Guardians på v-werks Katana

ChasingPow

Aktiv medlem
Hej hopp

Jag har köpt ett par völkl katana v-werks och har en par salomon guardian 16 bindningar sedan tidigare. Jag vet att völkl bara rekommenderar marker bindningar men jag undrar om ni vet hur det är att sätta guardians på v-werks skidor?

Med sådana fina skidor hade jag valt en direktmontetad lättare bindning. Kört på Verks BMT 109 och vet att den är optimerad med en direktmonterad, rambindning styvar upp skidan en aning utöver tyngden men sen om vi dödliga känner skillnad?

Lycka till

//Johan

ChasingPow sa:
Hej hopp

Jag har köpt ett par völkl katana v-werks och har en par salomon guardian 16 bindningar sedan tidigare. Jag vet att völkl bara rekommenderar marker bindningar men jag undrar om ni vet hur det är att sätta guardians på v-werks skidor?

kruxet med V-werks är att träkärnan under foten inte är homogen utan har kanaler mellan trästavarna för att få ner vikten. Så har man otur så kommer man beroende på bindningens hålbild skruva fast bindningen i tomma intet.....

Tanken med att köpa en V-werks tänker jag är att få en lätt skida med bra prestanda, att då slänga på en tung bindning känns ju lite motvals.

/C

Jo problemet är ju att förstärkningen är som ett H där marker bindningars hålbild passar väldigt väl. Frågan är ju hur en guardian bindning passar, i strl L för att förtydliga?

Sedan är ju inte katana direkt lätt, visst bland de lättare i segmentet men definitivt ingen lättviktare som en riktig turskida. Väger dessutom +100 och tävlat så något annat än en riktig bindning är inte ens att fundera på. Den kommer ändå användas mest med lift och turerna kommer aldrig va super långa.

Tillbaka
Topp