Från telisar till alpint?

Josefin_N

Medlem
Ok, nu kanske detta blir som att svära i kyrkan, men jag känner mig mer och mer sugen på att släppa telisarna och köra alpint. Känner mig trött på att vara sist ner och ha sjukt mycket mjölksyra i låren. Eller vill åtminstone kunna åka slalom de där dagarna enbart hård pist erbjuds.
Men samtidigt är jag rädd att jag inte kommer kunna åka nåt kul!
Jag har inte åkt alpint på typ 20 år, körde snowboard några år och har sen på cirka 15 år inte åkt nåt annat än telisar.
Hur stor är övergången till alpint?

Om du kört telisar i 15 år borde du vara ganska ståsäker och det kommer att bli en stor befrielse med den stabilitet fast häl erbjuder. Det är skitlätt att konvertera, efter några få dagar kommer du att känna dig helt trygg! Jag körde mer eller mindre uteslutande telisar mellan 1985 och 2000, inga som helst problem att fästa hälen därefter, tvärtom. :-)

/MM

Mountain_Man sa:
Om du kört telisar i 15 år borde du vara ganska ståsäker och det kommer att bli en stor befrielse med den stabilitet fast häl erbjuder. Det är skitlätt att konvertera, efter några få dagar kommer du att känna dig helt trygg! Jag körde mer eller mindre uteslutande telisar mellan 1985 och 2000, inga som helst problem att fästa hälen därefter, tvärtom. :-)

/MM
+1

Samma här, körde sjukt mycket förut, men låste hälen för ca 5 år sedan. Lovar att du kommer köra om dina alpinpolare nu, samtidigt som när jag nu ser en telisåkare tänker jag, "varför hålla på"?
Jag vet att jag fortfarande har kvar namnet här på FR, men det kan jag leva med :)

Senast ändrad:
Det ena behöver inte utesluta det andra...

Jag kör både och; alpint för pisten och telisar i pudersnön. Övergången är busenkel, du kan ju stå på ett par i jämförelse fladdriga bindningar så att spika fast hälen blir enkelt. Det är dock s*tans jobbigt när man ska staka/skejta att sitta fast där bak.

Senast ändrad:
Telislinkan sa:
...när jag nu ser en telisåkare tänker jag, "varför hålla på"?
...
Josefin_N sa:
Börjar nästan undra varför jag inte bytt för länge sen... ?
Därför att det är en såå jävla skön känsla och ligga och surfa telissvängar i puder? :)

"Maximerad prestanda" har ju aldrig varit ett argument för telisar och personligen så har jag lite svårt för det tankesättet överhuvudtaget.

Och
@Josefin_N ; Byt inte, variera.
Finns ingen anledning att inte besitta många olika sätt att leka i snö...

:)
fwiw
/r

finner du ingen tjusning i telemarkandet så är det ju självklart att du ska testa att byta åksätt.

Skillnaden rent tekniskt gör väl bara att du har något mer att öva på ett tag framöver.

att du skulle få bekymmer att hantera "vanliga skidor" efter 15 år på telemark är inte troligt.

Grundförutsättningen för att åka skidor är väl för de flesta att det ska vara roligt, ingen poäng att tvinga sig iväg om det tar emot.

En kan byta kontinuerligt också ... en gång för länge länge sedan när jag precis kört in mina Garmont Super G, SkyHoy och Salomon X-Scream var jag en fena på att köra knäböj varannan sväng och parallellt varannan, kul teknik och balansövning som gör eventuell publik lätt förbryllad!

/MM

Omväxling förnöjer!

Som telisbiten alpinåkare så kan jag se fördelar att kombinera båda. Jobbigt med dubbel utrustning, men det finns genvägar..

Om du har ntn-pjäxor med techfattning (Scarpa m fl) så kan du använda dem både till alpint och tele så länge du inte tänkt åka super-g i pisten.

Om man sen skaffar alpina techbindningar så kan man komplettera med TTS system (http://wasatchski.com/tts.htm), så vrider man bakstycket i gåläge och spänner på telisbälgen när man vill åka med fri häl. Provat med framgång av undertecknad i fjol, ända tills en knäskada satte stopp för framfarten.

Lyxvarianten är att skaffa M-equipment Meidjo 2.0 telisbindningar med alpin-tillbehör. (https://www.the-m-equipment.com/media/com_hikashop/upload/meidjo-2-0-alpine-heel-2.jpg) Då pratar vi modiga 680 € för bindningen allena men då får man den bästa telisbindningen på marknaden och en kompromisslös alpin techbindning i ett..

Lite återkoppling!
Efter 2 dagar i Verbier med hård-hård pist och utspårat samt vindpackat alt. återfruset utanför pisten hyrde jag idag ett par fast-hälisar.
Det var intressant, kändes ganska konstigt i cirka 2 åk och sen gick det att åka det mesta! Väldigt mycket mindre jobbigt än telisar och otroligt vilket grepp man fick i den hårda pisten... Det gav på flera sätt mersmak, men en dag med mycket puder tror jag fortfarande telisar är svårslaget. Får fundera vidare på om det skall investeras i fasthälisar också.

telning sa:
Om du har ntn-pjäxor med techfattning (Scarpa m fl) så kan du använda dem både till alpint och tele så länge du inte tänkt åka super-g i pisten.

Om man sen skaffar alpina techbindningar så kan man komplettera med TTS system (http://wasatchski.com/tts.htm), så vrider man bakstycket i gåläge och spänner på telisbälgen när man vill åka med fri häl. Provat med framgång av undertecknad i fjol, ända tills en knäskada satte stopp för framfarten.
Jag har funderat på precis denna setup. Hur var det? Vad händer m "telisremmen" när den inte används? Ligger den inte bara och fladdrar? Och hur väl funkar ett par telispjäxor m tech-inserts när man klickar i både tå och häl? De sviktar inte på mitten?

Nja, du måste ha ett stöd för sulan under bälgen. Det är klart att allt går ju men bättre eller sämre, beror väl lite på bindning åxå. Min åsikt är att det där är en av dom sämre kombon :)

Senast ändrad:
Moonlight Tele Rando tar man i alla fall bort kabeln när man kör med fast häl. Jag har inte testat dem eller TTS men jag kör på Meidjo 2.0 med alpin (tech) häldel. Där fäster NTN-pjäxans "andra häl" samtidigt som tech-hälen. Jag kan inte känna något svikt i sulan i det läget. Byter på under minuten mellan telis och alpint.

MacL3an sa:
telning sa:

Jag har funderat på precis denna setup. Hur var det? Vad händer m "telisremmen" när den inte används? Ligger den inte bara och fladdrar? Och hur väl funkar ett par telispjäxor m tech-inserts när man klickar i både tå och häl? De sviktar inte på mitten?
Med mina Scarpa telispjäxor följde det med en "puck" man fäster till tech-tån under bälgen, för att förhindra svikt. Kanske finns att få tag på från annat håll också, annars torde en o annan telisåkare med Scarpa-pjäxor ha en uppsättning över..

I Wasatch ski's TTS-system så är det inte smidigt att ta bort "telisremmen" då fjädrarna är ingängade framtill mot fästplattan som är inskruvad i skidan. När jag går uppför så viker jag "telisremmen" framåt, vilket ger mer "unsprung mass" att släpa på än Moonlight. Använder fast häl mest om det blir väldigt knepigt utför, låter då "telisremmen" sitta kvar och kliver bara i med hälen. Antar att man tappar utlösningsfunktion så, men det vill jag inte ha just då. Annars går det att skruva ur fjädrarna något så att tensionen försvinner. Upplever inte att dem ligger och skramlar så att det stör då.

Tycker väl att Wasatch´s TTS är en OK kompromiss. För min del som redan hade två uppsättningar alpina skidor med techbindningar så går det att komplettera med en uppsättning TTS som flyttas mellan skidorna, om man sätter inserts istället för fasta skruvar. Det var min målsättning men lathet har förhindrat mig att installera inserts än... Däremot blir TTS ganska dyrt med frakt och tull, vet då inte om någon återförsäljare i Europa. Har haft tanke att kopiera fästplattan då jag har en CNC-fräs i bekantskapskretsen, så kan alla med gamla telisbindningar ta med sig sin telisrem och uppgradera för en billig penning. Hade jag börjat från början hade jag nog satsat på Moonlight och inserts idag. Har testat en äldre Moonlight och har väl inget emot den lösningen heller, men sen jag tappade en skida i pisten när fångremmen fallerade så uppskattar jag ski-stoppers om jag ska köpa nya dyra grejor..

Ja har ntn å kör förhållandevis mycket parallell. Hur stor skillnad är det på att köra parallellt med alpinbindningar å ntn ni som provat? Man hänger ju/väll inte i hälen utan står mitt på foten. Har inte suttit fast med hälen sen -89 så ja kommer inte ihåg. Men tycker att det funkar fint med dagens styva grejjor.

Jag kör med Meidjo med alpin häldel så jag kan växla mellan fast och lös häl. Det blir naturligtvis inte många parallellsvängar med lös häl, men någon enstaka ibland. Visst är det en avsevärd skillnad. Det går ju att få ett helt annat plöstryck med fast häl och det ger en helt annan stabilitet överhuvudtaget.

Tillbaka
Topp