Freeride/lavin rygga för +53 ryggar (dvs långa ryggar)

norly

Aktiv medlem
Hej.
Någon som kan tipsa om en freeride rygga för mig som har en rygg på ca 53 cm (toppkota till höftben, hela jag är typ 2 m), Kör just nu mest med en ABS L väska som är aningen för kort. Tror dom är gjorda för upp till max 50 cm om man är lite entusiastisk.

Tycks vara rätt svårt att hittat nått om man inte specialbeställer, å då blir det ganska snabbt sjukt dyrt.

Både lavin å vanliga ryggsäckar är av intresse så länge dom är långa. Både touring å dagsväskor funkar.

tack för tips.

Jag tycker blackdiamond jetforce 28 sitter hur bra som helst. Bäst av alla 20-30l jag testat. Är 198cm

Jag har en Vojd 30 från haglöfs. Är 199cm. Tycker den är kanon. Samt att utlösningshandtagets placering är justerbart!

Lycka till!

norly sa:
Hej.
Någon som kan tipsa om en freeride rygga för mig som har en rygg på ca 53 cm (toppkota till höftben, hela jag är typ 2 m), Kör just nu mest med en ABS L väska som är aningen för kort. Tror dom är gjorda för upp till max 50 cm om man är lite entusiastisk.

Tycks vara rätt svårt att hittat nått om man inte specialbeställer, å då blir det ganska snabbt sjukt dyrt.

Både lavin å vanliga ryggsäckar är av intresse så länge dom är långa. Både touring å dagsväskor funkar.

tack för tips.
Var precis på väg att starta en tråd om rygglängder. Är du säker på 53 cm? Jag kom fram till 56 cm på mina 195 cm.

Jag är på väg att specialbeställa från Alpine Threadworks men de erbjuder inte ABS.

Var har du hittat ryggsäckstillverkare som tar specialbeställningar (för ABS?)?

Jag är på väg att specialbeställa från Alpine Threadworks men de erbjuder inte ABS.
Dom ser ju väldigt fina ut.
Har konverserat med AlpineLuddites. Dock inte ABS utan vanlig freeride väska. Sjukt trevlig kille dock. Blir ganska dyrt dock. tupp 700 USD om man vill ha lite specialgrejor.

Just med ABS så är det ju svårt med hållfastighet osv. Blir nog sjukt stor påfrestning på sömmar och sånt i en Lavin. Funderade först på att be honom sy om min gamla ABS å förlänga den lite...

Jag har en Vojd 30 från haglöfs.
Många väskor är ganska långa, men om man drar åt axelremmarna hårt, så kryper dom uppåt. (har testat bla void ryggan mfl i butik) Min Mammuth lavinrygga funkar ok om man släpper på banden, men då sitter den inte tillräckligt stabilt...

Är du säker på 53 cm? Jag kom fram till 56 cm på mina 195 cm.
Tror du har rätt 56 cm stämmer bättre på mig också. Men inga väskor på marknaden har mer är typ 50 mellan axelbandens infästning och midjebandet. Vissa har ju en rem som går från axelbandet till toppen av väskan och det ger lite högre mått.

Mätningar från översta infattningen till midjebandet:
ABS L = 41cm
Mammuth removable snow pulse L = 44cm

Snackade med alpineluddites igen, Och han erbjöd sig att förlänga en Mammuth Lavinväska som vi har liggande. Får se hur det går.... :)

Tillbaka
Topp