Från snowboard till skidor!

brainsplatter

Ny medlem
Hej kära skidåkare!

Nu är det så att jag efter ungefär 12 år ska gå tillbaka till skidor igen! Problemet är att jag har ingen aning om vad jag ska välja för skidor. Förmodligen kommer jag hålla mig 80% i pisten och 20% utanför. Hoppa kommer jag inte göra så mycket men det händer väl nån gång :)
Är ute efter skidor i 2000-4500 - prisklassen!
Är 182 väger 75kg. Har kollat lite på Dynastar Sultan 80.. mest för att någon annan på forumet i samma situation skulle köpa dem.

Har ni några andra tips på skidor? Vilken längd ska man välja?

Håller fullständigt med föregående talare. Hyr i början. Visst vill du åka på fetingskidor som oftast diskuteras i det här forumet så finns de sällan i normala skiduthyrnignar. Men för att få en bild av vilken typ av skida som passar dig finns det nog hos de flesta uthyrare ett gott utbud av olika längder, bredder och skärningar så att du kan testa dig fram. Gjorde samma resa själv en gång i tiden. Och staratde upp skidåkningen mer ambitiöst för några säsonger sen. Då hyrde jag så många olika sorter jag kunde hitta för att bilda mig en egen uppfattning om vad jag gillade och inte.

brainsplatter sa:
Hej kära skidåkare!

Nu är det så att jag efter ungefär 12 år ska gå tillbaka till skidor igen! Problemet är att jag har ingen aning om vad jag ska välja för skidor. Förmodligen kommer jag hålla mig 80% i pisten och 20% utanför. Hoppa kommer jag inte göra så mycket men det händer väl nån gång :)
Är ute efter skidor i 2000-4500 - prisklassen!
Är 182 väger 75kg. Har kollat lite på Dynastar Sultan 80.. mest för att någon annan på forumet i samma situation skulle köpa dem...
Kan vara mig du syftar på kanske?!
Tråden är länkad här ovanför.

Jag är hittils mycket nöjd med mina dynastarskidor men jag behöver åka bra mycket mer innan jag kan ge en rättvis bedömning av dom.
Första intrycket är iaf en mycket lättåkt skida i pisten, har inte haft chansen att testa dom offpist än tyvärr.

Men som sagt, hyr och testa så mycket du kan.
Jag gjorde det i slutet av förra säsongen. Bytte hejvilt mellan nybörjar och expertskidor bara för att testa.

Jag är långt ifrån en expert men jag tar mig ner riktigt bra på sultanerna.
Dessutom är dom snygga! ;)

Gjorde samma resa förra året efter 13 år på bräda! Hyrde lite olika typer, twintip, allmountain och rena pistskidor! Köpte sedan allmountainlagg på blocket och är jättenöjd!
Köp ett par pjäxor och hyr skidorna, sedan bestämmer du dig och gör ett köp som du slipper ångra!

Saknar brädan! Men jag har två äldre brädor kvar och ska bara skaffa boots så att jag kan åka lite då och då!

jag gjorde också samma resa..köpte nyss mina första lagg på 14 år..hade ett par gamla völkl p10 om jag inte minns fel;)..

Jag kan tipsa dig om att testa, testa och testa innan du köper nya... då skidorna idag är HELT annorlunda än på 90 talet.. testa olika längd, midja, styvhet...

Jag hyrde förrra året i ST anton och bytte varje dag (De har bra mkt bättre utbud där än i sverige) för att få ett hum om längd å bredd som passade min åkstil..

köpte ett par Dynastar Sultan 85 i år..Bästa allmountainskidorna jag testat..utan tvekan..

Men som sagt. byt å låna med polare, hyr å byt modell varje dag..det är värt det jag lovar

/Geten

Gjorde samma resa förra året efter 22 år på bräda. Ja, det stämmer, inga skidor sedan 1987. Jag skaffade mig hyffsat mjuka pjäxor (Flex 90), ett par beggade K2 Kahuna för det stora berget och ett par beg. Völkl V-Pro som allroundlagg. Jag är skitnöjd och har hur kul som helst på skidorna. Lade mer pengar på pjäxorna och mindre på skidorna. Om fötterna mår bra mår hela kroppen bra.

Jag är 190 cm lång och väger 97 kg.

Tillbaka
Topp