Freestyle-åkare = bättre än jibbers

freestyle är ju mer av en ren Sport,

det finns ju inga direkta lirare som glider in och kör lite på fritiden sådär

Jibbing är ju från början en Livsstil,
vem som helst kan ju åka in i parken och träna och köra.

finns bättre jämförelser men orkar inte tänka ut några..

jibbing = springa efter bussen
freestyle = springa på löparbana

Har aldrig sagt att man kan jämföra dom. Men att säga att dom inte är "skidåkare" är att ta i kanske eller?? Samma sak som jag skulle säga att en jibber inte är skidåkare eller hur?? Det jag är mest intresserad av är hur folk räknar att "åka" skidor räknas. Alltså vad krävs för att kallas skidåkare. Allt med skidor på eller??

//H

Hasse sa:
Sen är frågan hur många jibbers kan åka skidor egentligen???? Det är en bra fråga till alla som gnäller på freestyleåkarna. Och vad räknas som att kunna åka? Att raila är det att åka skidor? Att droppa en 15 meters klippa är det att åka?? Var drar ni gränsen på att kunna åka??

//H
Att åka 90 graders hopp är väll endå inte skidåkning då hasse !

Att raila ett 25 meters räcke är väl inte heller skidåkning???

//H

Och en jibbare åker inte skidor då eller?? Klart du måste kunna åka skidor för att ta dig till hoppet även om det 90 grader och kunna landa. Alltså är det skidåkning. Eller har jag fel där?

det är väl klart att det går att jämföra,

men kan man säga att jibbing är skidåkning kan man säga att freestyle är skidåkning.

eftersom man har skidor på sig och ÅKER,

freestyle, man åker på skidor , voltar som en tok ,
jibbing , man åker på skidor , railar på en rail eller box.

Hasse sa:
Och en jibbare åker inte skidor då eller?? Klart du måste kunna åka skidor för att ta dig till hoppet även om det 90 grader och kunna landa. Alltså är det skidåkning. Eller har jag fel där?
Klart det är skidåkning, jag sa bara att raila = Jibbing !

Varför säger du då att freestyle inte är skidåkning då?

//H

Hasse sa:
Det jag är mest intresserad av är hur folk räknar att "åka" skidor räknas. Alltså vad krävs för att kallas skidåkare. Allt med skidor på eller??

//H
Att man hänger på ett "skidforum" och diskuterar hur man ska montera sina twintips och om Jon kör med Wisdom eller Crowbar när han skalar lök är vad som krävs för att kallas skidåkare!

varför detta tjat om att jibbing inte är skidåkning?! henning, du låter som en torr gammal gubbe. skidåkning utvecklas, lev med det. så länge man åker i en skidbakcke med ett par lagg under fötterna är det skidåkning.

det här har föresten blivit mer en disskution istället för forumtråd. jag älskar disskutioner...

Senast ändrad:
Som jag skrev till jeppenator nyss..

Är inte allt för många år sedan man var tvungen att göra ett godkänt backhoppnings hopp för att få skidlärarexamen till exempel. Med andra ord så räknas det som skidåkning oxå.

//H

Dustbin_Dan sa:
Hasse sa:
Det jag är mest intresserad av är hur folk räknar att "åka" skidor räknas. Alltså vad krävs för att kallas skidåkare. Allt med skidor på eller??

//H
Att man hänger på ett "skidforum" och diskuterar hur man ska montera sina twintips och om Jon kör med Wisdom eller Crowbar när han skalar lök är vad som krävs för att kallas skidåkare!
ok men nu är det ÅKNINGEN det handlar om, inte Jon Olsson-wannabes.

Hasse sa:
Som jag skrev till jeppenator nyss..

Är inte allt för många år sedan man var tvungen att göra ett godkänt backhoppnings hopp för att få skidlärarexamen till exempel. Med andra ord så räknas det som skidåkning oxå.

//H
Okej, men det är där jag drar min gräns, du sa själv att det är kul att veta vart vi drar gränsen för skidåkning !

Hasse sa:
Har aldrig sagt att man kan jämföra dom. Men att säga att dom inte är "skidåkare" är att ta i kanske eller?? Samma sak som jag skulle säga att en jibber inte är skidåkare eller hur?? Det jag är mest intresserad av är hur folk räknar att "åka" skidor räknas. Alltså vad krävs för att kallas skidåkare. Allt med skidor på eller??

//H
att man kan åka utan att ramla i vanliga pister kunna åka lite offpist och klara svarta backar(i sverige)utan problem utan att mesa och ha en bra stil, det är en bra skidåkare enligt moi, sen hur bra man är i parken är en annan sak

Senast ändrad:
aendrew sa:
Ewasx sa:
haha, fett bra freestyle åkare är i pipe, på rails och i vanliga hopp istället för typ 90 graders hopp. Inte så jävla konstigt att de gör tre volter. Lycka till att inte göra tre volter i de hoppen.

Hur bra är de på att graba då?
varför ska man ens graba? det finns ingen vettig anledning till att ta tag i sina skidor i luften.. jibbers är idioter
Varför fan ska man snurra eller varför ska man hoppa över huvud taget. Varför ska man glida omkring på vit sörja med ett par plankor under föttern? Varför ska man leva? Alla kan lika gärna dö?

Asså, din mamma Aendrew. Nu får du skärpa dig. Grabs är coolt

Jag kontrar med: ställ en jibber framför ett 90 graders hopp och se hur det går? Sjuuuuuk cred till dom här galna arials-idioterna! dom hoppar ju fan 15 meter upp i luften också! Fan så mkt högre än vad vi jibbers har hoppat i QP/corner!

asså va inte jibbing från början tänkt för att man skulle göra snygga saker istället för att snurra runt upp å ner som en galning?

Visst en dubbel-full-full är imponerande men inte så snyggt som t ex en 1260 octograb. En sån där full full e ju som å kolla på en tvättmaskin hihihahahohoho

och jeppe för fan det är inte lätt att göra tre volter även om det är ett 90 graders hopp, men det är självklart en fördel.

Senast ändrad:
Hjalle_S sa:
Jag kontrar med: ställ en jibber framför ett 90 graders hopp och se hur det går? Sjuuuuuk cred till dom här galna arials-idioterna! dom hoppar ju fan 15 meter upp i luften också! Fan så mkt högre än vad vi jibbers har hoppat i QP/corner!
grattis hjalle! du är den i princip första jibbern som inte tycker att freestyle inte är dåligt och allt det där andra struntsnacket!

Jag säger som nån sa innan.. Jibbing kommer från (den allsmäktiga) snowboardåkningen (!) som i sin tur har fått det från skateboardåkningen..
Freestylåkning kommer från ett helt annat håll, akrobatik-hållet...
Vi står alltså här med två "sporter" som liknar varandra en smula, men har inte alls samma rötter, alltså är det väldigt svårt att jämföra de båda då de fokuserar på två helt olika saker: Jibbing på att ha kul med "vardagliga" ting (ledstänger i trappor, kanter, väggar etc) och freestyleåkningen på att snurra så mycket som möjligt i fetestora hopp..

Det är väl ingen som går och jämför skridskoåkningen i hockey med den i konståkning så varför jämföra skid (eller snowboard)åkningen i jibbing och freestyleåkning?

de e intressant att se hur defensiva alla "jibbers" blir när denna diskussion kommer på tal. känns lite som att de flesta är för stolta för att erkänna faktum. ärligt talat, det går att snacka om "gymnastik på skidor" och "gay-åkning utan stavar" hur länge som helst men när allt kommer till kritan så är freestyleåkarna 10 gånger hårdare än vi någonsin kommer bli. bara att träna in en trippelvolt med snurrar 10 meter över marken kräver så mycket mod och risktagande att det inte ens går att jämföra med att göra en switch10a i ett 20-meters bigjump, eller att hoppa omkring på en plastlåda.
det är klart der är en väldig skillnad, vi håller ju på med den nya skolans freestyle där vi vill försöka få det hela att se mer avslappnat och varierat ut, och sist men inte minst, lättare. för 99% av skidåkare så är riskerna med freestylehoppning för höga för att det ska vara värt belöningen. sedan så har ju vi övertaget i att kunna behärska flera typer av hopp, om jag inte minns fel så ligger freestylekickarna på mellan 65-70 grader (reserverar mig för ev. fel), medan vi har så många olika hopp att det aldrig finns en norm för hur det "ska" se ut. och det är ju lite tjusningen med det vi håller på med, att det aldrig är givna förutsättningar.

så, svälj nu er stolthet och medge att ni aldrig kommer ha modet att åka in i en trippelkick med 160-skidor och bara skicka iväg 6 st snurrar fördelat på tre volter, utan snarare föredrar att ha kul på flera nivåer av skidåkning. all respekt till freestyle-åkarna dock, för de sysslar med sånt vansinne att det mesta bleknar i jämförelse. dessutom är det rätt ballt att se på.

J

Hur häftiga och balla ni jibbare än tycker ni är i parken, så skulle en skidbalett åkare knäcka er fundamentalt

Senast ändrad:
Ingen skulle tycka att det var bögigt/fult om dem hade haft stavar och baggy kläder på sig....

Hjalle_S sa:
eller inte. Vill påminna dig om andreas håtveit i War. 21 meter i corner. Ägd hjälle_s

Varför ens jämnföra?
man blir ju lite less att de alltid sitter nån som ska bevisa att nått helt annat är bättre..
speciellt om gubben är 43 bast som startade detta.

blizzy sa:
Jag säger som nån sa innan.. Jibbing kommer från (den allsmäktiga) snowboardåkningen (!) som i sin tur har fått det från skateboardåkningen..
Freestylåkning kommer från ett helt annat håll, akrobatik-hållet...
Vi står alltså här med två "sporter" som liknar varandra en smula, men har inte alls samma rötter, alltså är det väldigt svårt att jämföra de båda då de fokuserar på två helt olika saker: Jibbing på att ha kul med "vardagliga" ting (ledstänger i trappor, kanter, väggar etc) och freestyleåkningen på att snurra så mycket som möjligt i fetestora hopp..

Det är väl ingen som går och jämför skridskoåkningen i hockey med den i konståkning så varför jämföra skid (eller snowboard)åkningen i jibbing och freestyleåkning?
som jag mins starten så var den otroligt lik jibbingstarten, ett gäng skidåkare som revolterade mot den "vanliga" skidåkningen och ville göra något som kändes nytt och som en utmaning , ingen av oss var några gymnaster som började ta fart med skidor på fötterna.

Ewasx sa:
Hjalle_S sa:
eller inte. Vill påminna dig om andreas håtveit i War. 21 meter i corner. Ägd hjälle_s
JWester sa några riktigt bra ord där också! Och Ewasx. Freestyleåkarna gör det dagligen. Det Andreas Håtveit gör, är ju mer av en engångsförteelse, eller något man gör, kanske ett färre antal gånger , om man verkligen vill satsa allt.

Jag förstår egentligen heller inte, varför ni inte bara kan lägga ner diskussionen. Alla vet ju att Aerials och Jibbing är två helt olika saker, och att åkarna är olika bra på olika saker. Ni borde respektera alla, oavsett vad för slags skidåkning de utövar.

orka dra up de där.. de e ju 2 olika sporter.. ariels åker fasen bara rakt ner, gymnaster på skidor de kan söäkert inte svänga änns

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp