Funäsdalsfjäll eller åre?

Jag tycker helt klart att du ska åka till funäsdalsfjäll.

De kanske har lite mindre fallhöjd, men det har inga köer alls bra preparerade backar och lite folk i allmänhet.

om du vill parta ska du npg välja åre.

Funäsdalsfjällen består av rätt så många orter... men i hamra och ramundberget finns det ialla fall park....

Åre har bra mycket bättre skidåkning, så åk dit (även om det kan vara lite köer). Tänndalen är helt värdo och Funäsdalsbacken är pytteliten, så åk i Ramundberget om du satsar på Funäs.

Den? Om du menar Ramundberget med den har de öppet. Menar du deras park så kan du ta en titt på deras hemsida. Klicka längst upp till höger där det står om det aktuella vädret. Kolla på www.funasdalsfjall.se och www.ramundberget.se

Fördelen med Åre är ju de långa backarna, fallhöjden (vilket är ganska viktigt). Det finns dock många bra saker med funäsdalsfjällen. Hamra i Tänndalen har en riktigt schysst park, utsedd till en av Sveriges bästa (testade själv den förra säsongen och jag är helt klart nöjd. Kanske den bästa parken jag prövat). Ramundberget har en del riktigt rolig offpist samt några härligt branta backar. Snön i området är outstanding i Sverige skulle jag vilja påstå. Du får leta ordentligt för att hitta den minsta tillstymmelse till isbildning. I och med detta blir prepareringen grym också och det tar lång tid innan backarna blir uppåkta, till skillnad från i Åre. Dessutom så är liftköerna, vilket flera påpekat, minimala. Oftast är det bara att åka direkt in i liften och ställa sig. Ska man vara där i en vecka eller längre så bör man absolut testa både Ramundberget och Tänndalen. Alltså: Funäsdalen ger mycket skidåkning för pengarna! jag skulle nog personligen ranka Åre och funäsdalsfjällen lika; de är lite olika och bra på olika sätt.

M v h/ Alvis

Än så länge är det väldigt lite snö här i Åre...
Högzon kommer inte öppna till Jul kan jag nog lova.... Hittills är bara lundsrappet öppet, men VM6an ska öppnas nästa helg, och några fler backar med den.

vet inte hur det ser ut i Funäs, men dom brukar väl ha ganska bra med snö där.

Hej
Åre eller Funäsdalen... det beror helt på vad du gillar mest tycker jag. Åre är "den coola" byn, bra uteliv, relativt tuff skidåkning, bra restauranger och shoping.
Funäsdalen har lite mer natur och frilufs känsla, mindre stress och kortare köer till lift och restauranger.

Hoppas du får det skoj/Nina

SVARET VAR KLART INNAN DU STÄLLDE FRÅGAN.... FUNÄSDALSFJÄLLEN.
KOM DIT SÅ SKA JAG VISA DIG GULDKORNEN...HAR VARIT DÄR I 15 ÅR
NU OCH DET HÅLLER FORTFARANDE....DET RYKTAS OM EN SKÖN PARK I
HAMRA I ÅR.

CHILL//NICKE

Funäs såklart!! Åre är kanon men inte så här under jul helgen eftersom högzon inte öppnar. Åk till Funäs-mkt mer snösäkert!!

Om man läser om åre vs funäsdalen & co så verkar funäsdalen det bästa alternativet om skidåkningen är det kloka valet, åre är ju bra med duved och den sköna sitt liften upp... men åre högzon har varit uppen bara 3dagar på 21 dagar när jag varit där så åre måste ha bra väder om man skall få deras fallhöjdsmeter!

Funäsdalen har jag inte varit i men skall nog testa detta i vinter om man hitttar boende för en månad! Så skall jag nog hålla mig till parken i hamra som åka skidor skriver om en utav sveriges bästa!

Jag skulle lugnt åka till funäsdalen...till åre kan man åka sen när det är bättre med snö...

jag tycker att ni inte får göra..... åre känner ja till otroligt bra.
jag vet inget om funäs men ja tror att funäs kan ersätta lågzon i åre me alla branfamiljer i rödkullen =). där av också mycket "SKITUNGAR" i parkerna./ sho bre längtar efter snö

Åre suger gås pung vad det gäller skidåkning. Jag fattar inte varför man åker dit. Det är mkt folk, lite snö och en jävla massa köer. Åk till funäsdalen. Mycket mer snö och bättre backar.

Tillbaka
Topp