Freeride är bäst, ROCsport är sämst.

• Trådstartare Trådstartare Spindoctor
  • Start datum Start datum
S

Spindoctor

Guest
Tack och lov att det åtminstone finns en riktig skidåkarsida på nätet. Jag talar förstås om Freeride.nu. Ässet i skjortärmen är communityn, men andra starka kort är det stora fotoalbumet, filmerna och forumet, som alltid fylls på med nya inlägg. Det är skönt att det görs lite med sidan, som exempelvis de här nya tröjorna och egna filmer och tricktips.

Motsatsen är ROCsport.com. Vad GÖR de egentligen!? Varför får de killarna ha ett TV-program och inte jag? Deras hemsida består till 95 % av plagiat från andra hemsidor och otroligt tråkiga nyheter. Det de har producerat själva är oftast oliidligt tråkigt. Tummen upp dock för deras filmer från Freeride 2001 och Red Bull Big Air 2001. Men vem vill egentligen se en kille som gör kullerbyttor i en tågkupé eller åker skidor på gräs? Lämna sånt skräp till hemvideokameran och låt oss slippa eländet.

Nu var jag hård...

Håller med, de verkar inte förstått att man måste vara rolig om man skall jönsa runt.

Jag hade inte tillfälle att se TV-produktionen men kan tillägga att jag som tioåring åkte snowracer bra mycket extremare här uppe i Vitabergsparken än vad pojkarna gör i X-trem Snowrace.

Kom igen nu! Ni kan inte skriva något sådant utan att stapla upp minst 10 saker som ni vill att vi skall göra bättre. Det borde tillhöra allmänt vett och etikett när man skriver ett sådant inlägg.

Vad jag tycker ni skall komma ihåg är att ROCsport.com inte är en renodlad skidåkarsajt utan faktiskt behandlar actionsport varje dag vilket gör att vi egentligen spelar i två helt olika kategorier.

Hjälp oss gärna framåt och ge oss tips men kasta inte skit på oss utan att ha förslag på sätt att förbättra oss!

När man kollar på ROC-kritikernas profiler bör noteras att det är en viss övervikt från Stockholmsområdet. Kan det möjligen vara så att ett tonårskompisgäng med egna raserade tv-programskapardrömmar har snackat ihop sig på fyllan? Man anar ett stänk av avund....

Japp. Jag blir TYVÄRR tvungen att hålla med övriga talande. Jag tycker det är tråkigt att Rocsport med såna möjligheter inte lyckas göra bättre ifrån sig.
En buggig hemsida där exvis klättersidan inte gör det hela bättre med uppdateringar typ 1gång om året, bidrar inte till att man som på freeride.nu besöker den varenda dag precis. (Obs med uppdatera menar jag inte ett tillägg av en artikel på 4 rader)
Rocsport! vad hände exempelvis med forumet.. visst hade ni ett sådant.. utan forum kan inte en hemsida som inte uppdateras överleva. Sen är det många länkar som inte funkar ta exempelvis artikeln om kost på bergsidan.. länken funkar inte. När man sedan ska ta sig ifrån artikeln funkar inte menyraden på högersidan, samma händer när man läser artikeln om första snön i åre. Det är också svårt att hitta på sidan. Med tanke på att människan bara kan ta till sig 7 saker samtidigt är det inte så konstigt eftersom förstasidan fullkomligt dräller med information.
Ok nog med klagan. Jag måste säga att WebTVn är otroligt bra. Många fina klipp och filmerna har bra kvalite och går snabbt att ladda ner, fortsätt med den. Rockalendern är också en bra idé... synn att den inte är uppdaterad bara.
Jag hoppas verkligen att sidan blir bättre...för jag är ett stort fan av de sporter ni skriver om. Lycka till!

Håller väl med om att mycket av materialet inte är SÅ spännande, men va fan. Internet är fritt, lägg upp bättre material då! Hade aldrig varit inne på rocsports sida innan, inte ens sett att det finns en liten topbanner längst upp på freeride...

Fan, uppmuntra grabbarna istället! Om tio år kanske vi ber på våra bara knän för att de ska lägga ut gratis trailers på sina program som sänds mobilt till betalande via "8G" nätet...

Och fan, hade jag kunnat livnära mig på det jag älskar mest så hade jag gjort det... just det, det är ju det jag försöker med ja...

Eftersom jag inte har någon TV så har jag tyvärr aldrig sett programmet, är det som det som ligger på nätet så är det väl som Extrem ungefär... Med skillnaden att det inte är bräda som enbart gäller!!!

____

Däremot verkar sajten väldigt buggig... behöver ni en tung kodare, jag är i Sverig några månader till ;-)

OK grejjen är väl den att freeride.nu är djävligt bra. rocsport är ju bara som en länksamling till andra sidor. Vad gäller rocsports Åresidor så finns ju en del lustigheter. "Åk till Åre för att cykla" läggs in 2 månader efter kabin öppnat och 4 dar innan den stänger. Vill du bli Åreprofil på rocsport?? Sno på flytta dit i oktober så kanske du hinner till säsongen. "Mat och fest" Är du över 27 och ska gå ut och käka så är det bara Torvis som funkar!! Ok jag hajjar det här med målgrupp man vafan. Rena felaktigheter om tex öppettider på kvällsskidåkningen i Olympia. Där mailade jag in och påpekade att det var fel, men ingen ändrade nåt. Capo hette INTE White Horse tidigare. Och husmanskost?? Ja om man är Italienare. mm mm. Det kanske funkar för dom som går in och kollar sidan innan dom ska göra sin sportlovsvecka, men har man en aning om vad som händer i Åre så blir det bara tragikomiskt.

Faktum är att det är lite halvtrist när dom gör 6 stycken filmklipp som kallas Red Bull Big Air I, Red Bull BIg Air II, och så vidare, men inte ett enda av dessa klipp visar åkningen under tävlingen, bara massa babbel på byn med ungar och snack om alla de stentuffa partyn och landningsrampen inför motocrossen...
Ta sedan freeride 2002, vad blev det? Jo, en glassig lirare i goggles som sitter o berättar om hur varmt det är och klipp från "pölen" uppe vid tusenmetarn, istället för att visa parken och tävlingarna, all action från alla jibberkids som fyllde högzon, eller dom sköna eventen nere på torget...
nä rocsport, skärp er, visa mer seriösa reportage, ta bort allt snack och försök att vara roliga, gör balla reportage om riktiga sporter, istället för "actionspott", "extrem snowracing" och "train trippin´". DEt tröttnar bara folk på...

//jacob

Precis! Under alla events som tex. red bull big air och freeride 2003 så filmar de inte det man absolut vill se! Hade ju längtat så mycket efter att se freeride 2003 men inte var det något av värde... Och hur kan man som actionsportsida bara filma afterski och sånt på redbull big air och filmar inte något utav tävlingen??!! Dålig stil! SKÄRP ER ROCSPORT!

Bra att någon tar upp det här. Rocsports redaktionella innehåll är verkligen dåligt och de som är ansvariga för sajten tycks ha pinsamt dålig koll på vissa av sporterna de bevakar.
Trovärdigheten blir lika med noll när man med hög svansföring låtsas som att man vet vad man skriver om när man i själva verket uppenbarligen inte har någon koll alls. Det känns trovärdigt när Powder gör en intervju med Eric Pollard men det känns mindre trovärdigt när man finner samma intervju på Rocsports sida tillsammans med cykelhjältar, sherpaz, skiercrossåkare och multisportmuppar.
Sajten är ändå ok jämfört med TV-grejen. Råkade kolla på Z-TV
för ett tag sedan när det var RocSport program. JÖSSES vad dåligt.
Jag gömde mig bakom skämskudden i TV-Soffan och hoppades på att detta inte var den bild svenska folket skulle få av moderna sporter. Det spexades vilt med actionsportkullerbyttor och grässkidåkning och resultatet blev tyvärr inte ens lyteskomik. Den som höll i kameran vid det tillfället borde på livstid bli förbjuden att filma.

Om man vill vara bussig mot Rocsports sajt måste man ändå säga att de är snabba på att lägga upp nyheter. Kanske beror det dåliga innehållet på att man inte har någon budget att jobba med. Antagligen är de stackars krakar som jobbar med sidan oavlönade entusiastiska datapojkar. Det kanske är att begära för mycket att de ska ha koll på allt de skriver om. Det är nog bäst att var och en blir vid sin läst, dvs bevaka bara sånt man har koll på.

Tyvärr tar Roc sport snubbarna sig själva, sin insikt och utövanded av actionsporter på för stort allvar. Det är kul med deras engangemang för actionsporterna men det känns i reportagen på nätet, videoklippen och Tv produktionen(svårt att kalla det TV prod., snarare som en hemvideo med aningen bättre bildkvalitet) att det är lika viktigt att personerna (reportrarna) får sina glansminuter i etern än att lägga tonvikten på innehållet och kvaliteten på deras bevakning.
Så, ska ni arbeta med nyhetsbevakning av nya sporter, fortsätt med den site ni byggt upp och håll er till en objektiv bevakning utan egna patetiska försök att uppfinna eller själva utföra dessa sporter.
/Balou

Jag har en grej till... Uppdatering!!!! Igen i och för sig men ja, ja. Nu när stormen har lagt sig för länge sen angånde detta uppenbara faktum om Rocsports gångbarhet har fortfarande Rocsport som största och mest djuplodande, som alltid, nyhet på sin hemsida; Att på Freeride snackas det strunt i forumen inte bara skidåkning.

förresten när nu ämnet berördes lite... finns det någon här som har filmer från Freeride2002 ??? jag har inte hittat några på varken rocsport eller freeride. fanns en där några åkte i en pöl men finns det ingen film från hoppen??????

Det verkar som om Rocsport tagit sitt ansvar efter den omfattande kritiken och klippt kabeln till sina helvetesservrar.
Någon som har en påle att driva genom sajtens tickande processor så att vi är säkra på att den inte återuppstår?

Det var ett himmla gnäll .. Alla raketforskare som klagar kan väl slå sej ihop och göra en egen sida istället för att gnälla som ett gäng fjårtisar som inte får köpa folköl.. Sluta klaga och gör något själva istället.

Tänkte bara berätta det att det är två stycken som jobbar på ROCSport... TVÅ!
Och om man tänker på alla uppdateringar som de gör måste ni erkänna att de GÖR ett bra jobb.

Sen är det ju så att dom inte bara kan sitta och uppdatera HELA dagarna. Kontakter med sponsorer måste hållas vid liv, räkningar måste betalas och ges ut osv...
OM ni skulle ta och tänka lite på allt som de här killarna måste göra för att hålla ROCSport vid liv inser ni nog att dom ligger i ganska bra.

Och anledningen till varför inte Red Bull sändes på ROC... Jag skulle gissa på att Z-tv/viasaat hade ett finger med i spelet där... Kan ju inte vara helt säker.. Men det är den enda vettiga förklaring jag kan komma på.

Varför ska svenskar KLAGA på saker de inte kan göra bättre själv heeeeela tiden???!
GE ER!

-Johan

Just nu pågår det lite reparationer på ROCsports helvetesservrar, men vi är tillbaks ON AIR vilken minut som helst nu. Så passa er...

Angående filmer från Freeride så måste jag personligen ta på mig att det inte blev någon film från hopptävlingen, och detta på grund av ett skadat öga och följande sjukhus besök. Man kan inte vara överallt hela tiden.

Med förhoppningar att inte vara alla till lags
/Erik

Fan vad jag älskar argumentet att man inte ska klaga på saker man inte kan göra bättre själv!!!!! Är det ett typiskt svenskt beteende?? Trodde snarare att hålla käften och bita ihop var ett svenskt beteende om man nu ska generalisera? Om man bara får klaga på saker som man kan göra bättre själv, varför gör man inte ALLT själv isåfall??

Ja, otroligt hur man kan hålla på att mässa om ROCsport ska vara sämre än freeride hela tiden. Ni har ingen aning om hur mycket jobb och tid Jojje och Erik lägger ner för att förse Sverige med allt från actionsportvärlden.

Vad får de för det?
Jag kan lova att: mycket pengar får de inte, de sliter som djur, de har ingen aning om vad 40 timmars arbetsvecka är... snarare 90...

Jag tycker istället ni ska hedra dem och uppmuntra dem till att forsätta kämpa och se till att ROCsport kan fortsätta och förbättras. Om ni ska komma med något, kom då med konstruktiv kritik där man kan hitta en lösning på ett ev. problem om ni så tycker.

ROCsport och freeride konkurrerar inte med varandra, de kompletterar varandra...

(Men det kanske är svårt att förstå för vissa)

Det viktigaste med all slags mediarapportering är objektivitet och
självdistans. Om du vill jobba med något "för att det är kul" så
måste du ha en jävla koll på att mottagaren kanske har en annan
uppfattning om vad som är roligt eller inte. Det spelar inte så stor
roll om det är din egen privata hemsida det handlar om men om du
ska börja vara kommersiell, bevaka en bransch eller börja ta betalt
av folk och företag. Då gäller det fan att skärpa till sig.
Så fort man börja göra grejer bara för sitt eget höga nöje blir det
ofta dåligt och inte sällan lite pinsamt. Vad får ROCsports besökare
ut av att Jojje springer omkring halvpackad på Åre torg med
solbrillor och en billig kamera? Och ärligt talat, är filmerna från Åre
eventen så bra egentligen? Är det inte bara för att det är dom enda
filmer som finns på nätet?
Det finns en viss skidtidning som börjar få samma problem. Har
inte chefredaktören varit på bild lite väl ofta nu? För att inte tala om
hans flickvän eller vad hon nu är.
Även FunSport hade tidigare samma problem med utförliga
rapporteringar om redaktionens fyllefester (men Transition verkar
bra.)