Funäsdalsberget Växer

Funäsdalsberget Växer
En utbyggnad av Funäsdalsberget har varit på tapeten många gånger de senaste 20 åren. Den senaste ritningen såg jag i SvD för några år sedan. Då verkade det som om berget skulle få två områden, dels det nuvarande dock kraftigt utbyggt, och dels på bergets norra sida. De två områdena skulle sammanlänkas med en transportlift på toppen av berget. Frågan är om det är den tråden som tas upp igen. Tre nya stolliftar är hursomhelst fett och enligt artiklarna som varit är det här en av de största satsningarna i fjällen framöver. Alla som har info, ritningar eller annat - skriv!

Funäsdalsberget Växer
heribertson sa:
Hej!
Någon som vet något mer om det här? Ritningar/Artiklar/annat?

http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=7&id=735296

De kan bli riktigt bra.
Jo nu har jag varit uppe i Funäsdalen och i fiket vid dalstationen delade de ut ritningar på A4-papper. Fick dessutom lite info av mannen som jobbade där. Detta kommer till nästa säsong:

1 6-stolslift
1 4-stolslift
2 2-stolsliftar
1 barnlift
10 - 12 nedfarter

En backe går ner till byn (slutar mellan skolan och polishuset). Upp igen med en 2-stol till platån en bit nedanför avstigningen på släpliften. Släpliften ersätts med en 4-stol. De flesta nya backarna finns vidare norrut. I mitten av systemet går 6-stolen upp till toppen (20-30 meter högre upp jmf med idag). Längst norrut går ytterligare en 2-stol som verkar serva en apbrant backe. Längre fram, om ett antal år, ska det byggas på andra ställen på berget. Ambitiöst!

Funäsdalsberget Växer
Dubbis sa:
heribertson sa:
Hej!
Någon som vet något mer om det här? Ritningar/Artiklar/annat?

http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=7&id=735296

De kan bli riktigt bra.
Jo nu har jag varit uppe i Funäsdalen och i fiket vid dalstationen delade de ut ritningar på A4-papper. Fick dessutom lite info av mannen som jobbade där. Detta kommer till nästa säsong:

1 6-stolslift
1 4-stolslift
2 2-stolsliftar
1 barnlift
10 - 12 nedfarter

En backe går ner till byn (slutar mellan skolan och polishuset). Upp igen med en 2-stol till platån en bit nedanför avstigningen på släpliften. Släpliften ersätts med en 4-stol. De flesta nya backarna finns vidare norrut. I mitten av systemet går 6-stolen upp till toppen (20-30 meter högre upp jmf med idag). Längst norrut går ytterligare en 2-stol som verkar serva en apbrant backe. Längre fram, om ett antal år, ska det byggas på andra ställen på berget. Ambitiöst!
Hmm..:S Fattar inte riktigt var de nya backarna skall gå ner. Är det till höger om de nuvarande backarna nerifrån sett eller på andra sidan av berget?

Funäsdalsberget Växer
Japp det är till höger nerifrån, bort mot Kåvanhållet. En backe går ner till byn och det är väl den gamla som nu håller på att växa igen.

Funäsdalsberget Växer
Nya backar öppnade förra året. Är det någon som vet hur det går med den etappen av utbyggnaden som är på andra sidan berget bort mot skarvarna? Kommer den att öppna under säsongen 2008/2009?

Funäsdalsberget Växer
Nej det verkar som om de vill få klart gondolbanan från centrum först. Jag tyckte själv utbyggnadstakten verkade lite ambitiös. Det finns ju alltid gnällspikar som överklagar byggplaner av det här slaget. Som det verkar nu så byggs gondolen efter den här säsongen.

Funäsdalsberget Växer
Dubbis sa:
Nej det verkar som om de vill få klart gondolbanan från centrum först. Jag tyckte själv utbyggnadstakten verkade lite ambitiös. Det finns ju alltid gnällspikar som överklagar byggplaner av det här slaget. Som det verkar nu så byggs gondolen efter den här säsongen.
ja, det är tydligen en hel del lokala (många lite äldre personer) som klagat en del, tyvärr.

Funäsdalsberget Växer
ebba-t sa:
Dubbis sa:
ja, det är tydligen en hel del lokala (många lite äldre personer) som klagat en del, tyvärr.
inte är väl det så konstigt? det ska ju inte gärna bli ett nytt åre precis. jag står lite mittemellan, väger över mot nej-sidan. den skidåkning som finns på berget är ändå tillgänglig med t.ex. skoter.

Funäsdalsberget Växer
Lee-nus sa:
ebba-t sa:
Dubbis sa:
inte är väl det så konstigt? det ska ju inte gärna bli ett nytt åre precis. jag står lite mittemellan, väger över mot nej-sidan. den skidåkning som finns på berget är ändå tillgänglig med t.ex. skoter.
Varför skulle Funäsdalen bli ett nytt Åre bara för att man bygger ut systemet? Det är väl mycket mer än så som gör Åre till vad det är. De flesta av de som bor i Funäsdalen är positiva och inser att förändringar behövs för att kunna fortsätta leva på turismen. Vi som kan tänka oss att gå, klättra eller åka skoter för att nå skidåkningen är för få för att leva på. Då kan man väl lika gärna bygga vidare på ett fjäll där det redan fanns en anläggning innan.

Funäsdalsberget Växer
Dubbis sa:
Varför skulle Funäsdalen bli ett nytt Åre bara för att man bygger ut systemet? Det är väl mycket mer än så som gör Åre till vad det är. De flesta av de som bor i Funäsdalen är positiva och inser att förändringar behövs för att kunna fortsätta leva på turismen. Vi som kan tänka oss att gå, klättra eller åka skoter för att nå skidåkningen är för få för att leva på. Då kan man väl lika gärna bygga vidare på ett fjäll där det redan fanns en anläggning innan.
sist jag var insatt i diskussionen var planen att dra banan över vägen som går genom byn. jag tycker att det sabbar känslan. jag vet att det dök upp planer på nån kompromiss om att flytta den en bit uppåt, men vet inte hur det ser ut nu. som sagt, jag är inte odelat negativ heller.

Funäsdalsberget Växer
Den ritning jag fick i handen 2007 när jag var där visade en stollift som startar vid skolan. Jag tror att dalstationen för gondolen ligger på ungefär samma ställe men bergstationen är flyttad till topprestaurangen. Jag tror att man övergav planerna på att dra en lift nerifrån sjön i ett tidigare skede.

Funäsdalsberget Växer
Dubbis sa:
Den ritning jag fick i handen 2007 när jag var där visade en stollift som startar vid skolan. Jag tror att dalstationen för gondolen ligger på ungefär samma ställe men bergstationen är flyttad till topprestaurangen. Jag tror att man övergav planerna på att dra en lift nerifrån sjön i ett tidigare skede.
så tidigt? då har det antingen svängt fram och tillbaka, eller så har jag väldigt gammal information, trots att jag bott där 2,5 år. det är helt klart bättre för byn att den går från skolan, det är jag betydligt mer positiv till också.

Tillbaka
Topp