Funderar på Funäs

fredw

Aktiv medlem
Funderar på Funäs
Funderar på en svensk skidvecka efter sportloven, typ v 11-12. Funderar på Funäsfjällen. Aldrig varit där. Frågorna hopar sig:

Kommer jag att kunna fylla ut en vecka med hygglig liftburen piståkning? Vilken ort ligger bäst till av de som ingår i liftkortet? Är det för sent på säsongen - blir det mest slask? Finns det bättre alternativ vid denna tid?

Jag känner Åre/Duved. Kommer att bila från Malmö. Är en hyggligt skiderfaren 55-åring, med 30/70% on/offpist som önsketänkande, vilket i verkligheten av diverse skäl brukar bli 90/10 varav de 10% off mestadels är pistnära, med 30-40 alpveckor totalt i benen plus ca 10 veckor i nordiska fjäll. Inget turande ännu tyvärr. Frugan har betydligt färre snömil i benen, gillar att pressa sina Kenja i mörkröda pister. Inga medföljande barn.

Tacksam för tips.

Senast ändrad:
Funderar på Funäs
Jag tycker absolut att det går att fylla en vecka med för svenska förhållanden bra luftburen åkning i funäsfjällen. Funäsdalen ligger enligt min åsikt klart bäst logistiskt med rimliga avstånd till ramis, Tänndalen och Tännäskröket. Vädret efter sportlovet är svårt att sia om, men det gäller oavsett vart du åker. Jag skulle inte generellt säga att mars är ”för sent” om man vill ha kallsnöföre.

Funderar på Funäs
Näst Åre är väl Funäs det mest kompletta stället i svenska fjällen. Byn Funäsdalen har både Coop, Ica, apotek och Systembolag. Har ni med bil och vill utforska så är väl Funäsdalen att föredra för boende. Ska ni dumpa bilen och köra ski in ski out skulle jag nog valt Ramis. Sen beror det lite på vilken typ av åkning ni är på jakt efter. Funäsdalen är mer a ett portåkarställe skulle jag säga. Bra fallhöjd, lutning och pister. Ramis är mer av ett "lekställe". Det finns väl inga direkta mjölksyrepister utan mer lekfull terräng med bra skog osv. Tänndalen är lite som ett mellanting. Sen är ju inte heller Vemdalen allt för långt bort för en dagsutflykt om man bara är två vuxna. Vi körde Funäs många år men bodde då i vår stuga norr om Idre. Det är ungefär samma restid från Funäs till Vemdalen som vi hade från stugan till Funäs. Så det är fullt möjligt.

Sen när det gäller tiden så kan det ju slå åt precis alla håll. Vi hade en fantastisk påsk i Funäs för några år sen. Runt nollan och strålande sol på dagarna och 30 minus på nätterna. Det kan ju också vara totalt töväder så sent. Dock har ju Ramis ofta väldigt bra snödjup och borde ha reserver att ta av.

Funderar på Funäs
Försöker nu lansera Funäsdalen för min bättre hälft, som alternativ till Åre. Osäker på hur det går. Hon envisas med att referera till "det där Fjunäs..." :oops: :)

Funderar på Funäs
Funäsdalen är enligt mig det näst bästa stället i Sverige efter Åre (ska tilläggas att jag inte varit riktigt långt ut i typ Hemavan/Riksgränsen).
Jag gillade det skarpt när jag har varit där. Fräscht och bra nya liftar, bra berg och allmänt trevligt ställe; levande och kändes inte artificiellt.

Jag har varit där på påsken två gånger så sportlovet bör gå alldeles utmärkt.

Funderar på Funäs
Om man inte turar men ändå vill ta sig ut på fjället finns ett trevligt alternativ i Funäs. Från vecka 7 någon gång kör de spårmaskinen över fjället mellan orterna så man enkelt kan köra längd över kalfjället mellan de olika orterna. Sen tar man skidbussen tillbaka

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp