Frankrike vs Österrike...

freeride_nu

Aktiv medlem
Är intresserad av folks erfarenheter och tankar om säsongande i Österrike respektive Frankrike...
Vad finns det för för/nackdelar med de olika länderna??
Mkt tacksam för svar...
TJena

Nu har ju jag bara Säsongat i Österrike och vet inte så mycket om det franska livet.

Men jag har fått känslan av att det blir billigare att säsonga i Österrike än i frankrike. Iallfall är det billigt att leva i österrike och det viktigaste av allt BRA SKIDÅKNING, för det är det.

En nackdel med Österrike är alla tyska turister. Det skiljer sig säkert en hel del från ställa till ställe, men där jag har varit har det kryllat av dom och det tar på nerverna och skidorna mals sönder i liftköerna. Men det får man leva med.

Jag kan rekomendera Österrike, men om det är bättre en frankrike vet jag som sagt inte.

Ola

Jag säsongade i Sölden som ligger 7-8 mil från innsbruck i Tyrolen. Det är inte speciellt mycket svenskar där utan mest tyskar och holländare. Systemet är stort och stora delar ligger på hög höjd vilket ger bra snö och snösäkert blir det ju förstårs.

I systemet finns det bl.a. "två" glaciärer på max höjd ca 3400m där man även kan åka på sommaren. På glaciären lutar det dock inte så bra, men jag har aldrig åkt på så bra snö som där, alltså det är konstant bra snö där, nackdelen är att det kan blåsa något alldeles fruktansvärt där uppe. Byn ligger på 1300 m höjd har jag för mig. Så det är ju hyffsad fall höjd. Man kan åka hela vägen ner från glaciären, om man tar en liten speciallare.

Liftsystemet har stor kapacitet så det är sällan längre liftköer förutom på morgonen vid dom två stora godolerna som alla måste ta för att komma upp i systemet. Större delen ligger ju förstårs ovanför trädgränsen.

Vad som kan sägas mer är att det är bra drag på nattlivet.

Har jag glömt något?!?

Mvh
Ola

Jag har också tillbringat en vinter i Sölden (-99) och kan instämma i att det är en mycket trevlig ort. Det bästa är att lössnön varar tills det snöar nästa gång. Visst blir det uppåkt vid pisterna efter någon dag, men hittar man bland bergen så finns det åk som i princip ingen annan åker. Exempelvis kan jag nämna åket från Tiefenbach till GaischlachAlm. Man behöver inte gå mer än kanske tio höjdmeter på lätt skrå för att nå ett enormt och varierat puderfält med 800 fallhöjdsmeter. Där såg jag inga andra spår än våra egna under hela säsongen. Se brorsans ortsrecension för mer info.
Det har nämnts förut, men det är värt att nämna igen: Ska man säsonga i Sölden ska man inte köpa vanligt säsongskort utan StarClub-kortet. Det ger tillgång till ytterligare tio orter, bla Ischgl och den mycket intressanta italienska miniorten Sulden am Ortler. Jobbar man inte utan bara åker är det guld värt att kunna testa ngn annan ort en vecka utan att det kostar ngt extra.

Österrike kammer noll i kampen mot Frankrike. Allt förutom kanske afterskin är bättre i grodätarlandet, kolla bara:

-Större berg betyder större fallhöjd vilket betyder mer skoj: Chamonix har som max 2800 meters fallhöjd, La Grave ungefär 2300

-Högsta åkhöjd, ger bättre snöförhållanden: återigen Chamonix 3842m, La Grave 3550 m

-Har extremskidåkning någonsin förknippats med Österrike? Nope, tror inte det va. Dom värsta linjerna och rännorna finns i Frankrike. Nu är väl inte extremt det ända som är värt att åkas men möjligheterna är betydligt större i Fr.

-Dessutom är det nog billigare att bo i Frankrike om man ska stanna för säsongen

-Däremot kan det vara vårt att hitta jobb i Frankrike då det krävs att man pratar språket bla

Är rätt trött nu så jag kommer inte på mer att skriva men mitt enda råd är att åk till Frankrike! Jag valde mellan Österrike och Frankrike en gång i tiden och tog det senare alternativet. Jag har aldrig någonsin ångrat det beslutet, det var för sju år sedan och jag åker ständigt tillbaka.

Jag fixade jobb hemifrån på Giggitreff, dvs den stora restaurangen vid giggijochs bergstation. Det innebar dock 6 dagars jobb i veckan på dagtid. Det funkade naturligtvis inte. I stället skippade jag det dyra boendet runt jul och nyår och åkte istället ner runt den 10 januari. Med 30 papp från höstens slit i fickan skulle det åkas skidor tills sedelbunten var slut.

Pengarna räckte till i mitten på april. Det är lite tidigt, eftersom snön håller sig bra tills början av maj, men är pengarna slut så är dom.
Det var bara att låna ihop till hemresan och bita i den sura.(innerskon, alltså...)

Det är mycket bättre ur åksynpunkt att jobba sig hålögd hemma innan man åker ner och sedan bara glassa på plats. Då är man fri att åka jämnt och inte bara när man är ledig. När man är på berget varje dag lär man också känna snötäcket mycket bättre och kan göra bättre bedömningar om snön sitter eller inte. Dessutom kan man spara ett visst åk till morgondagen om man är osäker på snön.

Har man levt lite för glatt innan man åker ner och plonkan väger lätt, kan det ju bli så att man är tvungen att jobba. I så fall är det helg- eller kvällsjobb som gäller.
Jobbar man ändå på dagtid gäller det att hoppa av i tid. Har man tillräckligt med pengar för resten av säsongen redan i februari ska man sluta jobba. En god regel är att man aldrig ska ha mer pengar efter en alpsäsong än innan. Då har man jobbat för mycket.
Givetvis ska man alltid säga att man tänker jobba hela säsongen när man söker arbete och se för bövelen till att lönen är utbetalad innan du tar av dig förklädet.

Tillbaka
Topp