Funderingar kring splitboard och hårdskor

Kung-Stalle

Aktiv medlem
Tjena!

Efter att ständigt bli ifrånsprungen av mina skidåkande polare så börjar jag snegla lite på det här med hårdskor till splitboarden. Men jag har så många funderingar...

Först pjäxorna... är det likadana pjäxor som för skidtouring? Jag såg ett test där de hade flera olika Atomic-pjäxor för splitboarding men går man till Atomics hemsida då listas de som vanliga skitouringpjäxor. Kan man använda skitouringpjäxor till splitboarding?

Sen har man ju ofta pinnbindning/techbindning till fästet när man skall gå uppför...funkar vilken alpin techbindning som helst att montera i de två inseartsen man har på splitboarden? Eller har alla alpina techbindningar olika antal skruvhål?

Det var det jag funderade på initialt...

Stalle

Tjena!

Efter att ständigt bli ifrånsprungen av mina skidåkande polare så börjar jag snegla lite på det här med hårdskor till splitboarden. Men jag har så många funderingar...

Först pjäxorna... är det likadana pjäxor som för skidtouring? Jag såg ett test där de hade flera olika Atomic-pjäxor för splitboarding men går man till Atomics hemsida då listas de som vanliga skitouringpjäxor. Kan man använda skitouringpjäxor till splitboarding?

Sen har man ju ofta pinnbindning/techbindning till fästet när man skall gå uppför...funkar vilken alpin techbindning som helst att montera i de två inseartsen man har på splitboarden? Eller har alla alpina techbindningar olika antal skruvhål?

Det var det jag funderade på initialt...

Stalle
Tre insearts skall det vara.

Från grunden användes vanliga toppturspjäxor, nu finns det snowboardanpassade varianter men man kan använda vilka toppturspjäxor som helst.

Du använder en tådel som ser ut som en skidbindning men har en hålbild som passar splitboards. Den säljs som splitboardspecifik produkt.

Du kommer ändå vara långsammare än en skidåkare av samma kaliber. Men du kan nog hänga på lite bättre, speciellt på skrå.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp