Hej, svarar er tillsammans i ett inlägg.
Det internationella förbundet finns på
https://ifmga.info/
IFMGA/UIGMA/IVBV är samma för respektive Engelska/Franska/Tyska språket och ENSA är den franska skolan, liksom SBO är den svenska, och varje medlemsland har sin egen/egna skolor för att utbilda bergsguider. Strukturen är uppbygd likt ett skråväsende skulle man nog kanske kunna säga. Tex SBO har ett samarbete med ENSA, dvs kandidaterna från båda länderna har gemensamma utbildningsdagar med instruktörer från båda skolorna.
Hur guider beter sig är ju upp till var och en när man sedan arbetar, jag personligen brukar sätta det i perspektiv att 20 % är de tekniska delarna och resterande 80 % sociala "skills" när man arbetar. Skulle jag "rappa" gäster med en stav skulle många nog inte komma tillbaka även om det säkerhetsmässigt var säkert....arbetet är ett samspel om att ha säkerheten i fokus men samtidigt få människor att må bra...Ja, och kvinnor behöver vi mer av i yrket, det finns ett fåtal, men de behövs!
Angående vad som är lagfört...Om jag sätter det i perspektiv så behöver jag få min utbildning godkänd i varje EU land, något som heter EPC (European Professional Card), där myndigheterna godkänner mitt certifikat. I Schweiz behöver jag göra ett liknande process, blir inskriven i en kanton, och behöver meddela dem när och var jag jobbar. Därtill så har jag en obligatorisk ansvarsförsäkring på 10 000 000 €. Om en olycka är framme så kommer jag stå till svars inför domstol, etc. Så frågan man enkelt kan ställa sig om de som guidar utanför lagen har detta, när tyvärr olyckan är framme så kommer de nog få förklara sig...?
I Sverige ligger vi lite i bakkant gentemot Alpländerna, men yrket "Bergsguide" är i Sverige ett av de så kallade reglerade yrken sedan 15/4 2016. Vi har även via konsumentverket rekommendationer om vad som gäller i Fjäll- och Vinterturism, speciellt glaciär och fallrisk miljö. Det är ett pågående arbete...
Ett friskhetsintyg måste vara utställt av en läkare som anser att man är frisk nog att genomföra utbildningen. Ja, tex du kan har sämre syn (linser) och genomföra utbildningen.
Förkraven skickas in och gås igenom och sedan blir man kallad till ett praktiskt test där man får uppvisa sina personliga färdigheter. Självklart, kan man fuska, men det kommer att slå tillbaka på en själv under utbildningen eftersom det blir väldigt tydligt när man har kursen och examen. Tror mig, du kan säkert böja på sanningen en aning men inte mycket!