fuderingar kring ny parkbräda!

flipp_90

Ny medlem
hej
jag är en 180cm lång och 75kg tung kille som funderar på en ny bräda..

jag har tidigare åkt ganska blandat men har det har blivit mer och mer parkåkning med tiden, nu åker jag nästan bara park... jag railar en del och förra åren kom första min ordentliga 360
jag åker ca 2 helveckor och några enstaka dagar per år..

nu har jag en burton cruzer 155cm (går 5cm under hakan, lite för lång för parkåkning va?) och burton freestyle bindningar..

men jag går i tankar på en ny (begagnad?) parkbräda!
fråga nr 1: kommer det göra någon skillnad om jag satsar på en renodlad parkbräda i stället?
fråga nr 2: kan ni ge lite exempel på parkbrädor?

Senast ändrad:
Du kommer garanterat märka skillnad på en renodlad parkbräda.
Jag kan ge exempel på flera men vet inte inom vilken prisgrupp du vill hålla dig till.

Exempel

bataleon evil twin(mycket snack om den just nu och verkar riktigt skön)
Burton Blunt
Burton Twin
Burton dominant
Salomon Arnie 5000
Salomon Sanchez
Salomon prospect

Finns en hel jungel med park brädor.
Sök lite i forumet så ska du nog kunna hitta massa information

prospect sa:
Du kommer garanterat märka skillnad på en renodlad parkbräda.
Jag kan ge exempel på flera men vet inte inom vilken prisgrupp du vill hålla dig till.

Exempel

bataleon evil twin(mycket snack om den just nu och verkar riktigt skön)
Burton Blunt
Burton Twin
Burton dominant
Salomon Arnie 5000
Salomon Sanchez
Salomon prospect

Finns en hel jungel med park brädor.
Sök lite i forumet så ska du nog kunna hitta massa information
hmm, hur mycket borde jag lägga ut? :)

ska kika lite på dom och återkommer!

hmm 5 cm från hakan är inte för kort enligt mig :) köp en www k2 :D

Senast ändrad:
hittade en nybegagnad dominant för 4k ink. freestylebindning...

vad säger ni om begagnat? det finns ju nybegagnade brädor till bra pris!

ja vore tacksam om ni kunde ge MASSA förslag :)

tror faktist att du kan klara bra att åka park med en bräda som är 5 cm under hakan.

Jag vet inte hur du vill att brädan ska vara men jag gillar då den är hyffsat kort, jag är 180 som dig och kör på en 153cm lång Salomon prospect.

Lib tech skata banana MTX har fått kalas recensioner för parkåkning och ska desutom funka ok att åka med i offpisten...

flipp_90 sa:
hittade en nybegagnad dominant för 4k ink. freestylebindning...

vad säger ni om begagnat? det finns ju nybegagnade brädor till bra pris!

ja vore tacksam om ni kunde ge MASSA förslag :)
Köp köp du kommer garanterat inte att bli missnöjd :)

Enda grejjen vore väl ett par lite bättre bindningar t.ex custom eller mission! Gärna nya custom, den har capstrap och samma bakkappa som mission!

Jag tyckte att åkningen blev mycket roligare när jag köpte en parkbräda ( dominant ) då jag kör mer o mer park som du, däremot känner jag mig nog tvungen att köpa en till bräda för de gånger man vill åka pist/lös, dominanten är skitkul att åka rails/boxar o snurra omkring med men inte speciellt snabb i pisten osv. man får kämpa mer då den är mjukare

jagad sa:
Jag tyckte att åkningen blev mycket roligare när jag köpte en parkbräda ( dominant ) då jag kör mer o mer park som du, däremot känner jag mig nog tvungen att köpa en till bräda för de gånger man vill åka pist/lös, dominanten är skitkul att åka rails/boxar o snurra omkring med men inte speciellt snabb i pisten osv. man får kämpa mer då den är mjukare
jag har läst att dominant inte är nått att ha i pisten men är den sämre än andra parkbrädor om man ser till pist/offpiståkning?

flipp_90 sa:
jagad sa:
jag har läst att dominant inte är nått att ha i pisten men är den sämre än andra parkbrädor om man ser till pist/offpiståkning?
Grejen är att dominanten har tidigare ansets som en renodlad parkbräda då den har varit totalt värdelös i pist tker jag. Men årets dominant verkar ha flyttats till "allmountainfreestyle" kategorin vilket betyder att den är gjord för att latja även i lite svårare terräng och inte bara i park. Så köper du årets dominant så kan du använda den i andra sammanhang än park enligt vad jag har läst på Burtons hemsida. Köper du förra årets modell så kanske den inte är lika användbar på hela berget för du verkar vara inne lite på begagnat?!..

Senast ändrad:
Gaass sa:
flipp_90 sa:
jagad sa:
Grejen är att dominanten har tidigare ansets som en renodlad parkbräda då den har varit totalt värdelös i pist tker jag. Men årets dominant verkar ha flyttats till "allmountainfreestyle" kategorin vilket betyder att den är gjord för att latja även i lite svårare terräng och inte bara i park. Så köper du årets dominant så kan du använda den i andra sammanhang än park enligt vad jag har läst på Burtons hemsida. Köper du förra årets modell så kanske den inte är lika användbar på hela berget för du verkar vara inne lite på begagnat?!..
ja, i så fall gäller förra årets modell... så dominanten är inget att satsa på om man åker lite pist/ofpist eller?

Senast ändrad:
lika lång och väger lika mycket som dig.

har en burton twin 157, inte alls lika mjuk som dominant eller evil twin men funkar fint i parken och betydligt bättre än ovanstånde i pist.

puder är den som alla andra parkbrädor, sjunker som en sten

flipp_90 sa:
Gaass sa:
flipp_90 sa:
ja, i så fall gäller förra årets modell... så dominanten är inget att satsa på om man åker lite pist/ofpist eller?
egentligen inte eftersom den dels är mittmonterad men också sjukt fladdrig i hög fart som jag upplever. då skulle jag hellre kolla på tex Nitro Misfit som är en backcountrybräda för både park och offpist. den är lite dyrare iofs men..

Senast ändrad:
Gaass sa:
flipp_90 sa:
Gaass sa:
egentligen inte eftersom den dels är mittmonterad men också sjukt fladdrig i hög fart som jag upplever. då skulle jag hellre kolla på tex Nitro Misfit som är en backcountrybräda för både park och offpist. den är lite dyrare iofs men..
finns det något billigare alternativ?

flipp_90 sa:
jagad sa:
Inte är nåt att ha i pisten är nog att ta i, Jag gillar att åka omkring i pisten med den o bara åka. Gillar du att åka i väldigt höga farter med snabba skär så är den nog inte det bästa precis, man får kämpa lite för att få hög fart på den. Visste om det när jag köpte den o var lite skraj för att den skulle va kass i pisten men den funkade helt ok då jag inte gillar o rejsa ner i pisten så mycket, funkar helt utmärkt för att cruisa ner i vanlig fart utan nån ansträngning, snurra runt o leka o ha sig. Det är en kul bräda! Ska nog som sagt ända köpa en styvare bräda de dagar man trots allt bara kommer åka på ställen som har långa pister. ( jag har förra årets dominant ifall det skulle skilja sig mot årets )

jagad sa:
flipp_90 sa:
jagad sa:
Inte är nåt att ha i pisten är nog att ta i, Jag gillar att åka omkring i pisten med den o bara åka. Gillar du att åka i väldigt höga farter med snabba skär så är den nog inte det bästa precis, man får kämpa lite för att få hög fart på den. Visste om det när jag köpte den o var lite skraj för att den skulle va kass i pisten men den funkade helt ok då jag inte gillar o rejsa ner i pisten så mycket, funkar helt utmärkt för att cruisa ner i vanlig fart utan nån ansträngning, snurra runt o leka o ha sig. Det är en kul bräda! Ska nog som sagt ända köpa en styvare bräda de dagar man trots allt bara kommer åka på ställen som har långa pister. ( jag har förra årets dominant ifall det skulle skilja sig mot årets )
ja, då kanske jag vågar satsa på den iaf :) jag kan väll inte direkt påstå att jag är de som åker snabbast i backen direkt....

alternativet är ju att köpa dominanten och ha kvar min nuvarande också...

jag är 180 och väger 70+ är en 150 dör kort, har nämligen hittat en dominant 150...

flipp_90 sa:
jagad sa:
flipp_90 sa:
ja, då kanske jag vågar satsa på den iaf :) jag kan väll inte direkt påstå att jag är de som åker snabbast i backen direkt....

alternativet är ju att köpa dominanten och ha kvar min nuvarande också...

jag är 180 och väger 70+ är en 150 dör kort, har nämligen hittat en dominant 150...
kolla om du hittar en 154 eller 156, 150 blir nog för kort om du är 180 cm

kolla in Ride brädorna. prisvärda och shyssta. finns flera modeller som är billigare än dominanten.

www.ridesnowboards.com

Har hört flera bra saker om Ride DH, kostar 3600: - jämfört med dominanten som ligger på 4300: -. Den finns i 151,155,157 och 159.

Finns på Stadium:

http://www.stadium.se/is-bin/INTERS...art;pgid=zXxiuACDU8dSR0ovjWeWmGjV0000aESs96bc

Beskrivning av DH:

"Snowboard för medelgoda till duktiga freestyleåkare. Passar all typ av åkning. Grafiken på denna bräda varierar beroende på längd. På bilden visas den kortaste brädan överst och den längsta brädan nederst. Rekommenderas med Rides RX-bindning. Senior. "

Den kanske kan vara nått ?'

Senast ändrad:
jag ska nog försöka hitta en begagnad parkbräda så att jag kan behålla min nuvarande också...

ni får gärna skicka skicka ett mail till flipp_90@hotmail.com om ni har en till salu!

Ang. Capita stairmastern så beror de väldigt mkt på vad du åker, gillar du att köra rails. butters och små "bigjumps" så är den skön. Den är mjuk och inte alls vridstyv så är lätt att göra butters och sånt. Brädan är ju framtagen för park men dock mest för rails. Så hoppar du större hopp och åker fort så är den alldeles för mjuk, fladdrig och ostabil. Tex landra du lite på tailen lr nosen så är den inte alls förlåtande utan du drar oftast över ganska lätt.

5 cm under hakan är inte för lång enligt mig iaf. Fast även här så beror de ju på vad du kör, stora hopp lr rails. ska du raila kan du ha lite kortare, ska du hoppa stora hopp kan du ha lite längre.

Capitan är ju ganska bred så var försiktig om du har små fötter så att den inte blir för bred, men de är ju en smaksak och hur du åker, om du åker aggresivt lr bara chillåker lite.

Så.. jaa...
Rails, småhopp, butters, låga farter, grymt roligt bräda.
Störrehopp, höga farter, hate it...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp