Freestyle-åkare = bättre än jibbers

freestyle-ski-tricks.jpg

hade deras volter sett ut sådär så kanske det hade varit fint, men tyvärr ser dom inte ut så..

Flurre sa:
Ewasx sa:
Hjalle_S sa:
Jag kontrar med: ställ en jibber framför ett 90 graders hopp och se hur det går? Sjuuuuuk cred till dom här galna arials-idioterna! dom hoppar ju fan 15 meter upp i luften också! Fan så mkt högre än vad vi jibbers har hoppat i QP/corner!
eller inte. Vill påminna dig om andreas håtveit i War. 21 meter i corner. Ägd hjälle_s
JWester sa några riktigt bra ord där också! Och Ewasx. Freestyleåkarna gör det dagligen. Det Andreas Håtveit gör, är ju mer av en engångsförteelse, eller något man gör, kanske ett färre antal gånger , om man verkligen vill satsa allt.

Jag förstår egentligen heller inte, varför ni inte bara kan lägga ner diskussionen. Alla vet ju att Aerials och Jibbing är två helt olika saker, och att åkarna är olika bra på olika saker. Ni borde respektera alla, oavsett vad för slags skidåkning de utövar.
Inte fan hoppar de 21 meter dagligen. Det påstående jag citerar anger ju 15 meter så du motsätter också hjalmar, som är på din sida.

Men om nu freestyle åkning är så mycket bättre, värför finns det då så många jibbers. Ni kan ju skita i att hoppa omkring på plastlådar med varierade trick och snurrar med olika grabar och dylikt.

Aerials handlar ju i princip helraka snurrar i bakåtvolter. Hur kul kan det vara att välja mellan två olika trick liksom?

de här är jue som att jämföra bacon och fläskfilé... inte alls samma smak men båda kommer från grisen(tror jag) haha.. fan va hungrig ja blev då:P

men creds till dom som sätter 2160 med 3-flipps:P
hahaha:P

Ewasx sa:
Flurre sa:
Ewasx sa:
eller inte. Vill påminna dig om andreas håtveit i War. 21 meter i corner. Ägd hjälle_s
JWester sa några riktigt bra ord där också! Och Ewasx. Freestyleåkarna gör det dagligen. Det Andreas Håtveit gör, är ju mer av en engångsförteelse, eller något man gör, kanske ett färre antal gånger , om man verkligen vill satsa allt.

Jag förstår egentligen heller inte, varför ni inte bara kan lägga ner diskussionen. Alla vet ju att Aerials och Jibbing är två helt olika saker, och att åkarna är olika bra på olika saker. Ni borde respektera alla, oavsett vad för slags skidåkning de utövar.
Inte fan hoppar de 21 meter dagligen. Det påstående jag citerar anger ju 15 meter så du motsätter också hjalmar, som är på din sida.

Men om nu freestyle åkning är så mycket bättre, värför finns det då så många jibbers. Ni kan ju skita i att hoppa omkring på plastlådar med varierade trick och snurrar med olika grabar och dylikt.

Aerials handlar ju i princip helraka snurrar i bakåtvolter. Hur kul kan det vara att välja mellan två olika trick liksom?
anledningen, som jwester så tydligt påpekade är att freestyleåkarna är galnare än jibbers. hur många jibbers tror du skulle utsätta sig för risken att hoppa så där bara för att det är coolare? och vad det gäller håtveit, gjorde han trippelvolt med 1080spin? nej tänkte väl det. som mr. wester även sa:"svälj stoltheten och inse att dom är grymt skillade"
och att välja mellan två trick. det är väl ganska varierat i freestyle. och där får man väl mest poäng för kontroll och landning. som många påpekade"gymnastik på skidor". ja än sen då?!

face-plant sa:
Ewasx sa:
Flurre sa:

anledningen, som jwester så tydligt påpekade är att freestyleåkarna är galnare än jibbers. hur många jibbers tror du skulle utsätta sig för risken att hoppa så där bara för att det är coolare? och vad det gäller håtveit, gjorde han trippelvolt med 1080spin? nej tänkte väl det. som mr. wester även sa:"svälj stoltheten och inse att dom är grymt skillade"
och att välja mellan två trick. det är väl ganska varierat i freestyle. och där får man väl mest poäng för kontroll och landning. som många påpekade"gymnastik på skidor". ja än sen då?!
Bra skrivet;D

Hehehehehehehehe.. Fortfarande så är alla skidåkare..... Och frågan är fortfarande vad är skidåkning? Och jibbing är fortfarande att köra på grejor som inte är i normalt i backen. Det kommer fortfarande från snowboard så. Och har sett massa "jibbers" som knappt kan svänga mellan hoppen och massa "freerider" som inte kan åka pist. Bägge är lika roligt så.... Eller lika illa...

//H

Tror bestämt självaste (ENLIGT MÅNGA HÄR) allsmäktige Jon sade för en herrans massa år sedan (Du lille jibber kanske inte ens var född) "skulle en kille komma och dra två sträckta volter med fyra skruv i parken skulle jag vara sjukt imponerad" Vem skulle inte det?
De äger er alla.

Ps. Cred till JWester för en gångs skull. Grymt att just du sväljer stoltheten och medger att de äger er alla.Ds.

jag vet inte vad man ska säga, men klart dom rockar med sinna tripla volter och spins i freestyle hopp, men om dom är så mkt bättre än newschool åkare varför saddlar dom inte om??????
mkt mer pengar creds allting, tror att om skulle tro dom kunde hävda sig i jon invitational skulle dom göra det, då skulle dom ju även få mera bruda ;-) !

tränarna i china tränar upp små 4-åriga barn som gymnaster.. sen när dom är mogna sätter dom på dom ett par skidor..

och som vi har sätt på tävlingar så är det ju mycket om hur stilfullt det är i luften.. ja menar, freestylersen är helt spikraka och utan stavar.. jibbers har stora kläder, inte alls branta kickar och kan också göra 2 volter och snurra 4 varv.. med grab och stil...ha de vackert

Hasse sa:
Sen är frågan hur många jibbers kan åka skidor egentligen???? Det är en bra fråga till alla som gnäller på freestyleåkarna. Och vad räknas som att kunna åka? Att raila är det att åka skidor? Att droppa en 15 meters klippa är det att åka?? Var drar ni gränsen på att kunna åka??

//H
Tycker att det ligger något i detta ändå.

För övrigt tycker jag ni kan sluta säga att hoppen är 90 grader eftersom att dom inte är det, 90 grader = lodrät, om ni inte vet vad loräd är så är det lika brant som en husvägg.

Senast ändrad:
blizzy sa:
Jag säger som nån sa innan.. Jibbing kommer från (den allsmäktiga) snowboardåkningen (!) som i sin tur har fått det från skateboardåkningen..
Freestylåkning kommer från ett helt annat håll, akrobatik-hållet...
Vi står alltså här med två "sporter" som liknar varandra en smula, men har inte alls samma rötter, alltså är det väldigt svårt att jämföra de båda då de fokuserar på två helt olika saker: Jibbing på att ha kul med "vardagliga" ting (ledstänger i trappor, kanter, väggar etc) och freestyleåkningen på att snurra så mycket som möjligt i fetestora hopp..

Det är väl ingen som går och jämför skridskoåkningen i hockey med den i konståkning så varför jämföra skid (eller snowboard)åkningen i jibbing och freestyleåkning?
Bäst inlägget hitills?
Det är till Exempel allmänt känt att konståkare åker 1000 gånger bättre skridskor än en hockey spelare, och att banskridsko åkare åker jävligt bra översteg (i och alla fall åt ett håll) än vad hockeyspelaren gör. Hockeyspelaren har behov av fler kunskaper för att kunna utöva sporten och kan därför inte bli en lika duktig skridskoåkare.

PS.Jag är själv hockeyspelare.

Du som skapade tråden, vad vill du bevisa? Jag kan gissa att du inte gillar jibbers och därför vill hitta några som är bättre än dom eller något.
Och, Freestyle åkare skulle nog slå jibbers i en BigAir tävling (dock bara när det gäller själva tricksen, vålterna,snurrarna). Men för mig är en tävling så mycket mycket mer än bara själva hoppet ?

Senast ändrad:
CrashX mfl: Lugn, jag har ingenting emot jibbers utan tvärtom är grymt imponerad av de som sätter stora hopp/trick i parken eller terrängen. Park-åkning är dessutom bra träning (ger bl.a bättre stå-säkerhet och kroppskontroll) för alla som inte har tillgång till - eller kapacitet för - tuffare hopp/åkning nedför stora berg.

Och, visst Freestyle/Arials är en skitsmal, super-nördig tävlingsform som egentligen hade sitt bäst-före-datum någongång på 90-talet. Men de har alltid varit vassare (och drar nu t.o.m ifrån) att HOPPA än jibbers. Och då just hoppandet är syret inom jibb-äkningen så vill jag bidra med lite insikt att det fortfarande finns mycket att lära inom hoppteknik.
T.o.m från konservativa, utdömda och mossigare former av skidåkning.

Jävla propaganda!
Säg vad ni tycker sen är det inte mer med det.

Eller är ni så jävla svaga att ni måste få alla andra att tycka likadant?

edit- särskrev

Senast ändrad:
Glöm inte att puckel också räknas till freestyle. Om någon här påstår att de som tävlar i puckelpist inte kan åka så vågar jag påstå att de är ute på MYCKET djupt vatten!

(Samt att new school-vågen i Sverige mer eller mindre skapades av Jesper Rönnbäck - puckellegenden i mitten och slutet av nittiotalet)

Hasse sa:
Sen är frågan hur många jibbers kan åka skidor egentligen???? Det är en bra fråga till alla som gnäller på freestyleåkarna. Och vad räknas som att kunna åka? Att raila är det att åka skidor? Att droppa en 15 meters klippa är det att åka?? Var drar ni gränsen på att kunna åka??

//H
o! O! O! JAG KAN! JA KAN!!
har åkt i slalom klubb o nött portar. var inte den bästa. inte bra alsl me njag kan teknikerna i pisten och sånt så jag piskar ganska bra..

tycker inte man kan jämföra freestyle och jibbing, även om båda är på snö och med skidor så är det lite som att jämföra formel 1 och höjdhopp

Finns alltid undantag... Eller jämföra störtlopp med jibbing..

//H

det handlar inte om tricken, det handlar om stil!
freestyle åkare ser ut som älgar när dom utför sina "coola" trick..
va less jag blir

ÄLGAR?, om det är några som ser ut som älgar är det super-g åkarna...

Freestyle åkarna ser ut som pinnar eller var som helst
helt sjuka är dom,
snurrar och voltar hur mycket som helst för att sen stompa tricken.

jag har problems med 720 och dom kör typ triple flatspin 1800.. :S

först hade jag tänkt svara på Ewasx påstående om höjden av andreas håtveit i war. han hoppar verkligen inte 21 meter. han hoppar ungefär 12,5 meter. jacob wester satte nytt världsrekord i år med ungefär 13 meter om jag minns rätt. så 21 meter är bullshit.

men om man säger att freestyleåkare är dåliga så skulle man ju kunna ifrågasätta hela den "nya" trenden i jibbing? spin-to-win mentaliteten är värre än någonsin på tävlingar och om ni säger att man är grym om man sätter en switch 12a eller en dubbelvolt så borde man ju antagligen var ännu bättre om man drar 3 volter med massa rotationsvarv. eller?

skulle vilja se Ewasx om du ens vågar dra 1 volt på ett freestyle-hopp. tror inte du ens skulle våga hoppa. så kom inte o var så kaxig för att du satt 270 upp o 270 av på kungsbergets überbreda box som alla snurrar sönder på.

jag säger inte att freestyle är koolt eller snyggt, det tycker jag inte, men dom är galna o dom gör fetare saker än jibbare. men som sagt, jag tycker det är klart fulare än en switch 1080 som jag i vanliga fall inte ens gillar.

ärtor.

Ferlind sa:
det handlar inte om tricken, det handlar om stil!
freestyle åkare ser ut som älgar när dom utför sina "coola" trick..
va less jag blir
Alla glömmer att freestyle även är puckelåkning, och de som kör puckel kan verkligen åka skidor. Kollar man på en puckeltävling på rätt hög nivå så blir iaf jag sjukt imponerad. När de kör exempelvis cork/dspin 7or så har de så otroligt smooth snurr och landningarna brukar vara klockrent stompade. Kolla tex. den här filmen: https://www.freeride.se/content/1269/

jeppenator sa:
Dom är tokskillade!! jag skulle alldrig ens ställa mig i inrunet till ett sånt hopp..

men att jämföra dom med jibbarna är ju bara Galenskap.. de går ju inte.. de är de jag blir så jävla arg över.. att folk tycker att dom är bättre för att dom flippar mera... jag tycker de är bättre å gå på stil än på flest varv å volter.. men sånt är ju personligt
håller med!!!

Noamaan sa:
jag tror fortfarande att dom skulle spöa skiten ur alla jibbers i bigair. Orka bråka om kicken den spelar nog inte så stor roll. Ge dom ett bigair-hopp så lovar jag att dom kan dra dubbel kangaroo.
haha det var kul! :)

inte bättre, mer handlar det om en anorlunda syn på träning och uppoffring för att nå uppsatta mål.
För att kunna göra det Freestylehopparna gör krävs kanske lite mer.

angående att freestylenissarna inte kan klara vanliga bigjump så är det oxå snack... i en av de första Red Bull tävlingarna i Åre så var det en freestyle nisse som drog på en redig Full-Full landade nästan i platten men stompade den.

mao: Cangaroo-grab+540

=)

deras tricks är ju inte direkt med nosemute eller double plake eller truckdriver.. svårare med grabs och mycket snyggare.

jeppenator sa:
haha ge dom ett bigair hopp så landar dom med ansiktet på platån..

ställ en freesyle skidåkare i toppen på en park å se om han lyckas åka hela vägen ner ens.. dom som tävlar i freestyle är akrobater som inte alls kan åka skidor.. bara stå på skidorna tills hoppet.. sen flippa några volter å lyckas landa så att dom inte ramlar.. hur svårt är de..

hur många kan gå på skärande sväng? hmm.. inte en enda jävel skulle jag säga
ställ Jeppenator i toppen av en park o se om han lyckas åka hela vägen ner ens..^

om man gav domdär freestyleåkarna ett par stavar, ett bar byxor i strl XXL, ett par skidor som är krökta i båda ändarna o låter dom träna på stil i en säsong så kan jag garantera att dom skulle äga Jon , TJ o grabbarn så hårt att som inte visste var dom skulle ta vägen..

Freestyle atleterna har nog ganska så mycket bättre kroppskontroll än jibbers. Tricken det utöver är inte bara svåra utan enormt farliga. Dom ska ha beröm för att dom sätter tricken dom gör. Vad spelar det för roll att hoppet är 90 grader? Tycker ni det är fusk så bygg ett likadant hopp och leverera samma trick ska vi se om ni är så kaxiga. Jag skulle tappa bort mig själv i luften efter en double full snurr och troligen landa på nacken. jag tror att ifall de skulle byta till jibbing så skulle dom vara ett hot mot de flesta utövarna;)

Ha en bra dag!

Amplid sa:
Freestyle atleterna har nog ganska så mycket bättre kroppskontroll än jibbers. Tricken det utöver är inte bara svåra utan enormt farliga. Dom ska ha beröm för att dom sätter tricken dom gör. Vad spelar det för roll att hoppet är 90 grader? Tycker ni det är fusk så bygg ett likadant hopp och leverera samma trick ska vi se om ni är så kaxiga. Jag skulle tappa bort mig själv i luften efter en double full snurr och troligen landa på nacken. jag tror att ifall de skulle byta till jibbing så skulle dom vara ett hot mot de flesta utövarna;)

Ha en bra dag!
word

Tillbaka
Topp