Freeride Bräda

lunegaard

Ny medlem
Freeride Bräda
Tja!! Nu är det så här att jag behöver en riktigt snygg och go freeride bräda men ja kan inte bestämma mig om vilken ja vill ha så ja behöver lite hjälp att hitta den ultimata brädan för mig. Jag är 175 lång och väger mellan 65-70 Kg beroende på hur mkt ja äter :P . sen vill ja ha en bräda som man kan ha ett tag för ja e ganska ny på just bräda så ja vill kunna ha den ett tag och kunna utvecklas utan att köpa en ny till nästa säsong. Jag har kollat på Burton Blunt och Twin, men är öppen för andra brädor så shoot, ge mig lite förslag tack.

Peace, Love And Understanding......
Lunegaard

Freeride Bräda
både blunt å twin är ju parkbrädor så om du vill ha en freeridebräda så är de ju helt fel. om jag hade haft pengar till en freeridebräda nu så hade det lätt blivit en lib tech mullet btx, ojojoj.

Freeride Bräda
Känns inte som att det är freeride segmentet du är inne och kollar på med Blunt och Twin.

Lib-tech Mullet verkar vara schysst, men personligen så har jag fastnat för Burton - Malolo.

Taperad 20mm och en shysst bakmontering gör att du får riktigt bra flyt i lössnön.

Provåkte förra året och blev riktigt imponerad, funkar klockrent i lössnön, men även i vår slasket.

Har bara hört possitivt om den, samam gäller Burton - Fish, men för min del så känns den lite extrem

Freeride Bräda
Ja jag vet att jag har varit lite fel ute, och just därför tänkte jag att nån här kanske ville hjälpa till eftersom det är lite mer allround åkningsbräda jag söker. Tack för tipset, skriv gärna fler alternativ. Och det behöver naturligtvis inte vara en Burton, bara brädan har fått bra kritik. Feel free.

Thanks Lunegaard

Freeride Bräda
Jag kör mullet 160 och är 175/75 kilo. Funkar fint. Men ska du ha en allroundbräda så avråder jag. Den är ganska puderspecifik även om magne traction-kanten gör att den funkar fint när det är hårt så är hela shapen ganska tråkig i allt annat än mjuk fin snö.

Kör även en Arbor Element Alt (numera Arbor Alt). Kika på den eller element eller kanske A-frame där har du friåkningsbrädor som är mer allround. Annars är ju never summer att rekomendera, T5 eller premier. Av en händelse vet jag en kille som har en 163 T5 till salu här på forumet...

Senast ändrad:
Freeride Bräda
Xavier sa:
Kör även en Arbor Element Alt (numera Arbor Alt). Kika på den eller element eller kanske A-frame där har du friåkningsbrädor som är mer allround.
Arborn va fett snygg men ja tänkte lite på längden. va tror du skulle va bra för mig? med mina 175 cm lång och en vikt som studsar mellan 65-70kg..

Peace
Lunegaard

Freeride Bräda
Köp en mjuk bräda, gärna en enkel parkbräda som till exempel extrem e-line.
Såna brädor är enkla att manövrera och då kommer du lära dig snabbare.
När du har blivit duktigare kan du satsa på lite styvare brädor, freeridebrädor eller dyl.

Freeride Bräda
Är Lib-Tech intressant ska du helt klart kolla in TRS med Banana-Tech.

Det finns många intressanta brädor. Never Summer Premier eller SL, Unity Pride, Gnu Altered Genetics eller Riders Choice är några. Arbor har också flera brädor som borde kunna passa dig bra.

Med dina 175 cm och 65-70 kg blir en TRS 157 helt perfekt.

Freeride Bräda
Längden på brädan styrs av vikt och smak.
Element och Alt är mjuka och lättåkta. Jag kör 161 på min och trivs med det. Som du ser på Arbors sida så har du suggested rider weight i pounds. Men ta en 155 eller 158, tror du blir nöjd med båda.
Vet inte hur flexen är på TRSen men det kan nog Doughboy hjälpa till med. Den stora fördelen där är ju att du har magne traction vilket är helt underbart när det blir is och hårt och tråk.

Freeride Bräda
Nej det tycker jag inte om det är en friåkningsbräda du är ute efter. Kör du mycket park och sånt så kan du gå ner till en 154.

Freeride Bräda
Men blir det inte tyngre(jobbigare) att köra med en större bräda än en mindre även om den är lätt åkt?? för ja diggar att man kan svänga lite och chilla på brädan.......

Freeride Bräda
Stor bräda då snackar vi en Libtech Doughboy/Grocer (numera en lång skunk ape) Rad Air Tanker osv. Jag tycker det låter som du ska satsa på en Arbor Element eller Alt.

Senast ändrad:
Freeride Bräda
Xavier sa:
Jag tycker det låter som du ska satsa på en Arbor Element eller Alt.
Jag börjar att fastna för dom två med men vet inte riktigt vilken än bara.....sen måste man ha bindningar och ett par sköna boots med, några förslag??

Peace,Love And Understanding

Freeride Bräda
Lånar tråden lite hoppas det ær okej!

Funderar på investera i en puder/backcountry bræda infør den kommande sæsongen men vet inte riktigt vad jag ska køpa. Kør på Bataleon med alla mina andra brædæor men tror inte tbt gør så stor skillnad i pudret kollat lite på en Burton Manolo før 3000kr men vill gærna komma så billigt undan som møjligt några førslag?

Freeride Bräda
SverigeTomten sa:
Tre tumregler:

Park - brädan ska komma upp till hakan
Pist - upp till pannan
Allmountain - Till näsan

Svårare än så är det icke
Faktum är att det är rätt mycket svårare än så. En bräda kan aldrig ge respons på din längd utan ger bara respons på din vikt. Detta betyder att den enskilt viktigaste faktorn när man väljer bräda är vikten, inte längden.

Trots detta behöver du matcha längden på brädan så att den passar din åkstil och din benlängd så vikten kan inte vara den enda faktorn som vägs in. Är du lång och smal, typ 190 cm och 70 kg behöver du en mjuk bräda men samtidigt rätt lång. Är du kort och tung, typ 160 cm och 80 kg behöver du en styv bräda som inte är så lång.

Sen spelar ju din personliga smak in väldigt mycket. En del gillar den lekfulla känslan i kortare brädor och en del gillar stabiliteten i längre brädor.

Man får pröva sig fram lite. Jag har dock svårt att se att vår vän lunegaard ska ha kortare bräda än 155 om det är en mer friåkningsinriktad bräda han är ute efter. Själv är jag 187 och väger ca 90 pannor. Jag är en utpräglad friåkare som kör fort och hårt och jag letar alltid efter bra offpiståkning. Under den senaste 15-årsperioden haft få brädor under 170. Den enda brädan under 170 som känts riktigt bra är Lib-Tech Skunk Ape 167 med Banana Tech. Annars tycker jag det börjar kännas lite ostabilt när man kryper ner mot 165.

Enligt mig ger några extra cm på brädan många fler fördelar än nackdelar vid friåkning.

Freeride Bräda
Ok men om man skulle välja mellan Arbor Element eller Alt vilken skulle ni välja?? sen va kan man ha för bindningar till en sån bräda??

Lunegaard

Freeride Bräda
lunegaard sa:
Ok men om man skulle välja mellan Arbor Element eller Alt vilken skulle ni välja?? sen va kan man ha för bindningar till en sån bräda??

Lunegaard
Arbors nya sida är uppe och Alt är borttagen. Men som svar på din fråga så var dessa två exakt samma bräda förut med enda skillnaden att Element hade ett Koa-lager högst upp och Alt (eller Element Alt som den hette innan) hade bambu.

Du ska ha Flux-bindningar, fråga Doughboy vad han har hemma.

Freeride Bräda
Ok det får jag göra då..... Men hade inte du en Arbor bräda?? Xavier

Kör även en Arbor Element Alt (numera Arbor Alt). Kika på den eller element eller kanske A-frame där har du friåkningsbrädor som är mer allround.

Freeride Bräda
Okey men va kör du med för bindningar till den?? ja behöver lite förslag så det skadar ju inte att kolla lite :D

Wake me up before you go go.......
Lunegaard

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp