Fritschi Diamir?

SkidsterDennis

Ny medlem
Fritschi Diamir?
Tjena

Funderar på nya bindningar i år, någon som har tips om storlekar?
Har 42-43 i bjäxa, är det M (medium) som gäller på nya Fritschi Diamir?

Tacksam för info :)

Fritschi Diamir?
Mät sullängden på din pjäxa, så vet du ju vilken storlek på binding du ska ha. Men det vet alla bra butiker om!

Fritschi Diamir?
hej Dennis

jag har haft mina Diamir i två år på ett par gotama och de har gåttsönder hela tiden.
metallfästet har spruckit och plasten har gått sönder.

rekomonderar Marker Duke i stället.

Fritschi Diamir?
BigJim sa:
hej Dennis

jag har haft mina Diamir i två år på ett par gotama och de har gåttsönder hela tiden.
metallfästet har spruckit och plasten har gått sönder.

rekomonderar Marker Duke i stället.
Är ju två helt olika bindningar enligt min mening.
Fritschin är en topptursbindning för toppturande, duken är en freeridebindning med touringmöjligheter. Fritschin håller inte alltid för lite tyngre åkning, medans duken i kombination med vissa skidor kan bli lite väl tung för att gå större turer/flerdagarsturer med.

Fritschi Diamir?
Okey Tack för info, Jag kommer mest att åka i lift system, men självklart vill man kunna gå på toppturer oxå, det är tanken iaf.
Trevlig helg

Fritschi Diamir?
SkidsterDennis sa:
Okey Tack för info, Jag kommer mest att åka i lift system, men självklart vill man kunna gå på toppturer oxå, det är tanken iaf.
Trevlig helg
Dà ska du satsa pà en bindning som är gjord för att àka med.....alltsà Duke eller Baron beroende pà hur kraftiga bindningar du behöver. Kraftöverföringen fràn ben till skidaär helt överlägsen pà Markerbindningarna.

Fritschi Diamir?
PÅ Langly's hemsida skriver de följande

"Offpistskidor med turbindning av bredare modell (Diamir eller liknande. Vi rekommenderar dig att inte använda Alpine Trekkers)."

Frågan är vad man får mest utav för pengarna...

Fritschi Diamir?
Duke och baron är bättre att åka på. Å andra sidan borde det gå att hitta riktigt billiga fritschis nästan oanvända av folk som uppgraderar sig. Om du hittar fritschi till salu så testa lägga ett skambud. Nog svårt att bli av med dessa bindningar i dagsläget.

Men om inte priser spelar så stor roll så absolut Markerbindningarna.

Fritschi Diamir?
Hasse sa:
Jarle efter alla dina historier borde du betala för att bli av med dom ju!

//H
Någon nytta ska jag väl få ha av dem, finns ju många som tycker att det är mänsklighetens största bedrift.

Det kommer ingen helgjuten metallduke inom de närmsta åren? ;)

Fritschi Diamir?
det har blivit sån jä...la hipe att ha rando bindningar men ärligt det är inte många som använder randon mer än max fem gånger på en säsong,

satsa på ett patr riktiga bindningar som håller för lite tryck och skaffa ett par sådana dära va heterrre, fan tappa ordet,, isättningskasetter...... ä ni fattar. nackdelen är att man kommer lite högt upp från skidan men med lite träning går det alldeles utmärkt att gå-på-tur-från-sista-liften-turer.

om du inte ska gå på tur då ska du ha turskidor riktiga rando bindningar och randopjäxor.

det är min åsikt...

Tillbaka
Topp