Fritschi Diamar vs NX21

vilreise

Ny medlem
Fritschi Diamar vs NX21
Hvilken binding bør man velge og hvorfor?

Kommer stort sett til å kjøre i pudder og løssnø, lite i løyper.

Skiene er teneighty-foil, 182 cm.

Fritschi Diamar vs NX21
Diamiren ska flexa lite mindre än NX21:an (i sidled). Nya Fritschin (07:an) ska tydligen vara lite biffigare än innan. Dock har NX21 en utlösande tådel, vilket Fritschin saknar. Dock är fritschin betydligt mindre känslig för snö i mekaniken, vilket kan göra en vansinnig med naxon.
Enligt mig är valet mellan Naxo eller Fritschi som pest eller kolera.

Jag har hört talas om en turbindnings från marker som kommer ut nästa säsong (07/08) och som ska vara betydligt stabilare! Har inte sett någon bild på den, men enligt ryktet så verkar det vara något. Den som väntar på något gott...

Lär rescensionerna här på freeride! https://www.freeride.se/review/category.php?id=2

Fritschi Diamar vs NX21
Med naxo bindingen kommer man litt lavere (nærmere skiene) Fritschi bindingen løfter støvlene unødvendig høyt, noe som kan være en ulempe, spesielt med breie, stive ski! På den andre siden har det vært en del feil på Naxo bindingene (barnesykdommer) Fritschi sitt system har vært på markedet lenge og er utprøvd. Selv har jeg valgt Fritschi Diamir freeride plus, og er godt fornøyd!

Fritschi Diamar vs NX21
jag har bara testat naxo 01 men jag tyckte att gången faktiskt blev skönare med naxo än med diamir. men dne är även lite rangligare, tror iofs att de har 21.an är kralligare så det är kanske inget större problem. med som sagt naxo lider nog fortfarande av lite barnsjukdomar så vill du vara helt säker kör på fritschis diamir freeride plus, men jag tror att naxo 21 håller bra för det mesta man kan tänkas utsätta den för. har set en del bergsguider som kör på den så....

Fritschi Diamar vs NX21
Jag har lyckats køra sønder mina Naxo nx21 två gånger.

Førsta gången lossnade bindningen helt från skidan och blev kvar på pjæxan, medan skidan åkte ivæg. Detta i full fart. Jag blev lite førvånad, minst sagt. Gudskelov var detta i pisten, och inte på någon långtur.

Annars tycker jag dom kænns stabila nær jag åker, men kvaliten kunde vara bættre.

Jag fick också anvænda stora delar av en rulle silvertejp till att fixa min kompis´ Fritchis under en tur på Col du Bélvédére. Så dom håller inte heller så bra som dom borde.

Jag håller med Nojlas om detdær med pest och kolera. Dock skulle jag aldrig vilja anvænda Trekkers heller, så man får væl hålla tillgodo med det man har.

Fritschi Diamar vs NX21
Vänta på Markers turbindnig. Ser bra ut på bilden jag har sett i alla fall. Väntar spänt på att få prova den efter nyår.

//H

Fritschi Diamar vs NX21
Diamir freeride bindningen har vist en utlösning i tå delen.

Micke

Fritschi Diamar vs NX21
Hasse!

Har du nån mer info om Marker turbindningen. Länkar till bilder? DIN-skala? Releasdatum? Vore intressant med mer info om nån sitter på den.

/JN

Fritschi Diamar vs NX21
hmmm.. nå har jeg ikke testet naxon men har fjorårets fritschi binding på ett par Rossi B4. De funker faktisk veldig bra men en greie er utrolig irriterende og det er at hällöftern har en tendens og åpne seg når du helst ikke vill at den skal gjöre akkurat det.. for eksempel etter ett drop elelr lignende. Så vidt jeg vet så har naxoen en låsemekanisme som forhindrer dette. At naxoen skal väre et dårligere valg tror jeg ikke jeg holder med om.. da det bara var den förste årsmodellen som de hadde problemer med..

Summa sumarumm. sjekk ut den nye freeride plus om ikke den har sperre bak.. kjöp naxo

Fritschi Diamar vs NX21
jaaa dynalink er jo creme dela creme når det gjelder lett toppturutstyr MEN da får du kjöpe til stövler som passer dynalink bindingene også... Kommer jo an på hva du vil legge pengene på det.. Men de er mer en bra nok for litt hard freeride kjöring!!!

Fritschi Diamar vs NX21
Den släpps inte förrän nästa år. Skall få ett prov till våran butik i Schweiz efter jul som det ser ut. Kanske kan ta en bild på den då. Är väl relese på ISPO skulle jag tro.. Vet att det är DIN 16 på den.

//H

Fritschi Diamar vs NX21
Förmodar att det kommer en rescension hiskeligt fort eter att du testat denna bindning Hasse?

Om den går till 16 låter det ju faktiskt som att hela bindningen skulle vara rätt så robust vilket saknas..

Fritschi Diamar vs NX21
Jo det kan komma men kanske inte några toppturer för mig men skall testa åk egenskaperna så.

//H

Fritschi Diamar vs NX21
Valget har falt på Dynafit sitt utstyr pga vekt og egenskaper når man skal gå. Siden jeg bor i Tromsø og har kun fjell rundt meg er det stort sett bare toppturer som er aktuelle for meg (en og annen tur til alpene også da). Så dynafit ble det. :)

Tusen takk for hjelpen alle sammen, veldig nyttig og interessant å lese alt dere har skrevet.

Snödjup

Tillbaka
Topp