Friåknings skida

jawo

Ny medlem
Friåknings skida
Hej ska köpa mig en friåknings skida eller offpist skida.
har hade bra skidvana men har inte åkt skidor mer än max 2ggr per år på 3år.
så jag skulle behöva lite tips på vilken skida jag skulle ha haft. BC jibb?
Jag är 175cm lång (växer mycket och fort) och väger dryga mellan 60 och 65kg.
Ca pris 3500kr
Tacksam för snabba svar då man snart ska upp till fjällen

Friåknings skida
Sluta med särskrivningarna, skriv i rätt tempus och beskriv din åkstil etc... Annars kan man börja rabbla upp vilka skidor som helst.

Kolla på Köp och sälj-marknaden här på FR finns många gobitar där ;)

Senast ändrad:
Friåknings skida
Jag tror det beror på att det inte finns så många bra friåkningsskidor för 3500:-
Är din budget inkl bindning eller exklusive bindningar? Är det inkl. bindningar måste du köpa begagnat.

Mitt tips är att hyra den här gången i fjällen och sen köpa i lugn och ro när du vet vad du gillar för typ av skida.

Friåknings skida
bara skidorna bindningar har jag.
jag gillar att åka i raviner och längs skogsbranter etc. gillar också att droppa lite.

Friåknings skida
AOS:
Vad har tempus med detta att göra?

Jawo:
Hur ofta åker du skidor? Om ej direkt super-ofta (notera att ingen skidåkare egentligen åker ofta nog, men jag tror du förstår vad jag menar), kan det vara en vettigare idé att satsa på ett par ordentliga pjäxor. Och sedan hyra skidor. Med moderna pjäxor undviker du de, tidigare, så vanliga "spiral-brotten".

Så hur mycket ska du åka iår? Nästa år? Hyr en skida när du kommer upp. Känn lite på det. Köp en jävligt bra pjäxa istället år mitt tips. Och häftiga goggles.

Av ren nyfikenhet, hur snabbt är "snabbt"? Växer du proportionerligt?

Friåknings skida
kallejolle:

Jo så mycket förstod jag. Att han hade pjäxor. Och bindningar. Jag gav blott bara en annan vinkel på det hela.

Stora gogglar = häftiga gogglar alla dagar i veckan. Storleken spelar roll, speciellt på något du ska ha i ansiktet.

Friåknings skida
eftersom du värkar vara runt 12-13 års åldern rekomenderar jag en lite lättare skida som line sir francis bacon eller armada jj... något i det stuket, däremot kommer du inte hitta en sån skida för 3500??
mitt tips är fara på skidprovning och prova tills du hittar "den skida" du vill ha! lycka till och shredda hårt i vinter!

Friåknings skida
Om man åker två gånger per år tror jag inte att man kör ren off-pist. Det är dock bara vad jag tror. ;)
Hyr tills du slutar växa är mitt tips till dig :)

Friåknings skida
Åkte ca 8 veckor per år tills för tre år sedan då jag inte hade tid längre men tänkte börja om igen med åkningen blir väll ca 5 turer till kittelfjäll i vinter.
På tal om hur mycket jag växt så har jag växt ca 15cm och 8kg sen i våras.

Friåknings skida
Ahlback:
Vad fan säger du?! Jag åker 2-3 gånger per år. Åker bara offpist! BARA! Jag åker inte ens pistat i liftspåret!

Tillbaka
Topp