Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Freeåkningen och snösäkerheten nuförtiden
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="KaitsuH" data-source="post: 1310465" data-attributes="member: 59050"><p>27.10. var I Helsingin Sanomat, den största tidningen här i Finland, en jätte fin artikel om Jan-Erik Blomberg, Blumi. Han är kanske den mest erfarna och också mest välkända proffs freeåkaren här. <a href="https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000010702870.html" target="_blank">https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000010702870.html</a></p><p></p><p>Jag är nästan säker på, att många här i Freeride har åkt med honom, och kanske han också själv läser det här. Jag har mött honom bara ett par gånger.</p><p></p><p>I artikeln funderar Blumi på (kring? ursäkta min svenska...) sina rädslor och åldrande. Han säger väl: ”Ensimmäisen vyöryn jälkeen mietin pitkään, mikä tässä on järki. Sitten kuitenkin se, mitä tämä tekeminen on antanut, voitti. Myönteiset asiat olivat suurempia kuin negatiiviset. Pahin, mitä voi tapahtua, on kuolema, mutta sekin vaikuttaa läheisiin, ei itseen." På svenska kanske: ”Efter den första lavinen undrade jag länge vad poängen med det här var. Sedan vann dock vad detta jag gör har gett. Det positiva vägde tyngre än det negativa. Det värsta som kan hända är döden, men även det drabbar de nära och kära, inte dig själv."</p><p></p><p>Jag börjar nuförtiden vara nästan hysteriskt rädd för andra, som jag åker bräda eller forspaddlar med. Jag är mycket rädd för frun, och alla. Men, år efter år färre och färre rädd för mig själv. Jag tror att det där kommer från någonting allt för stor självtroende av medelåldriga gubbar.</p><p></p><p>Vi skall vara igen veckan 9 i Anton. Jag ville se litet statistik om dödsoffren i lavinolyckor just där. Jag har en liten känsla, att en ganska stor del av de döda har varit ute med en proffs mountain guide. Eller så har jag läst. Och då har alla haft alla möjliga snösäkerhetsgrejer med, och även bra information av snöläget. Så, hur mycket kan man verkligen själv påverka med risker? Och hur? Mitt alternativ börjar vara att åka ganska mycket ensamt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="KaitsuH, post: 1310465, member: 59050"] 27.10. var I Helsingin Sanomat, den största tidningen här i Finland, en jätte fin artikel om Jan-Erik Blomberg, Blumi. Han är kanske den mest erfarna och också mest välkända proffs freeåkaren här. [URL]https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000010702870.html[/URL] Jag är nästan säker på, att många här i Freeride har åkt med honom, och kanske han också själv läser det här. Jag har mött honom bara ett par gånger. I artikeln funderar Blumi på (kring? ursäkta min svenska...) sina rädslor och åldrande. Han säger väl: ”Ensimmäisen vyöryn jälkeen mietin pitkään, mikä tässä on järki. Sitten kuitenkin se, mitä tämä tekeminen on antanut, voitti. Myönteiset asiat olivat suurempia kuin negatiiviset. Pahin, mitä voi tapahtua, on kuolema, mutta sekin vaikuttaa läheisiin, ei itseen." På svenska kanske: ”Efter den första lavinen undrade jag länge vad poängen med det här var. Sedan vann dock vad detta jag gör har gett. Det positiva vägde tyngre än det negativa. Det värsta som kan hända är döden, men även det drabbar de nära och kära, inte dig själv." Jag börjar nuförtiden vara nästan hysteriskt rädd för andra, som jag åker bräda eller forspaddlar med. Jag är mycket rädd för frun, och alla. Men, år efter år färre och färre rädd för mig själv. Jag tror att det där kommer från någonting allt för stor självtroende av medelåldriga gubbar. Vi skall vara igen veckan 9 i Anton. Jag ville se litet statistik om dödsoffren i lavinolyckor just där. Jag har en liten känsla, att en ganska stor del av de döda har varit ute med en proffs mountain guide. Eller så har jag läst. Och då har alla haft alla möjliga snösäkerhetsgrejer med, och även bra information av snöläget. Så, hur mycket kan man verkligen själv påverka med risker? Och hur? Mitt alternativ börjar vara att åka ganska mycket ensamt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Freeåkningen och snösäkerheten nuförtiden
Tillbaka
Topp