Freeride medlemmars erfarenheter sökes! Val av säsongsort i Österrike.

Jakobd

Medlem
Tjaba.
Jag och polaren hade tänkt spendera kommande säsong i Österrike. Valet av ort är dock inte helt lätt eftersom det gäller en hel säsong. Vi vill åka i ett stort system och få ut åkning av alla olika slag :)

St Anton och Whistler har vi prickat av så liftköer har vi sett och tror inte att de blir längre ;)

Orter vi spanat in

Saalbach
Zell Am Ziller (Zillertal Arena)
Sölden
Serfaus-Fiss-Ladis

Det enda vi vet om dessa orter är det vi ser på pistkartor och youtube :| Vore därför redigt uppskattat om ni ville dela med er av erfarenheter, åsikter och tankar om dessa ställen som säsongs-orter.

/Jakob & Daniel

Mayrhofen I say! Möjligheterna till bra åkning är oändliga. Sen om man känner för att åka lite park, så finn Vans parken som går av för hackor.

Tack för tipset! Efter några timmars nördande verkar det som ett alternativ.

Andra tips på orter som liknar? :)

Jag och min kille funderar på samma sak!
Har ni hittat boende? Eller vet nån bra sida med boenden?:)

Jag är lite off idag och drar därför de negativa grejerna med nämnda orter:

Saalbach - Lågt för en säsong. (Tidig vår, ibland regn)
Zillertal - Apmycket folk i absoluta tal. Tyskar alltså. Mycket trafik. Sisådär luftkvalitet i dalen ibland. Mycket småååkning i vissa av systemen.
Sölden - Bra berg, men snöar ofta smått. Dålig volym med andra ord.
Serfaus-Fiss-Ladis - Riktigt trevligt, men i sammanhanget väldigt lite nederbörd.

Kanske återkommer med lite positivare ordalag vad det lider...
I princip gäller: Ligger orten i Österrike har jag varit där... (oj vad jag överdrev där kände jag. Men typ.)

Vatt 2 ggr i Mayrhofen. Rek varmt. Mkt bättre system än tex Canazei etc

Finns en tråd här om Saalbach där jag skrivit lite.
Men toppenställe helt klart :))

Kul att det tog fart i tråden! Tack för input :)

Orten vi tänker oss ligger i Österrike (billigt), där det finns möjligheter till åkning i olika vädersträck på olika höjder, gemenskap bland säsongare och möjlighet till att jobba. Om byn ligger på hög höjd så att det är vinter utanför dörren så är det ett stort plus. St Anton och Bad Gastein har vi tänkt undvika.

Mayrhofen ligger högt på listan, finns det någon mer ort man bör ha i åtanke?

Ha det!
/Jakob

Jakob vi lutar mot Mayrhofen också nu, snackade med sofia idag :) från januari-mars typ så lite kortare än förra säsongen! har ni boende än? ni skulle dra i dec va? Puss påre

MarkusO sa:
Jag är lite off idag och drar därför de negativa grejerna med nämnda orter:

Saalbach - Lågt för en säsong. (Tidig vår, ibland regn)
Zillertal - Apmycket folk i absoluta tal. Tyskar alltså. Mycket trafik. Sisådär luftkvalitet i dalen ibland. Mycket småååkning i vissa av systemen.
Sölden - Bra berg, men snöar ofta smått. Dålig volym med andra ord.
Serfaus-Fiss-Ladis - Riktigt trevligt, men i sammanhanget väldigt lite nederbörd.

Kanske återkommer med lite positivare ordalag vad det lider...
I princip gäller: Ligger orten i Österrike har jag varit där... (oj vad jag överdrev där kände jag. Men typ.)
Vad tycker du om Mayrhofen? Mycket hipsters och jibbråttor som rekommenderar stället, men det hade varit kul att veta vad en riktig skidåkare tycker!

Tipsar om ett lokalt värdshus jämte isbanan (till höger om). Badhuset i byn har galna vattenrutschkanor.:lol:

Du kan in prinicip inte åka allt på 2 veckor ens. Det är galet olika, och bra åkning. Vi har vatt dör 2 ggr och enda anledningen e vi byter plejs i år är för att hinna med andra orter i livet. Allt är bra och "lagom" på denna ort.
Ett måste att uppleva.

Här är mina bilder från i mars http://www.flickr.com/photos/igelhammar/sets/72157629198888992/

har du funderat på Bad Gastein?

- kommer ni ha bil, förresten?

assr sa:

Iom att jag läser "St Anton och Bad Gastein har vi tänkt undvika." ovan, så har dom nog tagit en funderare där, ja.

Har varit några veckor i Zillertal. Bästa by tycker jag är Mayerhofen (enda riktiga skidbyn) men åkningen tycker jag är bättre både i Zell a Z och Kaltenbach. Var du/ni än hamnar i Zillertal bör ni nyttja alla systemen och åka i allihop.
Ha en bra säsong!
H

assr sa:

Bad Gastein har vi absolut funderat på, men det känns för likt Whistler och St Anton som vi säsongat i.

Om vi kommer ha bil är ännu oklart! Vi får reservera oss för att bli utan bil i värsta fall..

Hur ser kommunikationerna ut i Mayrhofen?

Tillbaka
Topp