Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
FRITSCHI TECTON 13 - Bästa turbindningen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1272564" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har ett par Tecton och det första intrycket är i klassisk Fritschi-anda känslan av "hurifan ska det här plastracklet kunna hålla ihop". Det flexar och det är blandat mellan plast och mer plast. MEN när man väl åker med den och vänjer sig vid den känslan när man tar i bindningen så både åker den bra och sitter ihop. Jag har haft min i fyra säsonger tror jag det är och än så länge är det enda som har hänt att de två bakersta skruvarna åt sig igenom bottenplattan (borde hända första dagen... men höll länge ändå). Det hade kunnat bli en spektakulär vurpa, men jag såg det i tid och fick nya bottenplattor. Sen byttes förresten tådelen ut på garanti pga risk för pjäxbuckling med en modell för några år sedan. Det var ju mycket snack om det ett tag. Jag hade dock inga problem med den jag hade först heller. </p><p></p><p>Överlag en väl fungerande turbindning helt klart och förmodligen den säkraste framförallt. Lätt är den ju inte. Det enda jag har funderat på är vad som händer om man får ett slag och bakdelen släpper uppåt, men inte så att man ramlar framåt utan man är på väg in i bakvikt. Framdelen kommer att flexa nog för att man ska trampa ner lite i sidled på häldelen. Sitter inte den fast så kommer tådelen att ha mycket svårt för att lösa ut. Ramlar man då bakåt, eller om det sker i en tumling där det är oreda på allt undrar jag om korsbanden håller för det vridmomentet. Tådelen sitter REJÄLT i det läget, typ nästan så att den går sönder före den släpper som det känns i alla fall, och den ordinarie sidledsutlösningen fungerar inte.</p><p></p><p>Oavsett är det en av de bindningar som jag har varit mest nöjd med genom åren. Den har inte en enda gång tjuvat, men så här på rak arm vet jag inte om jag har gått ur den någon gång överhuvudtaget. Det blir ju oftast lite snällare åkning när det turas och jag har inte tokpressat den i pist heller eftersom den sitter på skidor som jag inte tar i det läget.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1272564, member: 12152"] Jag har ett par Tecton och det första intrycket är i klassisk Fritschi-anda känslan av "hurifan ska det här plastracklet kunna hålla ihop". Det flexar och det är blandat mellan plast och mer plast. MEN när man väl åker med den och vänjer sig vid den känslan när man tar i bindningen så både åker den bra och sitter ihop. Jag har haft min i fyra säsonger tror jag det är och än så länge är det enda som har hänt att de två bakersta skruvarna åt sig igenom bottenplattan (borde hända första dagen... men höll länge ändå). Det hade kunnat bli en spektakulär vurpa, men jag såg det i tid och fick nya bottenplattor. Sen byttes förresten tådelen ut på garanti pga risk för pjäxbuckling med en modell för några år sedan. Det var ju mycket snack om det ett tag. Jag hade dock inga problem med den jag hade först heller. Överlag en väl fungerande turbindning helt klart och förmodligen den säkraste framförallt. Lätt är den ju inte. Det enda jag har funderat på är vad som händer om man får ett slag och bakdelen släpper uppåt, men inte så att man ramlar framåt utan man är på väg in i bakvikt. Framdelen kommer att flexa nog för att man ska trampa ner lite i sidled på häldelen. Sitter inte den fast så kommer tådelen att ha mycket svårt för att lösa ut. Ramlar man då bakåt, eller om det sker i en tumling där det är oreda på allt undrar jag om korsbanden håller för det vridmomentet. Tådelen sitter REJÄLT i det läget, typ nästan så att den går sönder före den släpper som det känns i alla fall, och den ordinarie sidledsutlösningen fungerar inte. Oavsett är det en av de bindningar som jag har varit mest nöjd med genom åren. Den har inte en enda gång tjuvat, men så här på rak arm vet jag inte om jag har gått ur den någon gång överhuvudtaget. Det blir ju oftast lite snällare åkning när det turas och jag har inte tokpressat den i pist heller eftersom den sitter på skidor som jag inte tar i det läget. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
FRITSCHI TECTON 13 - Bästa turbindningen?
Tillbaka
Topp