Någon som som har erfarenhet att köra bil med biogas (CNG) i Europa senaste tiden? Ska till Chamonix (4 pers) i Feb och undviker helst flyget. Utbudet av tankställen i Tyskland tror jag är ok men är osäker i Schweiz/Frankrike. Även prisbilden är ju intressant då priset på biogas här hemma just nu är löjligt högt, typ 35kr/kg. Svårt att hitta relevant info så allt uppskattas
Pontus
Jag körde många gånger genom Tyskland med biogasbil. Det var några år sedan 2012-2015, och det fungerade suveränt. Då var CNG gasen så billig där att jag hade en milkostnad på 5 kr.
Så billigt är det inte nu, men genomsnittspriset ligger nu på 1,25 Euro/kg vilket motsvarar 9,08 kr per liter bensin, alltså rätt billigt fortfarande.
Priserna kan variera en del och min erfarenhet av det är att den dyrare gasen gav mycket längre körsträcka än den billigare. Det kunde variera mellan 28 och upp till nästan 45 mil Autobahnkörning. Det beror troligen på om det är riktig biogas eller naturgas som man får i tanken. Naturgasen har högre energivärde.
Även om det finns många tankställen så finns de inte överallt, jag laddade ner några filer avsedda för min dåvarande TomTom navi, så att jag alltid kunde hitta ställena längs vägen.
Längs A7:an om man kör av vid Bispingen mellan Hamburg och Hannover, och längre ner vid Malsfeld söder om Kassel, kommer jag ihåg att de fanns bl a. Man hittade dem oftast vid stora rastställencenter som ligger några hundra meter vid sidan av en avfart.
Tanka aldrig direkt på Autobahntankställena, bensin och diesel är 3-4 kr/liter dyrare där.
I Frankrike var det mycket sämre med CNG än i Tyskland, fyll alltid fullt innan du kör över gränsen och var beredd på att köra på bensin där om nödvändigt.
MEN, du behöver preppa din navi så att du lätt hittar CNG ställena.
Lycka till!