Freeride World Tour

Math1

Ny medlem
Freeride World Tour
Hej.

Undrar lite hur om Freeride World tour.

Hur är upplägget på en tävling och hur utses vinnaren? Vilka är bedömningskriterierna?
Finns det någon stans där man kan se tävlingarna - Länk?
Övrig rolig/intressant info mottages gärna också.
Frågar då jag precis börjat få upp ögonen för offpist och vill se de riktigt duktiga;)

Mvh
Marcus

Freeride World Tour
Kolla in www.freerideworldtour.com för lite info även om den inte är superbra (fransoser...).
Www.freecaster.tv sänder live från några tävlingar och eftersändning på några, Ryssland sänds nu på söndag.

Upplägget är följande:
Deltagarna får kolla på en bergssida (face) på ett av följande sätt; rekning nerifrån medelst kikare, kameror och att kolla helt enkelt, alternativt från en helikopter (ej så vanligt) eller som det är på de nordiska tävlingarna; de får gå upp i tävlingsfacet och kolla på klippor etc på det sättet. På FWT så används rekning nedifrån alternativt helikopter.

Efter detta så beger sig åkarna upp till start, oftast genom en hajk. Sedan åker man sin tänkta linje (eller försöker iaf).

Bedömningskriterierna är följande:
1.Linjeval
2.Kontroll
3.Flyt
4.Aggresivitet
5.Teknik

1 och 2 fungerar som kontrollpoäng precis som på t ex simhopp. Får du t ex 5 poäng i linjeval eller kontroll så kan du aldrig få mer än max 7 poäng i någon av de andra kriterierna (aldrig mer än 2 poäng mer i nån av kriterierna. Detta är det normala och kallas "IFSA regler" (International FreeSkiing Association). Dock används det en ny måttstock på FWT i år, dom dömmer helt enkelt efter ett allroundintryck, första gången det görs så vi får se hur det funkar.

Det handlar om att ta sig ner för bergssidan så svårt som möjligt samtidigt som det ska vara kontrollerat och ha ett bra flyt.

Fråga gärna mer!

Freeride World Tour
Ja får väll krypa till korset och erkänna att jag redan varit på freerideworldtour men missade det jag sökte... Slarvigt.

Tack så mycket för förtydligandet och länkarna.

Mvh
Marcus

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp