Freeride bräda(lång)

krilleee

Ny medlem
Freeride bräda(lång)
Tjena är på jakt efter en ny offpist bräda till kommande säsong. Har för tillfället en K2 Gyrator 168 men vill gå upp i både längd och framförallt styvhet. Brädan är tänkt att användas till Offpist, både på hårt och mjukt underlag men med focus på mjukt! Vill ha rocker då det varit underbart på gyratorn.
Har absolut inga problem med att gå upp mycket i längd. Gärna runt 180.
Har tittat på Lib tech:s skunk ape 180. Men inte hittat någon i europa och dom skickar ju inte libtech från andra sidan pölen....
Även andra brädor är självklart intressanta. Var inne lite på snowmulleten men den görs bara i 172 och frågan är om det är en stor upgrade... Har nog kvar gyratorn att köra i skogen med.

Mina specs: 193 lång, 90-95 kg, 46 på skorna.

Ytterst taksam för hjälp!

Freeride bräda(lång)
använd tex www.myus.com eller www.jetcarrier.com så kan du beställa precis vad du vill från andra sidan pölen.

Freeride bräda(lång)
Mulleten är inte jättehård, men den är helt fantastisk i puder. Jag tror iofs att den är klart styvare än din Gyrator.

Freeride bräda(lång)
ta en titt på völkl selecta. jag provade den ett åk och tyckte om den.

väldigt surfig känsla i puder.

Freeride bräda(lång)
banne sa:
använd tex www.myus.com eller www.jetcarrier.com så kan du beställa precis vad du vill från andra sidan pölen.
var inne lite snabbt på myus. Är det bara att betala dom 10 dollarna och sen skicka den ditt och det är biff eller?
Såg att dom hade fraktkostnader mm. Är tjänsten att lita på?
Mvh Kristofer

Freeride bräda(lång)
Nej, mulleten är nog inte vad du söker, det är typ samma som en gyrator. Som Dough sa möjligen lite styvare. Mulleten är ju ingen longboard, tvärtom så är den ju tänkt att downsizas pga tapern.

Den klassiska longboarden är ju Rad Air tanker (numera med rocker, finns i wide)

Völk Selecta är nog ett alternativ, likaså Radical sports Surf, eventuellt en Alpinepunk Superswede men tveksamt om de är värd pengarna, ev. en begagnad. Prior Pow stick men den är nog också omöjlig hitta denna sida pölen. Dupraz gör en 178 cm bräda.

Annars kan du höra om Dough vill sälja sin Libtech Grocer ;)

Freeride bräda(lång)
hej igen. efter lite eftersökningar är jag ännu mer inne på skunk apen. Frågan är bara vad jag förlorar på att den inte är tapered? Och en fråga till jag ställer mig är 172 eller 180? Egentligen är det inte så att jag behöver mer längd än min 168 men det hade vatt skoj att prova på.

Hade jag haft en webshop som hade 180 i europa tror jag att den redan hade varit påväg men det är väldigt meckigt att få tag på den. Har snackat med distibrutören i sverige och han ska se vad han kan ordna..

Det som jag vill ha ut av brädan är att den ska fungera lika bra i pudret som gyratorn och att den ska klara av skare eller rent utav hårdpackat ute i vildmarken:) Vet inte om det kommer att gå, men det här med c2 rocker och magne traction verkar ju ganska lovande. Sen undrar jag även lite hur hård skunken är?

/stoffe

Freeride bräda(lång)
Taper ger mer flyt i puder, så är det bara, rocker eller inte. Fast det kommer ju an mycket på vart stansen är och om brädan är directional med mjukare nos. Nu ersätter du ju mycket av att inte ha taper med längd (om du kör 180) och du har ju kvar Gyratorn. Så som du beskriver det tror jag att Skunk Apen nog är dit bästa val. Men Dough har en hel del vana på skunk apen så jag förväntar mig han droppar in här med en utförlig beskrivning, annars PMar du han.

Freeride bräda(lång)
Du förlorar nog inte direkt något flyt i pudret om du köper en Skunkape och kör bakmonterat, jämfört med en taperad bräda. En 180 eller 172 spelar ingen större roll tror jag. Ett litet problem med Skunkapen är att den är twin i formen och bara har 1,25 cm setback på insertsen så du kan inte bakmontera den särskilt mycket om du vill ha ett rejält stance vilket jag antar att du vill ha med din längd. Jag tror dock inte att det är ett stort problem men något du behövere fundera över om du siktar på mycket puder. Men som allroundbräda som ska funka överallt är Skunkapen en riktig dräpare.

Skillnaden med en bräda som har tapering är att en taperad bräda är så otroligt lättmanövrerad i pudret. Du har rejäl setback och du har den breda nosen som håller brädan uppe. Du svänger på en femöring och flyter fram även där de flesta andra brädor sjunker med och stannar. Du behöver inte luta dig bakåt när du kör puder utan kan köra på som vanligt.

Ett alternativ skulle vara en mer drektionell bräda som fortfarande är lika bred i nos och tail. Jag är ju lite partisk, men också en av ganska få som kört mycket på både Smokin och Lib-Tech. Jag tycker att en Smokin KT-22 172 borde kunna vara ett väldigt intressant alternativ för dig, http://www.smokinsnowboards.com/snowboards/mens/kt-22. Den har rejält större nos än tail och den har mer setback än Skunkapen. I övrigt har den Magne-Traction och samma kombination av rocker och camber som Skunkapen har.

Senast ändrad:
Freeride bräda(lång)
Doughboy sa:
Ett alternativ skulle vara en mer drektionell bräda som fortfarande är lika bred i nos och tail. Jag är ju lite partisk, men också en av ganska få som kört mycket på både Smokin och Lib-Tech. Jag tycker att en Smokin KT-22 172 borde kunna vara ett väldigt intressant alternativ för dig, http://www.smokinsnowboards.com/snowboards/mens/kt-22. Den har rejält större nos än tail och den har mer setback än Skunkapen. I övrigt har den Magne-Traction och samma kombination av rocker och camber som Skunkapen har.
Är inte pinnern ännu ett snäpp fetare i powpow? borde man inte bygga en splitboard en sådan???

Freeride bräda(lång)
Smokin brädan ser Absolut intressant ut! Men hade svårt att förstå flexen...tycker mig se att "tändaren" står på 4. och sen står det att det är flex 9 när man tittar på specs. Är det du som har hand om smoking dough?

Freeride bräda(lång)
krilleee sa:
Smokin brädan ser Absolut intressant ut! Men hade svårt att förstå flexen...tycker mig se att "tändaren" står på 4. och sen står det att det är flex 9 när man tittar på specs. Är det du som har hand om smoking dough?
Det står fel på tändaren. Det är 9 i flex och ja, det är jag som säljer Smokin. Hör av dig via PM om du vill snacka inköp:D

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp