Framåtvinklade nya pjäxor - ont

• Trådstartare Trådstartare PSX
  • Start datum Start datum

PSX

Medlem
Hej!

Min flickvän har köpt nya slalompjäxor. Problemet är att hon får ont i vaderna och knäna (speciellt då hon åker släplift) hon fick inte sånna här problem med sina gamla pjäxor. Jag tror att det kan bero på att de är här mer "framåtvinklade" än hennes gamla. Vi har ställt om dem så mycket det går till en mer upprätt ställning men problemet finns kvar. Någon som vet om de kan göra något åt det på en skidverkstad? REller kan det vara något annat som är problemet?

Tack på förhand!

Hej!

För att ta det där med vaderna först, så är min egen erfarenhet att, hur mycket jag än har försäsongstränat så får jag träningsvärk i vaderna efter säsongens första åkning. Det går över.

Framåtlutningen är ju annars den troliga förklaringen. Man belastar ju vadmusklerna konstant och det tar ett tag för dom att vänja sig vid en ny belastning. Har man t ex gått från en relativt enkel nybörjarmodell (=liten framåtvinkling) till en avancerad sko (=mer framåtlutning) känns sannolikt en skillnad.

Knänproblemet är svårare att ringa in. Dom nya skorna kan ha en annan skaftvinkel i sidled (ibland kallat "canting"). För dom som är lite hjulbenta t ex kan man i viss mån kompensera för detta genom att vinkla skaften utåt. Många skor har en justeringssanordning för cantingvinkeln, men inte särskilt mycket, några grader kanske.

Det bästa är som vanligt att gå till en kunnig "shoe fitter" (finns det nåt bra Svenskt ord?), t ex på Alpingaraget i Sthlm eller liknande specialbutik i Åre eller Sälen.

Sen spelar dom vanliga parametrarna som fysisk status, hur ofta man åker, åkstil m m, en viss roll förstås.

/Ace DG

Hej!

Precis som ACE skriver kan omställningen mellan en upprätt pjäxa och en mer framåtvinklad pjäxa kännas riktigt jobbig inledningsvis. Sannolikt är det en kombination av att man spänner sig pga. den ovana ställningen och att man inte är tränad för den nya positionen, nya muskelgrupper får arbeta. Eftersom du inte skriver vad det är för pjäxor det rör sig om kan jag inte bedöma hurvida de är onormalt framåtvinklade eller inte.

En gissning är att det finns ett samband mellan vadproblemet och vinkeln. Är pjäxorna för smala i förhållande till vadernas storlek och placering blir ju effekten att man står mer framåtvinklad samtidigt som trycket på vaden blir stort. Det kan också vara så att även problemet till vadmuskeln är relaterat till den ovana ställningen och kommer att gå över efter några skiddagar ...

Den största skillnaden mellan dam- och herrpjäxor är just att man tagit hänsyn till att tjejer normalt har proportionellt större vadmuskler med ett lägre fäste (undantag finns naturligtvis). Dam pjäxor är normalt också något mjukare i flex och mer stoppade.

Mitt förslag är att du och din flickvän låter någon erfaren alpinräv besiktiga såväl din flickvän som pjäxorna. Han/hon kan säkert avgöra var felet är. Kanske är det helt enkelt några timmar i gymmet eller motionsspåret som saknas?

Och .. ja, det kan vara påfrestande för knäna att åka släplift. Speciellt om man känner sig obekväm och inte kan stå avslappnat. Välj i första hand sittlift/kabin/tåg om alternativen finns.

That´s all folks! / MM

Själv så brukar jag nästan alltid "hänga" på stavarna vid släpliftsåkning just för att skona vaderna, alternativet är att slappna av helt och hållet i vaderna och låta pjäxskaften görajobbet men det kan kännas ganska så onaturligt om pjäxorna är mycket vinklade. Orkar inte skriva mer ingående ty jag surfar på mobilen. / Jonny

Tillbaka
Topp