till utseende och åkkänsla. Alla som provar den blir sjukt förvånade över hur bra den är. Populär skida.

Men skulle nog rekommendera dig att behålla KingPin bindningen och istället för att köpa ett par nya bindningar så behåller du skidorna och har dem som topptur/lössnö skidor och skaffar ett par som är bättre på pist som du säger dig åka mer utav

Vill du köra vidare på Völkl, så skulle jag rekommenderar jag Mantra M6 eller 102, båda funkar att åka överallt på, men framförallt får du riktigt kul i pisterna med dem.
De har en helt annan känsla än Katana-skidorna, men du kommer känna igen kantgreppet som du är van med

Men den kategorin skidor är gigantisk, så det finns sjukt många bra skidor där, så kolla runt och testa dig fram är mitt tips

nisse4

Ny medlem
Tack! M6 såg ju riktigt intressant ut, känns som ett vettigt komplement. Så behåller jag katana och hoppas att jag snart kan återuppta turandet..

Topp