Frågor om Canada

• Trådstartare Trådstartare user29374
  • Start datum Start datum
U

user29374

Guest
Frågor om Canada
Hej alla!

Har nu spenderat två vintrar i Chamonix och stormtrivts, och kommer alltid att återvända dit, men jag skulle också vilja se andra sidan atlanten. Gärna Canada eller USA. Är det någon som har ett hett tips på en härlig, go skidort med gott om snö och bra priser. Min säsong är begränsad till någon månad och skulle därför vilja har så mycket puder som möjligt under denna tiden.

Vissa säger att Canada är billigt billigt men samtidigt verkar vissa skidorter extremt dyra. Är det någon som nyligen har varit där en säsong och verkilgen vet hur mycket men gör av med.
Mina tidigare säsonger i Frankrike har slutat på ca 25 000. (liftkort mat boeende öl)

tack / johan

Frågor om Canada
Jag var i Nelson/Whitewater denna säsong. Trots att basen var 3 m mindre än normalt var det ett supermysigt ställe att säsonga på. Dock mer svenskar än vi trott tack vare Åka Skidors reportage om orten i samma veva som alla bestämmer sig var de ska åka. Jag o min pojkvän var där i 1 1/2 månad och stormtrivdes. Mat är billigt, om man bor ihop ett helt gäng. Det blir desto dyrare om man är ensam eller 2 stycken eftersom alla mat säljs i storpack. Att äta ute är också billigt. Gigantiska hamburgare men tillbehör + öl blir max 50 sek. Vi klarade oss med 25 000/pers för perioden inkl flyg/liftkort!. Flyget går på 7000, litfkort 1000. Vi shoppade en hel del också! Man klarar sig nog på 15000-20000 om man lever snålt.

Kolla in http://www.skiwhitewater.com/. I Vanliga fall kommer det 13 meter snö per säsong. Systemet är litet, men med lite muskelkraft och stighudar når du fortfarande orört 5 dagar efter snöfall!

Lycka till!

Frågor om Canada
För att komma undan billigare, så bör du undvika de stora systemen som Whistler och Banff.
Åk till något mindre ställe.
Säsongen i fjol var dålig i stort sett hela Kanada speciellt i BC, Snön kom i Öst, och en del orter i USA fick bra med snö.

Frågor om Canada
Jag skulle hålla mig undan Banff om du inte älskar att ha Engelsmän ivägen för dig överallt i flacka backar och billigt är det inte heller. Nelson/whitewater är ett bra tips (om du går utanför systemet också) och jag skulle vilja flika in Red Mountain också, inga bowls men brant och hyfsat snösäkert.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp