Freerides undergång? gör något åt det då...

Kvaliteten på forumet är förvisso under all kritik just nu, men så har det alltid varit i viss mån under sommarmånaderna. Vänta bara tills i september/oktober när man börjar tänka skidåkning igen. Då kommer det att dyka upp intressanta trådar igen.

Tiden då man kunde trycka "visa alla nya inlägg från det senaste dygnet" och titta igenom allt på forumet är förbi. Numera går jag istället direkt in i några olika underforum och läser/skriver där.

Förresten saknar jag den tidigare möjligheten att se en del av inläggets text direkt på listan med ämnen. Då skulle det vara enormt mycket enklare att sålla bland skräp. Det är den enda försämringen med den sista face-liften tycker jag.

Jag funderar lite kring en restricted area...

Tänk trådar som innehåller svar från vettiga personer. Oj oj. Så ska dom komma. Klart konstigt steg att gå ifrån ett öppet forum dock, men nog så skönt för dem som hamnar på rätt sida. Urvalsprocessen blir ju svår och jobbig för den som måste ta i skiten, men ... hmm... *heaven*

MarkusO sa:

Tänk trådar som innehåller svar från vettiga personer. Oj oj. Så ska dom komma. Klart konstigt steg att gå ifrån ett öppet forum dock, men nog så skönt för dem som hamnar på rätt sida. Urvalsprocessen blir ju svår och jobbig för den som måste ta i skiten, men ... hmm... *heaven*
menar du att bara vissa personerns svar ska synas?

MnO sa:
Förresten saknar jag den tidigare möjligheten att se en del av inläggets text direkt på listan med ämnen. Då skulle det vara enormt mycket enklare att sålla bland skräp. Det är den enda försämringen med den sista face-liften tycker jag.
Dock som du säger i föregående inlägg så är det för mycket inlägg på "visa alla nya inlägg från det senaste dygnet", så borde inte problemet vara att man ser för mycket "skräp" inte att man ser vad de innehåller (en vettig rubrik borde ju kunna beskriva det)?

Glisseur är killen med koll. Fattar ni inte vad han skrev, läs det en gång till och tänk.

Min åsikt: Alla ni som vill ha ett forum med högre kvalitet: Bidra till det! Starta trådar om sånt ni är intresserade av, skriv inlägg i de trådar ni gillar och ignorera resten. Om alla gör det kommer forumet att bli precis så som majoriteten av användarna vill ha det. Fler och hårdare moderatorer gör inte att kvaliteten blir högre, det rensar bara ut de värsta lågvatten-märkena.

Det är väldigt många av oss äldre som säger och tycker samma sak. Freeride har ändrats till nått nytt och vi saknar det gamla. Dessutom är mycket av det nya forumbeteendena bara en massa skit som man stör sig på, tänker inte utveckla det hela eftersom det redan är sagt.

Men jag kan försöka mig på en liknelse som kanske kan förklara för jibbergenerationen vad som har hänt med freeride. För direkt argumentation verkar inte ha gått fram. Vet inte om der beror på brist av intresse att läsa längre inlägg eller något annat.

En gång i tiden var freeride.se en schysst freeride park där folk hade tid och plats att åka/hoppa/raila och njuta hela dagen. Proffs liksom amatörer kunde mötas och göra saker tillsammans på snön och känna att det här är en plats som jag trivs på. Men så en dag började krylla av skidskoleungar, kösystemet till hoppen slutade fungera, folk började skrika åt varandra, respekten försvann och hela parken förföll. Klart då och då funkade den iaf som i gamla dagar men endast för korta stunder.
Så ni som inte varit med så länge, tänk till innan ni skriver ett inlägg.

Jag tycker man kan kräva 3 saker inlägg
1 att man tillför tråden nått vettig, inte bara säger att man håller med ett skriver ett enstaka ord
2 skriv begripligt, nått stavfel är ok men nivån på många inlägg är under all kritik
3 håll dig till tråden, många gånger övergår en bra tråd till rent strunt av noll intresse. Om inte tråden innehåller det du tycker så är det bara att starta en ny tråd.

den här tråden verkar vara ganska bra, inte för hårda krav och ganska bra förslag! jag håller med dig lite gran där:P

Peter_K sa:
Min åsikt: Alla ni som vill ha ett forum med högre kvalitet: Bidra till det! Starta trådar om sånt ni är intresserade av, skriv inlägg i de trådar ni gillar och ignorera resten. Om alla gör det kommer forumet att bli precis så som majoriteten av användarna vill ha det. Fler och hårdare moderatorer gör inte att kvaliteten blir högre, det rensar bara ut de värsta lågvatten-märkena.
exactly! det är omöjligt att göra alla nöjda med precis allt så ignorera det som inte passar er!

AdrenalineJunkie sa:
MarkusO sa:

Nej. Det menar jag inte. Jag menar en forumdel som bara vissa har tillgång till (eller i varje fall skriva inlägg i). Ett steg djupare in i freeride.se som inte är avsett för slöddret. Tänk (ett generöst) VIP-room, Invites Only, kvalitetssäkrat utrymme, eller nåt i den stilen. Baserat på vad man har presterat i fourmväg menar jag då. Utopi kanske, men inte hade jag varit svår inte... Trist om man inte får komma in bara, men å andra sidan har man ju i så fall något att sikta på och jobba emot! Sen om du missköter dig (motsvarande blir för full..) - ut på gatan igen!!

Shit... Elitistiskt som Sören. Inte likt mig.

Senast ändrad:
Huggybear sa:
Peter_K sa:
exactly! det är omöjligt att göra alla nöjda med precis allt så ignorera det som inte passar er!
Varför kan man inte vända på det och säga: Tänk igenom vad ni skriver och kolla upp att det inte redan skrivits om tidigare?

MarkusO sa:
AdrenalineJunkie sa:
MarkusO sa:

Nej. Det menar jag inte. Jag menar en forumdel som bara vissa har tillgång till (eller i varje fall skriva inlägg i). Ett steg djupare in i freeride.se som inte är avsett för slöddret. Tänk (ett generöst) VIP-room, Invites Only, kvalitetssäkrat utrymme, eller nåt i den stilen. Baserat på vad man har presterat i fourmväg menar jag då. Utopi kanske, men inte hade jag varit svår inte... Trist om man inte får komma in bara, men å andra sidan har man ju i så fall något att sikta på och jobba emot! Sen om du missköter dig (motsvarande blir för full..) - ut på gatan igen!!

Som Bgn sa, freerides charm är att amöterer som proffs blandas och disskutera aktuella saker.
Sen ur ett ren ekonomisk synvinkel skulle Johan tappa intäkter när medlemmar försvinner därför de inte lyckats kvalicifierar sig in i VIP-rummet. Den enkla sanningen är pengar styr allt. Utan pengar skulle freeride inte kunna hålla samma höga klass som den gör idag.

AdrenalineJunkie sa:
MarkusO sa:
AdrenalineJunkie sa:

Som Bgn sa, freerides charm är att amöterer som proffs blandas och disskutera aktuella saker.
Sen ur ett ren ekonomisk synvinkel skulle Johan tappa intäkter när medlemmar försvinner därför de inte lyckats kvalicifierar sig in i VIP-rummet. Den enkla sanningen är pengar styr allt. Utan pengar skulle freeride inte kunna hålla samma höga klass som den gör idag.
Sant och det är ju många av medlemmarna som står för en del av intäkterna, så därför tycker jag att moderatorerna ska prova denna ändring som nu kom (forumindelningen) i någon/några veckor och se vad som händer, för om inte medlemmarna gillar det kommer fler lämna FR och johans intäkter kommer sjunka.
Men man måste ju prova saker för att se om dom är bra eller inte.

CrashX sa:
AdrenalineJunkie sa:
MarkusO sa:

Sant och det är ju många av medlemmarna som står för en del av intäkterna, så därför tycker jag att moderatorerna ska prova denna ändring som nu kom (forumindelningen) i någon/några veckor och se vad som händer, för om inte medlemmarna gillar det kommer fler lämna FR och johans intäkter kommer sjunka.
Men man måste ju prova saker för att se om dom är bra eller inte.
Har inte sagt något om den nya indelning är bara lite emot att man ska göra s.k. VIP-forum som inte alla har tillgång till (se det som citerats)...

Senast redigerad av en moderator:
^ precis . !

jag håller på förslaget med åldersgräns..det blir ju ändå inte så som någon skrev att dom inte skulle hinna med i utvecklingen inom den här världen, för dom skulle ju endå kunna surfa runt å läsa nyheter och forum och se sej omkring här på sidan men dom skulle inte kunna bli medlem här förens dom är 14,15...då kanske man skulle slippa en massa skräp i forumet.....och det är faktiskt så att det oftast är som i den ålden som "skräpar ner ".

jag går ofta till en persons sida här på fr och kollar dennes ålder om jag ser något som jag tyckt mej vara dåligt,omoget osv...och kan ni tänka er dom flesta var från 12-15 år...

Efter lite funderingar och en halvtimmes sökande bland gamla trådar så inbillar jag mig att jag har två förslag som skulle kunna vara av intresse.

1 Jag tror inte på åldersgräns av ekonomiska skäl. Därför är istället mitt förslag att det införs en färgkodning. Användarnamnet (och eventuellt även forum-inläggs-texten) för de som är föslagsvis under 18 år skulle kunna vara i en annan färg än de som är äldre. Jag tror absolut inte att alla som är över 18 alltid beter sig bättre men det skulle i alla fall kunna bidra till att lättare sålla bland vilka trådar som kan vara intressanta för just dig.

2 Dela upp forumet ytterliggare än gång. Behåll gärna de nuvarande kategorierna men gör ett tillägg. När man lägger in en ny tråd så har man möjligheten att kryssa i en ruta (radiobox kanske det heter, vet ej säkert) för att välja endast seriösa svar. Om en annan användare sedan lägger in skitinlägg i tråden så är det lättare att motivera borttagning av skitinläggen eller t o m banning av den användaren.

Givetvis är det kul med de oseriösa inläggen ibland men dessa två förslag skulle möjliggöra att snabbare sålla bland inläggen i ett forum om t ex skidval. Man kan snabbt se om den som rekommenderar en viss skida kanske är i en lite annan "åldersklass" än en själv och det blir också lättare att kräva ordning i tråden om man redan bett om det från början.

Då skulle man också kunna dela upp de forumtrådar som visas på framsidan så att man har möjlighet att se senaste inlägg i "seriösa forum" respektive senaste inlägg i "oseriösa forum".

ja tycker reglerna inte måste va så stränga ja menar ja fick varning en gång för ja sade att lite tråkigt du tar en låt från en av elov olssons filmer.

AdrenalineJunkie sa:
fredrik_p sa:
de var då ett jävla skrivande om att freeride har blivit dåligt, den senaste veckan tror jag att jag har sett 10 stycken sånna här trådar.
Precis min åsikt! Tycker därför förslag på föränding skulle vara bättre än bara griniga inlägg..
Vad skrev "adrenalinejunkie", om inte förslag på ändring då? det är sånna svar som du skriver som gör att folk klagar. tänk igenom vad du skiver, om det verkligen ger något, bara ett tips...

Det var ett jävla gnällande angående det här, precis som Fredrik_p sa...

Jag börjar tycka att det är larvigt som fan. Jag ber om ursäkt men jag tycker ändå man får svar på det mesta i foruminläggen! Så länge man får svaren man letar efter liksom!

För övrigt anser jag att du borde använda sökfunktionen i forumet eftersom det finns ungefär 578367777777777777777779 likadana trådar...

dessa inlägg börjar bli lika jobbiga som "vilken hjälm är snyggast", "vilka goggles passar bäst till den här hjälmen" osv

Tycker att en användar profil borde tas bort om du inte vart inne på 1-2 år. Det är ju många som bara gör en användare sen loggar dom aldrig in igen, finns användare från 1998.

Lättast är väl att bara skapa en helt egen del i forumet för OT (alternativt "Lekstugan") där alla får skriva av sig med sina stavvfel och sär skrivningar.
Problemet tycker jag mest är att oseriösa trådar beblandas med de seriösa (och med seriösa menar jag t.ex. jobb, boende, skid/brädköp respektive oseriösa: "är dessa gogglarna snygga".. dvs fakta versus åsikter).

Tycker den nya uppdelningen av trådar är bra så man kan välja efter intresse. enda som är negativt är att om jag vill ta del av t.ex. allmänt och mode får man med alla dessa trådar. ännu en undernivå med uppdelningar (förslagsvis Mode - skidåkning, mode - snowboard, mode - streetwear mfl).

Är supernöjd med att man kunde välja bort studsmatteavdelningen så helt kass är inte uppdelningen, borde bara vara lite mer specifik.

som redan någon sa så tror jag att det blir mer seriösa inlägg under vintern då detta mestadels är ett vinterforum.

Jag längtar själv tills MnO´s första skidrecensioner börjar rulla in.

freerides undergång? knappast! freeride blir hela tiden större, jag tänker på tex. videofunktionen, freeride video adwards, freeride tv och mycket annat kul. håller med om att det finns en del, oseriösa, elaka och allmänt störande medlemmar, trådar mm och detta är ett problem men absolut ingen domedag. johan, david och resten gänget jobbar hårt för att förbättra forumet men belönas med trådar om hur dålig sidan blivit.
ps. skyller ingenting på dig adrenalinejunkie. du försöker bara samla alla förslag på ett ställe.

face-plant sa:
freerides undergång? knappast! freeride blir hela tiden större, jag tänker på tex. videofunktionen, freeride video adwards, freeride tv och mycket annat kul. håller med om att det finns en del, oseriösa, elaka och allmänt störande medlemmar, trådar mm och detta är ett problem men absolut ingen domedag. johan, david och resten gänget jobbar hårt för att förbättra forumet men belönas med trådar om hur dålig sidan blivit.
ps. skyller ingenting på dig adrenalinejunkie. du försöker bara samla alla förslag på ett ställe.
WORD

Jag valde att lyfta den här knappt 2 mån gamla tråden för att den försöker samla konstruktiva förslag i samma tråd.

Intressant nog har ett par användare redan inom några timmar nu valt att tydliggöra behovet av ett bättre fungerande forum:

still-millionaire väljer att klaga på att vi använder en forumtråd (som dessutom alltså inte är nyskapad) till precis vad den är ämnad för

och jhei tycker att det är klokt att göra oss uppmärksamma på att han ingenting fattar och dessutom sedan upprepa vad en annan användare skrivit utan något som helst tillägg förutom att han håller med.

Min gissning är att sannolikt läste ingen av er det inlägg som gjorde att tråden lyftes utan ni valde helt enkelt att spotta ur er lite onödig text som nu skräpar ned i en seriös tråd.

Det är inte fler bra forumtrådar vi behöver utan mindre skräp i dem! Som det är nu är det tji i h-e att försöka följa en tråd då de skräpas ned totalt med inlägg av typen "WORD". En OT tråd eller ett helt jkla OT-forum löser endast det hela om det hålls bättre ordning i det "seriösa" forumet.

Deespin sa:
blizzy sa:
....
Är supernöjd med att man kunde välja bort studsmatteavdelningen så helt kass är inte uppdelningen, borde bara vara lite mer specifik.
Du kan ju välja exakt vilka forum du vill se och inte nu. https://www.freeride.se/my/forum_settings.php
Ja, det vet jag, men som jag skrev precis före:
blizzy sa:
enda som är negativt är att om jag vill ta del av t.ex. allmänt och mode får man med alla dessa trådar. ännu en undernivå med uppdelningar (förslagsvis Mode - skidåkning, mode - snowboard, mode - streetwear mfl).
Finns vissa delar av forumet som fortfarande är för ospecificerade och uppblandade (skräp med intressant) som gör att om man väljer de får man med massa ointressant.. o väljer man bort dem missar man saker...
t.ex. mode, är inte särskilt intresserad av skidmode, men snowboardmode däremot.
Tycker den nya Vattensportsdelen var en bra underkategori.. och att det borde göras fler sådana.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp