Köp råd ny bräda nybörjare

Hej är en total nybörjare och väger cirka 122kg på en dålig dag och är 190cm.
Har ingen erfarenhet alls av snowboard förutom en mindre rolig upplevelse med en hyrbräda för några år sedan.
Jag letar efter en shysst nybörjar bräda som.skulle kunna passa mig.
Ser att det diskuteras hejvilt om man ska köra flat, camber eller rocker eller kanske en mlx.
Tar gärna förslag och behöver en wide då boots kommer vara runt stl 13/47 ish.
Är öppen för det mesta och klurar även på att köpa bindningar från Rome vice.
Är ej ute av något för att kunna lära mig att glida fram i backen och inge skog eller park direkt.
Samt tar gärna förslag på en bräda man ej direkt växer ut.

Senast ändrad:
Börja med att köpa bra boots i rätt storlek. Dom flesta som har korrekt sittande boots har dessa i ngt mindre storlek än i tex sneakers. Mät fötter och utgå från mondo-storlekarna. Finns massor guider att läsa. Kan du komma ner ngt i bootstorlek så finns det mer brädor att välja på. Annars brukar väl tex nitro Magnum eller lib tech skunk ape förslås för sasquatcher.

Ja men kan du komma ner mot 45-46 så kan du nog kika på mer normala brädor i wide, medan med 47 så bör du nog titta på ultrawide om du vill att brädan ska hålla länge. Som nybörjare är det inte lika viktigt med ett minimalt boot-överhäng utan det är först när du börjar köra carvingsvängar.

Jag är också 190cm och klämmer ner mina stackars fötter i 42or för bästa performance. Har 43-44 i skor.

Ja men kan du komma ner mot 45-46 så kan du nog kika på mer normala brädor i wide, medan med 47 så bör du nog titta på ultrawide om du vill att brädan ska hålla länge. Som nybörjare är det inte lika viktigt med ett minimalt boot-överhäng utan det är först när du börjar köra carvingsvängar.

Jag är också 190cm och klämmer ner mina stackars fötter i 42or för bästa performance. Har 43-44 i skor.

Hur i helskotta får du ner fötter i stl 42 om du har 44?
Det är bara glömma för mig iaf när man testat vanliga skor osv. Vill absolut hitta bra boots men kommer inte köpa 2-3 stl för små om dom inte på något magiskt sätt sitter kanon skönt. Skulle aldrig orka hålla på om det trycker och är obekvämt.

I vanliga skor vill man ha utrymme framför tårna, det vill man inte i snowboardboots. Ett par boots bör fixera foten. Finns det utrymme över så kan fötterna röra sig i bootsen vilken kommer leda till sämre respons och ont i fötterna.

Sen så är det såklart en avvägning mellan komfort och prestanda… men hittar med rätt boot-modell så kan man ofta hitta bekväma boots i optimal storlek. Men det kan va en lång process…

I vanliga skor vill man ha utrymme framför tårna, det vill man inte i snowboardboots. Ett par boots bör fixera foten. Finns det utrymme över så kan fötterna röra sig i bootsen vilken kommer leda till sämre respons och ont i fötterna.
Det förstår jag men dock ingen erfarenhet av bootsen men rent praktiskt har jag svårt att se hur man kan gå ner i stl med så mycket.
Men ska prova vid tillfälle för att se vad som funkar. Dock finns ej hur mycket som helst att prova och måste också ha bindningar som passar med bootsen då alla sitter ju ej direkt kanon med alla boots.

Senast ändrad:
Några brädor jag kikar på just nu är warpig samt lib tech skunk ape. Sk prova lite boots till veckan och se vad som erbjuds här i krokarna.. Se vilken stl jag kan trycka ner foten i.
Samt är nog mer inne på en hybrid bräda mer än en med camber eller flat.
Tror en hybrid skulle passa mig bra.

Några brädor jag kikar på just nu är warpig samt lib tech skunk ape. Sk prova lite boots till veckan och se vad som erbjuds här i krokarna.. Se vilken stl jag kan trycka ner foten i.
Samt är nog mer inne på en hybrid bräda mer än en med camber eller flat.
Tror en hybrid skulle passa mig bra.
Mäta dina fötter och la 0,5 -1 cm till. Mina fötter är 28,5 cm, jag har Salomon boots 29,0.Haft sedan 1998.

Brädan som blue tomato rekommenderade var en lib tech skunk ape i UW 170cm
Sa att den kommer vara bredare än vanliga brädor samt den är i hybrid med.
Stiffness 7 på brädan. Så frågan är detta en alldeles för svår bräda att börja med ska som sagt med cruisa och inget mer med den.
Samt en fråga till måste man ta hänsyn till bindings och boots i samma Stiffness som brädan med?

Varför skriver du nej? Mina fötter är dock 30cm vet det så jag nyligen köpte löparskor.
Kikade på en länk som tidigare skickades till mig och insett att just boots kommer ta en stund att hitta rätt.
Menar att man inte ska lägga till 0,5-1cm till fotens längd utan alltid gå på sitt millimeter mått / mondopoint och rätt lästbredd.
Kommer skapa glapp och kan på lång sikt ge problem med fötterna.
Rekommendera även att mätta bredden på fötterna, kan vara att man behöver bredare eller smalare än standard läst.

Menar att man inte ska lägga till 0,5-1cm till fotens längd utan alltid gå på sitt millimeter mått / mondopoint och rätt lästbredd.
Kommer skapa glapp och kan på lång sikt ge problem med fötterna.
Rekommendera även att mätta bredden på fötterna, kan vara att man behöver bredare eller smalare än standard läst.
0,5 - 1 cm mera för fotens längd! Det kanske går an, att åka med 30,0 mondopoint skorna på 30 cm långa fötter. Men det går inte an att hajka, gå över stan osv. med så korta skorna. Lita på mig, har varit inne i brädsporten 30 år nu. P.S. Magnum är en jätte bra bräda.

0,5 - 1 cm mera för fotens längd! Det kanske går an, att åka med 30,0 mondopoint skorna på 30 cm långa fötter. Men det går inte an att hajka, gå över stan osv. med så korta skorna. Lita på mig, har varit inne i brädsporten 30 år nu. P.S. Magnum är en jätte bra bräda.
Ja man har mycket att lära.
Det jag inte riktigt har koll på är att magnum brädan är camout camber och var mer inne på en hybrid som var rocker camber rocker då jag hade hört att dom var lättast att lära sig på.
Blir lite förvirrad av alla olika brädor men ska som sagt cruisa mestadels är på tok för gammal för park 😂
Jag fick till mig av butiken att lägga 1 cm på fotens längd på bootsen.
Men också hört tvärtom att dom ska sitta tajt.
Så i dom bootsen jag isåfall skall ha nitro tls så skulle det vara mondopoint 31 om jag endast går på min riktiga stl 47. Kanske kan gå ner ett hack. Men ska jag gå upp halv eller hel stl så skulle jag landa på 31.5 mondopoint vilket känns ev stort.

Ja man har mycket att lära.
Det jag inte riktigt har koll på är att magnum brädan är camout camber och var mer inne på en hybrid som var rocker camber rocker då jag hade hört att dom var lättast att lära sig på.
Blir lite förvirrad av alla olika brädor men ska som sagt cruisa mestadels är på tok för gammal för park 😂
Jag fick till mig av butiken att lägga 1 cm på fotens längd på bootsen.
Men också hört tvärtom att dom ska sitta tajt.
Så i dom bootsen jag isåfall skall ha nitro tls så skulle det vara mondopoint 31 om jag endast går på min riktiga stl 47. Kanske kan gå ner ett hack. Men ska jag gå upp halv eller hel stl så skulle jag landa på 31.5 mondopoint vilket känns ev stort.
30,5 eller 31.

Tillbaka
Topp