Freeride brädor - svåra val...

Rudis

Ny medlem
Har efter overkligt mkt jobb insett att det är omöjligt att få en chans att testa brädor innan man köper dom=)
Så nu har jag istället försökt att få fram några brädor som verkar intressanta och ser vad andra vet om dom...
Jag är 1.78, har åkt med skidåkare i 13 år. Väger 85-90 kg. Åker snabbt och stort och lika mkt i pist som utanför.

K2 Ambush
Arbor A-frame
Palmer Crown
F2 eliminator ltd
Rossignol Jeremy Jones

Borde väl vara något att bita i för er med erfarenhet och kunskap!

Ge gärna andra råd och tips såklart!

Tänkte bidra med en länksida jag hittade som är finfin också...

http://www.letthenetwork.de/cat/home_sport_wintersport_skisport_snowboard_hersteller.htm

Du har inte funderat på att skaffa en riktigt lång bräda? Typ Rossignol Undertaker, F2 Lancelot, Dynastar 4807 eller liknande? Kan rekomendera detta för alla som inte åker i parken

Hej,
Själv gillar jag Unity. De har en bra friåkningsbräda som heter Dominion Pintail. Pintailen är en modell som är ny. Det är en fräck friåkningsbräda med 1cm taper (dvs tailen är 1cm smalare än nosen), allt för att optimera lössnöåkningen och samtidigt ha en ganska naturlig setback som funkar kanon på hård snö och om man råkar åka förbi något hopp i parken på vägen till liften. Själv har jag deras vanliga Dominion -05 med lika mått för nos och tail. Kört med den i 2,5 veckor och är riktigt nöjd.

Ride on,

Har självklart funderat på det, men vet ju inget om hur de är att åka på...
Beskriv gärna paka!
Hur nära alpinbräda är det? När sker övergången till hårda skor?

Har en polare som åkte på den där Völkl-brädan med en slags semi-split-tail med mjukare plast emellan. Grafiken ser ut som trä. Vet tyvärr inte vad den heter, men han sa att den var riktigt bra i pudret och även mycket bra i pisten.

Jo, har kollat in ett gäng såna brädor också...tror jag hittat 3 stycken tillverkare med såna brädor, men då jag inte vet hur longboardsen med split tail uppför sig i pist så har jag stått över dom i mina beräkningar än så länge...

Helt klart en grym bräda. Är med på min lista...hoppas jag bara kan få stryka några från den snart=) Så det blir något beslut...

Jag återkommer efter vecka 18 då jag fått chansen att testa min nyinköpta Undertaker.
De är ju ganska lika alpinbrädor vid första anblicken, om man nu borser från swallowtailen. Däremot så är dessa brädor mycket bredare än alpinbrädor, så man måste in köra hardboots eller ha tokigt höga bindningsvinklar.

Miura gör grymma brädor, men de kostar en hel del... Skulle inte tacka nej till en sån om man hade råd.

Har inte åkt i pist själv med min ST, men kolla in svaren i följande tråd: http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=20132

Där förklaras det lite om hur det fungerar.

Annars kan jag rekomendera Burton Fish. En skön freeridebräda som funkar vid alla förhållanden, eller en av mina brädor, en Forum Elite 169. Klockren freeridebräda. Diggar den som fan.

Bra länk!

Självklart vill jag åka 100% puder, men det blir ju sällan det, av någon anledning=(....=)
Så jag är också ute efter någon form av hybrid.
Pogo har både freecarve serien som verkar cool om man är mer i pist, men sen har de även sin longboard serie som verkar mkt fin...

F2 Eliminator är GRYM! Vet flera som åker på den och är supernöjda. Själv har jag F2 Lancelot som är i grunden samma bräda som Eliminatorn, men med Swallowtail och fetare nos. Kan bara säga att den är den bästa bräda jag ägt under de senaste elva åren.

Själv började jag genom att skaffa en stor bräda som gav bra grepp i pisten och flöt fint i pudret (Libtech Litigator 172) - ska du ha bra skär så gör ju en lång brädra stor nytta, bara den inte är för styv för din vikt. Sen insåg jag rätt snabbt att för få ut det mesta i pist så är det en carving-/raceboard eller skwal som är bäst.

Är du ute efter att skära bra så är det hardboots som gäller. Visst - det går att få fina skär om du har styva softboots och bra bindningar med en väldigt framåtvinklad stance, men själv tycker jag dock alltid att det blir sladdrigt när jag kör med softboots.

Kör du nu alltså på 2-3 brädor?
Din ST, en carvingbräda och ett mellanting?
Ponera att jag kommer köra 65% pist och 35% puder. =)
Vad väljer jag?

Jag har nio brädor, men jag skulle kunna nöja mig med två;
Min Völkl Skwal för pist -> http://www.freeride.nu/review/view.php?id=1005
Och min F2 Lancelot för allt annat -> http://www.freeride.nu/review/view.php?id=2312

Skulle jag välja en freestylebräda och bara ha en bräda skulle jag snegla på Eliminiator alternativt en Libtech Grocer. Åker du aldrig switch så kan du ha en ST och få ut mer av dina 35% puder. Skaffa hardboots så får du ut mer av dina 65% pist.

Haha, nu är jag alltså inne helt på att köpa ett par hardboots typ indy, och några bra bindningar och sätta på dem på en swallow-tail som är duglig i pist.
Alltså är problemet nu omformat till att hitta de ST som funkar bra i pist.
=)
F2 verkar inte göra någon ST längre...
På alpinepunk hade dom en egen bräda, men hur mkt ST den var kan jag inte avgöra...(alltså hur dess puder-egenskaper påverkas av den lilla ST:en...)
Hur är hardboots i puder förresten?
Och du skrev tidigare att dina polare körde med softboots (?), är det typ step-in softboots då som F2 har t ex?
Ska gå igenom alla länkar på swallowtail.org nu och leta STs=)

Nej, de har vanliga prylar, typ Flow och Salomon - lite blandat. Det är mest en vanesak tror jag. Jag blir galen när det är minsta sladdrigt och inte brädan följer med. Step-in vet jag ingen som kör, utom folk som hyr brädor (förutom hardboot-INTEC-step-in alltså).

F2 har slutat göra Lancelot.
Brädan som Alpinepunk har tagit fram är en finfin renodlad carvingbräda. Det är inte en swallowtail som släpper igenom snö, utan en split-tail för att ge brädan mer flex (som på en Sims Burner) när man carvar.

Rossignol undertaker. verkar lite väl lång. I övrigt super.
Nitro saber pow. verkar lite bred.
Dynastar 4807. Verkar fin, men går den att få tag på?
Swellpanik Magistral. 175 eller 185. Verkar gå att få custom byggd också. Verkar super. Synd att allt är på franska....
Pogo Secret spot. Verkar mkt fin, i längsta laget...

Teddo: Jag hade faktiskt lite tur där... Jag var och köpte nya pjuck på OneOff här i Stockholm, och då passade jag på att fråga om de tänkte ta hem nån ST till nästa säsong. Då sa butikschefen att de faktiskt hade en ST som låg och dammade inne på lagret. Det visade sig vara en Undertaker 185 från 04. Fick den för 3800:-, samt att han ordnade ett bra pris (55% rabatt) på en 185-väska från Burton (sån på hjul) i en annan affär. Så nu bär det av till Narvik v.18 för att se vad den går för :)

Ska börja köra med mina vanliga softboots nu, sen får vi se om det blir hardboots till nästa säsong.
Sen blir man ju nästan lite fuktig när du snackar om Skwal. Fast det får bli efter att jag skaffat hardboots. Ser så grymt svårt ut...

Ja, faktiskt :-). Efter att jag gick bet på den K2 Lancelot som du rekomenderade om på Quicksilverbutiken här i stan, så känndes det bra att få tag på en ST.

Har börjat snegla mer och mer på longboards...
Völkl Selecta 175
Eliminator ltd 169
Pogo Longboard 175
Är sugen på att testa hardboots på dom...

Just nu ser det ut som att jag bangar ur lite och slutar med att köpa en Voelkl selecta 175. Med Flow stealth skor och flow xcr bindningar...

Paka-> Gick bet på? Var den såld?

Rudis-> Völkl gör ju inget skräp heller. Bra längd där också. Var får du tag i den, och vad går den på?

Haha, efter att ha beställt brädan från 3 leverantörer och samtliga hade sålt slut, och efter att beställt bindning och skor från 2 leverantörer så har jag fortf. inte fått tag i något av de båda=)
Nu finns det inga ställen kvar med volkl brädan online, inte heller med flow-bootsen dock bindningen.
Så nu lutar jag istället åt en Pogo longboard. Med hårda boots och bindningar.
Tips kommentarer?

Hör med Mats på Alpinepunk.com vad han har hemma. Där kan du nog få ett bra pris på ett paket.

Tack för tipset. Har mailat honom nu, så får vi ser varthän det bär. En eliminator ltd, med porsche boots?
Kanske
=)

=( Drog av korsbandet på en rugbymatch 1 vecka innan jag skulle kolla på sakerna i somras...väntar på operation nu, men planerar en säsong i Ischgl nästa år, så får bli destu mer åkning då...

Dags att väcka liv i tråden. Jag är nu nästan rehabad efter korsbandsersättning.
Jag har införskaffat en st Voelkl selecta 175 för de pudriga dagarna. Vintern kommer nämligen tillbringas i Whistler!!!!!!!!!!

Så till frågan. Nu ska carvingbrädan införskaffas.
Det tillverkas ju fina brädor i Whistler, så kanske köpa där istället?

Köpa pjäxor på alpineppunk och formgjuta på alpingaraget?

Det blir 4 månader.

Tips?

Teddo?

hehe

Senast ändrad:
Läs gärna min rescension på Eliminatorn, en mycket skön bräda i pudret med tanke på sin ringa längd.

Annars är jag även en förespråkare för riktift långa brädor, själv har jag en rad-air tanker 200. Asgrym på alla sätt och inte alls så svårmanövrerad som man kan tro, så långe du håller dig ute ur skogen vill säga, då finns det bara rakt.

Tänk dessutom på att om du ska broppa stort med en såpass stor bräda vill du vara säker på att det är mjukt och fluffigt i landningen, om inte är det som att landa på en lagårdsdörr, den sjunker inte direkt...

Om du har vägarna förbi St Anton så är det inga problems att få provåka, de har upp till två meter långa brädor i sitt hyrstall och om du verkar seriös lär du få testa gratis en dag eller två.

Rudis sa:
Så till frågan. Nu ska carvingbrädan införskaffas.
Det tillverkas ju fina brädor i Whistler, så kanske köpa där istället?

Teddo?

hehe
Nice, bra med en sån revansch.
Ja, Prior från Whistler är ju fina brädor. Då kan du säkert testköra innan också, det är plus.

Risken är väl att man kommer på att man måste ha en splitboard när man väl är där hehe.
Men tycker Priorbrädorna verkar finfina.

De gå att testa bräder. om du bo nog nära te åre så kan man åka dit å få testa alla sorters brädor i två dar;P

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp