FRITSCHI TECTON 13 - Bästa turbindningen?

Hej,

Är på jakt efter nya turbindingar med fokus på ”downhill” performance samtidigt som den fortsatt är hyffsat lätta.

Tanken är att sätta dessa på 1500-1700 gram skidor.

Fritschi lanserade detta år helt nya Tecton 13 vilket, om jag förstår rätt, ska sopa mattan med både shift, kingping 13 och duke PT i vikt, relibilitt och downhill performance kombinerat.

Någon som har erfarenhet eller testat detta och kan intyga alt förslag på andra bindningar som kan utmana?

Jag åker sen 5 år på Tecton 12, första årsmodellen. De har ju gjort mindre uppdateringar sen dess, plus 13 nu då. Inte läst på vad som är nytt, på håll är den väldigt lik 12 fast med kolfiber?
Väldigt nöjd iaf, kör med dem ställda på 7 och tappar aldrig skidorna. Blir mest freeride i alla möjliga förhållanden, tidigt på säsongen och vid dåligt väder även piståkning. Enstaka kortare turer, funkar också bra. (y)
Edit: ganska bra sammanfattning om 12: https://earnyourturns.com/36099/review-fritschis-tecton-12/

Senast ändrad:
Jag kom över ett par av förra årsmodellen (sista med DIN 12) som jag ska sätta på ett par 1600 gramskidor för lite längre turer.

Jag har tidigare åkt på shift i några säsonger och inviger Duke pt om en dryg vecka. Jag tvekar på att tecton "sopar mattan" på alla sätt men kan nog vara rätt val om man går på tur en betydande del av tiden. I exempelvis pistprestanda lär den knappast slå en Duke PT, men för en tursetup där man värderar säkerhet och prestanda nerför känns det helt rätt för mig. Den går säkert fint i pisten också och jag kommer inte vara rädd för att använda den där, men det har jag andra skidor och bindningar som gör sig bättre för.

Jag kom över ett par av förra årsmodellen (sista med DIN 12) som jag ska sätta på ett par 1600 gramskidor för lite längre turer.

Jag har tidigare åkt på shift i några säsonger och inviger Duke pt om en dryg vecka. Jag tvekar på att tecton "sopar mattan" på alla sätt men kan nog vara rätt val om man går på tur en betydande del av tiden. I exempelvis pistprestanda lär den knappast slå en Duke PT, men för en tursetup där man värderar säkerhet och prestanda nerför känns det helt rätt för mig. Den går säkert fint i pisten också och jag kommer inte vara rädd för att använda den där, men det har jag andra skidor och bindningar som gör sig bättre för.
Tjena,

Kommer ifrån duke PT och dessa ”sopar mattan” med shift och i princip som en alpinbindning, men dessa är för tunga.

Men upplevde inte så så stor skillnad på min egen performance mellan duke pt och kingping 13. Dvs Kingping gjorde jobbet för mig och min åkning.

Tjena,

Kommer ifrån duke PT och dessa ”sopar mattan” med shift och i princip som en alpinbindning, men dessa är för tunga.

Men upplevde inte så så stor skillnad på min egen performance mellan duke pt och kingping 13. Dvs Kingping gjorde jobbet för mig och min åkning.
Det är ju ganska stor skillnad på Duke PT och Kingpin i hur de fungerar. Kingpin har en "gammal" techtå utan krusiduller, så elasticiteten blir väldigt begränsad och säkerheten lidande.

Finns ingen direkt anledning till att jag byter till Duke PT utan det bara föll sig så. Shift har fungerat mycket bra för mig men ser fram emot att testa Tecton och Duke PT.

Det är ju ganska stor skillnad på Duke PT och Kingpin i hur de fungerar. Kingpin har en "gammal" techtå utan krusiduller, så elasticiteten blir väldigt begränsad och säkerheten lidande.

Finns ingen direkt anledning till att jag byter till Duke PT utan det bara föll sig så. Shift har fungerat mycket bra för mig men ser fram emot att testa Tecton och Duke PT.
Ok, på vilket sätt blir säkerheten lidande? Som sagt, är inte super insatt i techbindningarna.

Otroligt viktigt att kunna lita på sina bindningar. Just det jag gillade med marker duke PT, oavsett snö, is under pjäxorna etc så fungera de den - i alla lägen i motsats till shift som förvisso var en billig bindning men kantades av flera problem.

Jag har hört Kingping har haft problem med tådelen men trodde dessa var åtgärdade.

Ok, på vilket sätt blir säkerheten lidande? Som sagt, är inte super insatt i techbindningarna.

Otroligt viktigt att kunna lita på sina bindningar. Just det jag gillade med marker duke PT, oavsett snö, is under pjäxorna etc så fungera de den - i alla lägen i motsats till shift som förvisso var en billig bindning men kantades av flera problem.

Jag har hört Kingping har haft problem med tådelen men trodde dessa var åtgärdade.

Med låg/obefintlig elasticitet ökar risken för tjuvsläpp. Inte heller säkert att åkaren identifierar det som ett tjuvsläpp utan bara höjer DIN så högt att bindningen inte löser ut när det behövs vid ett fall.

Är ett flertal som fått knän förstörda för att kingpin inte kan lösa ut när skidan flexas ordentligt. Som jag förstått det beror det på att häldelen inte rör sig bakåt som den ska. Jag vågar inte riktigt säga något definitivt, men det finns spaltmeter på forumet skrivet om det från folk som har bättre koll än jag har. Jag själv bestämde mig bara för att undvika Kingpin och har således inte haft så stor anledning att läsa in mig ytterligare på det.

Det stämmer att Marker hade problem med tådelen på ett par batcher, men det är alltså inte relaterat till problemen ovanför.

Känns ju som att Kingpin inte är ett alternativ sen minst 3-4 år? Kingpin har en klassisk PIN-tå. Noll elasticitet. Inte bättre än en gammal Dynafit Radical ST typ. Dessutom har den ju sidoutlösningen i häldelen, precis som klassiska PIN. Här är stora fördelen med de äkta hybrid bindningarna, Tecton, Shift och PT, som jag ser det. Även Fritschi Vipec har en fördel på det sättet, samma tådel som Tecton för övrigt.
PT bulkig och ful som stryk, men verkar ju funka bra. Shift med massa fippel (stoppers, AFD, låsning av gåläget osv) från vad jag läst här. Tecton kanske inte heller snygg, men inga störiga barnsjukdomar.

Jag har ett par Tecton och det första intrycket är i klassisk Fritschi-anda känslan av "hurifan ska det här plastracklet kunna hålla ihop". Det flexar och det är blandat mellan plast och mer plast. MEN när man väl åker med den och vänjer sig vid den känslan när man tar i bindningen så både åker den bra och sitter ihop. Jag har haft min i fyra säsonger tror jag det är och än så länge är det enda som har hänt att de två bakersta skruvarna åt sig igenom bottenplattan (borde hända första dagen... men höll länge ändå). Det hade kunnat bli en spektakulär vurpa, men jag såg det i tid och fick nya bottenplattor. Sen byttes förresten tådelen ut på garanti pga risk för pjäxbuckling med en modell för några år sedan. Det var ju mycket snack om det ett tag. Jag hade dock inga problem med den jag hade först heller.

Överlag en väl fungerande turbindning helt klart och förmodligen den säkraste framförallt. Lätt är den ju inte. Det enda jag har funderat på är vad som händer om man får ett slag och bakdelen släpper uppåt, men inte så att man ramlar framåt utan man är på väg in i bakvikt. Framdelen kommer att flexa nog för att man ska trampa ner lite i sidled på häldelen. Sitter inte den fast så kommer tådelen att ha mycket svårt för att lösa ut. Ramlar man då bakåt, eller om det sker i en tumling där det är oreda på allt undrar jag om korsbanden håller för det vridmomentet. Tådelen sitter REJÄLT i det läget, typ nästan så att den går sönder före den släpper som det känns i alla fall, och den ordinarie sidledsutlösningen fungerar inte.

Oavsett är det en av de bindningar som jag har varit mest nöjd med genom åren. Den har inte en enda gång tjuvat, men så här på rak arm vet jag inte om jag har gått ur den någon gång överhuvudtaget. Det blir ju oftast lite snällare åkning när det turas och jag har inte tokpressat den i pist heller eftersom den sitter på skidor som jag inte tar i det läget.

Senast ändrad:
Jag har ett par Tecton och det första intrycket är i klassisk Fritschi-anda känslan av "hurifan ska det här plastracklet kunna hålla ihop". Det flexar och det är blandat mellan plast och mer plast. MEN när man väl åker med den och vänjer sig vid den känslan när man tar i bindningen så både åker den bra och sitter ihop. Jag har haft min i fyra säsonger tror jag det är och än så länge är det enda som har hänt att de två bakersta skruvarna åt sig igenom bottenplattan (borde hända första dagen... men höll länge ändå). Det hade kunnat bli en spektakulär vurpa, men jag såg det i tid och fick nya bottenplattor. Sen byttes förresten tådelen ut på garanti pga risk för pjäxbuckling med en modell för några år sedan. Det var ju mycket snack om det ett tag.

Överlag en väl fungerande turbindning helt klart och förmodligen den säkraste framförallt. Lätt är den ju inte. Det enda jag har funderat på är vad som händer om man får ett slag och bakdelen släpper uppåt, men inte så att man ramlar framåt utan man är på väg in i bakvikt. Framdelen kommer att flexa nog för att man ska trampa ner lite i sidled på häldelen. Sitter inte den fast så kommer tådelen att ha mycket svårt för att lösa ut. Ramlar man då bakåt, eller om det sker i en tumling där det är oreda på allt undrar jag om korsbanden håller för det vridmomentet. Tådelen sitter REJÄLT i det läget, typ nästan så att den går sönder före den släpper som det känns i alla fall, och den ordinarie sidledsutlösningen fungerar inte.

Utgått från att jag förstår händelseförloppet i fallet korrekt så känns det som något som är mer eller mindre omöjligt att korrigera. Enda sättet jag kan se som skulle göra en sådan skada mindre sannolik skulle väl vara att utöka elasticiteten i häldelen så att slaget inte leder till att bakdelen löser ut.

Tecton känns som den normala åkarens freeride bindning. Ska man köra hårdare än Tecton klarar så bör man nog var nära civilisationen för då åker man utanför sina gränser normalt sett.

Jag kör Tecton på mitt andra par som får hänga med till fjällen, både i och utanför pisten och på min 120kg fullt klädd etc samt gammal raceåkare så har då inget känts överhuvudtaget problematiskt.

Givet att den är gjord i plast mestadels så är det ju klart att den kan lättare gå sönder men den känns ändå ha bra med material i sig.

Någon som har testat Tecton mot Vipec förresten? Jag är själv sugen på att prova Vipec på ett par powder-access-lagg nån gång framöver. Viktmässigt är det ju ingen större skillnad förvånande nog, men hanteringen känns ju aningen mer turanpassad.

Fritschi lanserade detta år helt nya Tecton 13 vilket, om jag förstår rätt, ska sopa mattan med både shift, kingping 13 och duke PT i vikt, relibilitt och downhill performance kombinerat.
Precis som några redan nämnt i tråden, sopar inte Tecton mattan med Shift och Duke PT i alla avseenden. De senare är tyngre, men något säkrare, generellt sett. Däremot ser jag inga som helst fördelar med Kingpin. Jag är en av dem som skadat knäet med ett par Kingpin, vid ett tillfälle då skidan fick ett slag från sidan och tåbindningen inte kunde lösa ut. Skadan hade förmodligen inte uppstått eller i alla fall inte blivit lika allvarlig med Tecton eller en vanlig alpinbindning. Tecton och Vipec är de enda mer renodlade tech-bindningarna som har elasticitet och utlösning i sidled i tådelen (om vi bortser från Skitrab TR2, som hade väldigt begränsad kompatibilitet och dessutom verkar ha slutat tillverkas nu) och de är lättare än alla hybridbindningar. Det är lite underligt att ingen annan tillverkare utvecklat något liknande.

Senast ändrad:
Någon som har testat Tecton mot Vipec förresten? Jag är själv sugen på att prova Vipec på ett par powder-access-lagg nån gång framöver. Viktmässigt är det ju ingen större skillnad förvånande nog, men hanteringen känns ju aningen mer turanpassad.
Har erfarenhet av Vipec på Vision 98 och Tecton på Bent Chetler 120.

Det finns ett flex/spel i häldelen på Vipec som inte återfinns på Tecton. Detta till följd av de traditionella hälpinsen. Flexet är knappt märkbart vid åkning i lössnö men skulle inte vilja pressa dessa bindningar i hårt underlag. Antar att flexet blir mer märkbart på tyngre och bredare skidor.

Till lugnare åkning på ett par smala skidor (<100 mm) skulle jag kunna välja Vipec över Tecton. Men om det ska köras hårdare väljer jag Tecton. Detsamma om de ska användas till bredare skidor. Därav valet av Tecton på Bent Chetler 120 efter jag testat Vipec på Vision 98.

Kört på vipec i strax 6 säsonger varav två säsonger dagligen som skidpatrull på skidor mellan 100 och 120 mm oavsett underlag. Bra skit, löser ut när det ska och som det ska. Kruxar inte och isar inte. Går att vålda på trots den plastiga känslan. Har för mig varit idiotsäker så kan inte mer än rekommendera tecton/vipec för en lite kralligare turbindning med vettig vikt (vilket exkluderar shift, Duke och cast).

Kört på vipec i strax 6 säsonger varav två säsonger dagligen som skidpatrull på skidor mellan 100 och 120 mm oavsett underlag. Bra skit, löser ut när det ska och som det ska. Kruxar inte och isar inte. Går att vålda på trots den plastiga känslan. Har för mig varit idiotsäker så kan inte mer än rekommendera tecton/vipec för en lite kralligare turbindning med vettig vikt (vilket exkluderar shift, Duke och cast).
Kan skriva under på ditt inlägg.
Gått från 7 år på dynafit till Vipec, kört på första generationens bindning sedan dom släpptes, Inga problem.

Det är klart om jag skulle gå på skidor i Svalbard 6 månader hade jag valt en old school Dynafit som går enkelt att laga ute i fält.

Någon som kör, eller har kört, ATK Freeraider (Freeraider 15 finns med 120mm stopper) på breda skidor?

Tillbaka
Topp