Fördelen med Åre är ju de långa backarna, fallhöjden (vilket är ganska viktigt). Det finns dock många bra saker med funäsdalsfjällen. Hamra i Tänndalen har en riktigt schysst park, utsedd till en av Sveriges bästa (testade själv den förra säsongen och jag är helt klart nöjd. Kanske den bästa parken jag prövat). Ramundberget har en del riktigt rolig offpist samt några härligt branta backar. Snön i området är outstanding i Sverige skulle jag vilja påstå. Du får leta ordentligt för att hitta den minsta tillstymmelse till isbildning. I och med detta blir prepareringen grym också och det tar lång tid innan backarna blir uppåkta, till skillnad från i Åre. Dessutom så är liftköerna, vilket flera påpekat, minimala. Oftast är det bara att åka direkt in i liften och ställa sig. Ska man vara där i en vecka eller längre så bör man absolut testa både Ramundberget och Tänndalen. Alltså: Funäsdalen ger mycket skidåkning för pengarna! jag skulle nog personligen ranka Åre och funäsdalsfjällen lika; de är lite olika och bra på olika sätt.
M v h/ Alvis