Framtida bergsguider?

chrtur

Medlem
Hej alla,

Till våren är det ny ansökan för intresserade att bli framtida IFMGA bergsguider och stora möjligheter till att arbeta med skidåkning över hela världen.

Ps. Se det verkligen inte som en reklam då SBO verkligen inte är ett företag. Vi är mer intresserade av att få flera att utbilda sig då vi är för få.....

Hälsningar Christian

kappakomplett

Aktiv medlem
Det är inte aktuellt för mig men jag är ändå intresserad då det händer att jag åker med guider i alperna som har lite olika utbildning. Nu är jag inte ens byxad att bedöma förkraven för att ens kunna söka den svenska men när jag läste igenom dokumentet såg det tufft ut.
När man där talar om "alpina turer" innebär det att det inte gills med skandinaviska turer?

chrtur

Medlem
Det är inte aktuellt för mig men jag är ändå intresserad då det händer att jag åker med guider i alperna som har lite olika utbildning. Nu är jag inte ens byxad att bedöma förkraven för att ens kunna söka den svenska men när jag läste igenom dokumentet såg det tufft ut.
När man där talar om "alpina turer" innebär det att det inte gills med skandinaviska turer?
I Alpländerna så krävs det generellt olika certifikat för att guida människor i bergsmiljö. En IFMGA certifierad bergsguide, vilket vi inom SBO utbildar, är i toppen av denna hierarki och grundstandarden är detsamma för alla som utbildar IFMGA guider (det är ett internationellt förbund). Därefter finns det lite variationer på andra typer av guider som får göra vissa saker, tex vissa skidlärare med en viss certifikat får "guida" vissa off-pist områden (tex utanför glaciär), klätterguider som enbart får klättra vissa leder (tex sportklättring), etc. Men det är också lagfört, och ja, det finns tyvärr människor som rör sig laglöst och guidar människor i denna miljö.. Ganska enkelt att helt enkelt fråga efter certifieringar när man anlitar en guide.....

Alpina turer kan även innefatta turer som är gjorda i Skandinavien och bäst är om man kan uppvisa en mix av olika områden. Förkraven är ställda på ett sätt att man har byggt upp en erfarenhet av att vistas i bergsmiljö, då utbildningen inte går ut på att lära sig åka skidor, klättra, etc utan att ta hand om människor i den miljön. Vi kan även ta bort attribut såsom tufft, hårt, macho, etc.... det är krävande utbildning likväl som många andra utbildningar!

/Christian

kappakomplett

Aktiv medlem
I Alpländerna så krävs det generellt olika certifikat för att guida människor i bergsmiljö. En IFMGA certifierad bergsguide, vilket vi inom SBO utbildar, är i toppen av denna hierarki och grundstandarden är detsamma för alla som utbildar IFMGA guider (det är ett internationellt förbund). Därefter finns det lite variationer på andra typer av guider som får göra vissa saker, tex vissa skidlärare med en viss certifikat får "guida" vissa off-pist områden (tex utanför glaciär), klätterguider som enbart får klättra vissa leder (tex sportklättring), etc. Men det är också lagfört, och ja, det finns tyvärr människor som rör sig laglöst och guidar människor i denna miljö.. Ganska enkelt att helt enkelt fråga efter certifieringar när man anlitar en guide.....

Alpina turer kan även innefatta turer som är gjorda i Skandinavien och bäst är om man kan uppvisa en mix av olika områden. Förkraven är ställda på ett sätt att man har byggt upp en erfarenhet av att vistas i bergsmiljö, då utbildningen inte går ut på att lära sig åka skidor, klättra, etc utan att ta hand om människor i den miljön. Vi kan även ta bort attribut såsom tufft, hårt, macho, etc.... det är krävande utbildning likväl som många andra utbildningar!

/Christian
Tack för det utförliga svaret. Jag antar att UIGMA och IFGMA är samma sak, dvs samma organisation, eller är det någon skillnad?
ENSA i Chamonix är ju en känd skola för bergsguider, vilka fler kända skolor finns det?
Macho och så kanske inte är aktuellt, tyvärr har jag aldrig haft förmånen att åka med en kvinnlig guide. Men utan att vara macho så brukar dom vara rätt bestämda och man får inte åka nedanför och det ena med det andra, allt för klientens bästa förstås, jag förstår det. I Chamonix har jag sett en guide använda hårda rapp med staven i tillrättavisande syfte:), med all rätt! Men om man sköter sig så är det alltid värt pengarna!

termons

Medlem
Tack för bra förklaring. Undrar litet kring detta:
Men det är också lagfört, och ja, det finns tyvärr människor som rör sig laglöst och guidar människor i denna miljö..
Betyder det att man tar betalt av någon att man guidar och att detta är laglöst? Lagfört?
Tänker på någon lokal som rört sig mycket i bergen man blir bekant med typ. Han tar litet betalt att guida dig och dina kompisar. Kan han få problem med lagen om det sker en olycka ?

xQubeZ

Aktiv medlem
I förkraven står det att man måste vara ”helt frisk”, innebär det att man inte kan ha några ”kroniska” sjukdomar alls eller hur hårt bedöms det? Kan dålig syn vara tillräckligt för att hindra eller är det sjukdomar som diabetes tex som det syftar på? Är även lite intresserad av att veta hur ni kollar upp att ansökande verkligen har gjort förkraven. Hade ju inte vart omöjligt för personer att böja lite på sanningen om hur ”hårda” turer man gjort.

chrtur

Medlem
Hej, svarar er tillsammans i ett inlägg.

Det internationella förbundet finns på https://ifmga.info/

IFMGA/UIGMA/IVBV är samma för respektive Engelska/Franska/Tyska språket och ENSA är den franska skolan, liksom SBO är den svenska, och varje medlemsland har sin egen/egna skolor för att utbilda bergsguider. Strukturen är uppbygd likt ett skråväsende skulle man nog kanske kunna säga. Tex SBO har ett samarbete med ENSA, dvs kandidaterna från båda länderna har gemensamma utbildningsdagar med instruktörer från båda skolorna.

Hur guider beter sig är ju upp till var och en när man sedan arbetar, jag personligen brukar sätta det i perspektiv att 20 % är de tekniska delarna och resterande 80 % sociala "skills" när man arbetar. Skulle jag "rappa" gäster med en stav skulle många nog inte komma tillbaka även om det säkerhetsmässigt var säkert....arbetet är ett samspel om att ha säkerheten i fokus men samtidigt få människor att må bra...Ja, och kvinnor behöver vi mer av i yrket, det finns ett fåtal, men de behövs!

Angående vad som är lagfört...Om jag sätter det i perspektiv så behöver jag få min utbildning godkänd i varje EU land, något som heter EPC (European Professional Card), där myndigheterna godkänner mitt certifikat. I Schweiz behöver jag göra ett liknande process, blir inskriven i en kanton, och behöver meddela dem när och var jag jobbar. Därtill så har jag en obligatorisk ansvarsförsäkring på 10 000 000 €. Om en olycka är framme så kommer jag stå till svars inför domstol, etc. Så frågan man enkelt kan ställa sig om de som guidar utanför lagen har detta, när tyvärr olyckan är framme så kommer de nog få förklara sig...?

I Sverige ligger vi lite i bakkant gentemot Alpländerna, men yrket "Bergsguide" är i Sverige ett av de så kallade reglerade yrken sedan 15/4 2016. Vi har även via konsumentverket rekommendationer om vad som gäller i Fjäll- och Vinterturism, speciellt glaciär och fallrisk miljö. Det är ett pågående arbete...

Ett friskhetsintyg måste vara utställt av en läkare som anser att man är frisk nog att genomföra utbildningen. Ja, tex du kan har sämre syn (linser) och genomföra utbildningen.

Förkraven skickas in och gås igenom och sedan blir man kallad till ett praktiskt test där man får uppvisa sina personliga färdigheter. Självklart, kan man fuska, men det kommer att slå tillbaka på en själv under utbildningen eftersom det blir väldigt tydligt när man har kursen och examen. Tror mig, du kan säkert böja på sanningen en aning men inte mycket!

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp