Köpa ny snowboard - Nybörjare

JennyMoen

Ny medlem
Hej!

Jag har läst igenom några trådar här på forumet men inte riktigt fått tag i den informationen som jag är ute efter.. Jag hoppas nu på lite tips från er här som har mer koll på grejerna än vad jag har i dagsläget :)

Jag började åka snowboard denna säsong, har tidigare åkt skidor i säkert 12 år (till och från). Har åkt ca 3 gånger på snowboard och hyrt bräda och skor på anläggningen. Nu känner jag att jag vill ta steget att köpa mig en egen ny bräda med tillhörande bindning och boots. Ska tilläggas att jag ägt en begagnad bräda innan med alldeles för stora skor som i dagsläget inte alls går att svänga med på hälkant, så jag har gett upp den brädan totalt. Jag kommer att hålla mig i pisten till 100% och jag kan svänga hyfsat bra..

Jag har riktat in mig på en längd mellan 152-155 cm (testat 150cm och 155cm när jag hyrde bräda) då jag är ca 174cm lång. Bootzen är redan inhandlade med storlek 25.5cm.

Frågorna som jag har är:
- Storleken på bindningen utifrån de skor jag köpt samt vilken flex bör en nybörjare ha?
- Vid köp av bräda, bör jag rikta in mig på camber eller rocker? Vad skiljer dem specifikt åt och vilken passar en nybörjare bäst som bara ska vara i pisten?

Några brädor som jag kollat in (vilken skulle ni rekommendera utifrån mitt ändamål och åkkunskap?):
https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/Gnu-Asym+B+Nice+BTX+154+2018+Snowboard-481148/
https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/Rome-Mechanic+153+United+M+Blk+2018+Snowboardpaket-488354/
https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/DC-Biddy+152+2018+Snowboard-464540/
https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/DC-Telegraph+152+2018+Snowboard-464546/

Och om ni har några andra tips på snowboardar som ni kan rekommendera så shoot, jag är väldigt öppen för förslag och tar tacksamt emot tips! :)

//Jenny

Hej Jenny!

Jag är inte så inläst på dessa brädor men om du är 174 (vilket jag själv är) så skulle jag rekommendera en bräda i övre delen av din skala, alltså någonstans mellan 154-156 om du bara ska köra pist. Camber är till din fördel i pisten och flex kring 5-6 låter rimligt för en första bräda med det syfte som du har.

Jag är själv helt såld på Mervins brädor (Gnu, Lib Tech) så av dessa som du länkar så skulle jag ha gått på
https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/Gnu-Asym+B+Nice+BTX+154+2018+Snowboard-481148/

eller kanske ännu bättre (dock 152 cm)

https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/Gnu-B+Pro+C3+152+2018+Snowboard-481180/

Hej!

Tack för hjälpen!

Jag är intresserad av att beställa hem denna https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/Gnu-Asym+B+Nice+BTX+154+2018+Snowboard-481148/ men denna är av typen rocker och jag är osäker på om det ska vara camber eller rocker bräda som är bäst för mina ändamål. Jag såg att du skrev att camber är bra i pisten (som jag bara kommer åka i) men hur fungerar då rocker i pisten? Jag läste någonstans att med rocker kan man lättare få hugg än med camber bräda, stämmer det?

JonBogero sa:
Hej Jenny!

Jag är inte så inläst på dessa brädor men om du är 174 (vilket jag själv är) så skulle jag rekommendera en bräda i övre delen av din skala, alltså någonstans mellan 154-156 om du bara ska köra pist. Camber är till din fördel i pisten och flex kring 5-6 låter rimligt för en första bräda med det syfte som du har.

Jag är själv helt såld på Mervins brädor (Gnu, Lib Tech) så av dessa som du länkar så skulle jag ha gått på

https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/Gnu-B+Pro+C3+152+2018+Snowboard-481180/

Senast ändrad:
JennyMoen sa:
Hej!

Tack för hjälpen!

Jag är intresserad av att beställa hem denna https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/Gnu-Asym+B+Nice+BTX+154+2018+Snowboard-481148/ men denna är av typen rocker och jag är osäker på om det ska vara camber eller rocker bräda som är bäst för mina ändamål. Jag såg att du skrev att camber är bra i pisten (som jag bara kommer åka i) men hur fungerar då rocker i pisten? Jag läste någonstans att med rocker kan man lättare få hugg än med camber bräda, stämmer det?

JonBogero sa:
Hej Jenny!

GNU
Never Summer

Här e mina 2 cents. dessa brädor tror jag du skulle gilla. Hybridrockers, rocker brädor är mindre huggiga än camber o därmed lättare att lära sig åka på.Skriver du opp dig på deras mailinglista får du även 10% rabatt på rea priset

Samtliga brädor som har dykt upp nu verkar som trevliga brädor men en renodlad rocker är inte rolig i pisten. Camber eller en mild hybrid rocker är att rekommendera.

Under de senaste åren har jag testad brädor från hemskt många bolag, och ägd själv brädor från Ride, Burton, Nitro, Völkl, Jones, Rossignol, etc. Alla de brädor jag har testat under ca. de 10 senaste åren har varit mycket bra! Jag har inte träffat en dålig bräda sedan början av 2000-talet. (ok, hyrbrädor Stuf och Burton Cruzer var mycket dåliga...) Det viktigaste är, att strorleken och styvheten passar för dig.

Ganska konstigt, men jag har nog testat och haft mycket dåliga bindningar också under de senaste åren, tex. Nitro (sträpperna håller inte i kylan, rekord var 3 brutna sträpper i två timmar!), Ride (skruvhelvete), Union (helt ok hållet skit!), K2 (skruvhelvete), Spark (aluminium bakkappa håller max 2 år) etc.

P.S. Nån klokare sade mig en gång, att det kostar nästan lika mycket att göra en dålig bräda som en bra bräda, så det finns ingen mening att göra en dålig bräda.

Senast ändrad:
Har du koll på det här med camber kontra rocker i pisten? Var in på en stadiumbutik idag där killen i butiken hävdade att det inte var några problem att köra rocker bräda i pisten, att det inte skulle bli några problem med fladdrig bräda när man inte kantrar. Vad tror du om detta? Känner mig ganska lost och speciellt då de flesta brädor jag tittat på är rocker, någon enstaka är camber..

KaitsuH sa:
Under de senaste åren har jag testad brädor från hemskt många bolag, och ägd själv brädor från Ride, Burton, Nitro, Völkl, Jones, Rossignol, etc. Alla de brädor jag har testat under ca. de 10 senaste åren har varit mycket bra! Jag har inte träffat en dålig bräda sedan början av 2000-talet. (ok, hyrbrädor Stuf och Burton Cruzer var mycket dåliga...) Det viktigaste är, att strorleken och styvheten passar för dig.

Ganska konstigt, men jag har nog testat och haft mycket dåliga bindningar också under de senaste åren, tex. Nitro (sträpperna håller inte i kylan, rekord var 3 brutna sträpper i två timmar!), Ride (skruvhelvete), Union (helt ok hållet skit!), K2 (skruvhelvete), Spark (aluminium bakkappa håller max 2 år) etc.

P.S. Nån klokare sade mig en gång, att det kostar nästan lika mycket att göra en dålig bräda som en bra bräda, så det finns ingen mening att göra en dålig bräda.

Jag var in på en stadiumbutik och fick till svars att det inte var några problem med rocker i pisten (han hade själv åkt snowboard i många år). Jag påpekade att jag läst tidigare artiklar om att rocker har tendens att bli fladdriga i pisten när man inte kantrar. Killen sa att den risken är väldigt liten, så jag antar att han inte verkar ha någon superbra koll på detta? Stadium där jag bor sålde bara rocker..

De flesta snowboardar jag kollat på är rocker och endast ett fåtal är camber, är det mer populärt med rocker än camber?

JonBogero sa:
Samtliga brädor som har dykt upp nu verkar som trevliga brädor men en renodlad rocker är inte rolig i pisten. Camber eller en mild hybrid rocker är att rekommendera.

Njää. Jovisst är en vanlig camber bräda bättre, om man vill carva hård och snabbt på hårda pister, men en tillräckligt styv och lång (för dig!) rocker bräda passar också väl. Om du nu köper en ny bräda, som är bra med storleken för dig, den är rätt så bra också på hårda pister. Om du väljer en för kort, eller mjuk, bräda, camber eller rocker, den är inte så bra för carving på litet hårdare pister. (men kan vara också jätte rolig!)

Men visst måste du kantra, om du vill åka bräda! Annars blir det jätte svårt.

Jag har åkt rocker brädor, flat rocker brädor, mixen (camber mellan fötterna, rocker i nosen), camber, och alla är bra. Dom bara behöver ett litet annorlunda stil att åka.

Senast ändrad:
JennyMoen sa:
Jag var in på en stadiumbutik och fick till svars att det inte var några problem med rocker i pisten (han hade själv åkt snowboard i många år). Jag påpekade att jag läst tidigare artiklar om att rocker har tendens att bli fladdriga i pisten när man inte kantrar. Killen sa att den risken är väldigt liten, så jag antar att han inte verkar ha någon superbra koll på detta? Stadium där jag bor sålde bara rocker..

De flesta snowboardar jag kollat på är rocker och endast ett fåtal är camber, är det mer populärt med rocker än camber?

JonBogero sa:
Lyssna bara halvt på Mr Stadium, en camber är mycket roligare i pisten. :)
Idag så har camber kommit tillbaka stort efter år av rockerhets.

Mina spanntips för dig är följande...

1. Camber
2. Camber igen
3. Flat rocker (helplatt)
4. Hybrid rocker

Tack så jättemycket!

Fick till ett riktigt bra pris på denna snowboard på stadiumbutiken https://www.xxl.se/burton-ripcord-sr-17-18-snowboard-unisex/p/1136394_1_style med burton bindningar med flex medium (medel?) och den längd jag vill ha.. Är det något att ha för mig som nybörjare? Stod att det var en rocket i soft men denna som jag länkade är en flat enl beskrivningen..

Eller bör jag satsa på att beställa hem en bräda från blue-tomato med annan styvhet och i så fall bör jag satsa på rocket, camber eller hybrid rocker? Jag är mest orolig över att brädan ska fladdra rejält om jag ibland behöver åka rakt fram i flacka partier i lätta pister..

KaitsuH sa:
Njää. Jovisst är en vanlig camber bräda bättre, om man vill carva hård och snabbt på hårda pister, men en tillräckligt styv och lång (för dig!) rocker bräda passar också väl. Om du nu köper en ny bräda, som är bra med storleken för dig, den är rätt så bra också på hårda pister. Om du väljer en för kort, eller mjuk, bräda, camber eller rocker, den är inte så bra för carving på litet hårdare pister. (men kan vara också jätte rolig!)

Jag har åkt rocker brädor, flat rocker brädor, mixen (camber mellan fötterna, rocker i nosen), camber, och alla är bra. Dom bara behöver ett litet annorlunda stil att åka.

Tackar för bra inspel!

Så rocker utgår egentligen helt för en nybörjare som mig? Då får jag nästan beställa hem en bräda från utlandet, men tycker inte att blue-tomato har så mycket att komma med när det gäller camber.. Hade tänkt mig ett pris på max 3000-3500kr för brädan.. Finns det någon annan bra utländsk/svensk sida som säljer bra snowboardar? Dalarna har inte så väldigt bra utbud när det gäller snowboardförsäljare (exkluderat de större sportkedjorna likt stadium/xxl osv). Skicka gärna med länk om du hittar något grymt bra för mig :)

Stort tack än en gång!!

JonBogero sa:
JennyMoen sa:

JonBogero sa:
Lyssna bara halvt på Mr Stadium, en camber är mycket roligare i pisten. :)
Idag så har camber kommit tillbaka stort efter år av rockerhets.

Mina spanntips för dig är följande...

1. Camber
2. Camber igen
3. Flat rocker (helplatt)
4. Hybrid rocker

Jenny. Rocker utgår ABSOLUT inte för dig som nybörjare. Tvärtom vill jag påstå.
Ren camber är det svåraste o lära sig åka på. Mest oförlåtande.
Du kommer uppskatta en ren rocker bräda mer i början än en camber tror jag.
Säg så här, en mjuk rocker bräda är det absolut lättaste o lära sig åka på, lättast o manipulera.
Sen ju duktigare du blir , ju tråkigare blir rockern (i pisten)
så Mina spanntips för dig är följande:

1-rocker
2-flat
3-hybrid rocker
4-camber

Ludd_3 sa:
Säg så här, en mjuk rocker bräda är det absolut lättaste o lära sig åka på, lättast o manipulera.

1-rocker
2-flat
3-hybrid rocker
4-camber
Om hon kan åka lite och tänker lägga ut pengar på en bräda som i huvudsak är täkt att använda för pisten så kommer det vara en långt mycket bättre investering att köpa en camber direkt. Din lista sätter t.o.m en ganska knepig hybrid rocker före camber, det är inte rimligt (Jag gillar hybrider som AM-brädor men de är inte helt enkla).
Behovet av en rocker för en nybörjare finns där under de första 10 åkdagarna, om ens det.

JennyMoen sa:
Tack så jättemycket!

Fick till ett riktigt bra pris på denna snowboard på stadiumbutiken https://www.xxl.se/burton-ripcord-sr-17-18-snowboard-unisex/p/1136394_1_style med burton bindningar med flex medium (medel?) och den längd jag vill ha.. Är det något att ha för mig som nybörjare? Stod att det var en rocket i soft men denna som jag länkade är en flat enl beskrivningen..

Eller bör jag satsa på att beställa hem en bräda från blue-tomato med annan styvhet och i så fall bör jag satsa på rocket, camber eller hybrid rocker? Jag är mest orolig över att brädan ska fladdra rejält om jag ibland behöver åka rakt fram i flacka partier i lätta pister..

KaitsuH sa:

De där Burton rocker brädor är jätte bra allround brädor också för piståkning. Jag har åkt Burton Custom Flying V och Burton Hero, Hero var mycket mjukare men ännu en rolig bräda.

Tack för tipset!
Då kanske den rocker som jag fick tipsat om på stadium inte är helt fel ute. Jag vill lära mig svänga riktigt och då kanske det är bra med en rocker? Hur beter sig rocker i flacka partier? Är rädd att den blir svår att bemästra om den börjar fladdra mycket när det är flackt (när svårt att kantra pga att man ej vill tappa farten helt vill jag gärna åka platt rakt fram..)

Ludd_3 sa:

1-rocker
2-flat
3-hybrid rocker
4-camber

Senast ändrad:
Har du någon bra åsikt om hur rocker bräda fungerar i flacka områden? Läste att den kan vara svår att hantera i flacka partier när det inte går att kantra så mycket på brädan (när risken är att tappa farten alldeles för mycket vill jag gärna åka platt rakt fram..)

KaitsuH sa:
JennyMoen sa:
Tack så jättemycket!

KaitsuH sa:

De där Burton rocker brädor är jätte bra allround brädor också för piståkning. Jag har åkt Burton Custom Flying V och Burton Hero, Hero var mycket mjukare men ännu en rolig bräda.

Senast ändrad:
JennyMoen sa:
Har du någon bra åsikt om hur rocker bräda fungerar i flacka områden? Läste att den kan vara svår att hantera i flacka partier när det inte går att kantra så mycket på brädan (när risken är att tappa farten alldeles för mycket vill jag gärna åka platt rakt fram..)

KaitsuH sa:
JennyMoen sa:
Tack så jättemycket!

Men du skall lära dig mycket snart. Bara öva åka switch, också i liften, one foot, one foot switch etc. Och du måste vara färdig att ramla mycket, det hjälper också mycket.

Jenny. va inte orolig Blir det så flackt att du får problem, så får du problem på vilken bräda du än står.

Snödjup

Tillbaka
Topp