Fungerande skidpaket?

sammep

Ny medlem
Fungerande skidpaket?
Tja!

Har tänkt skicka efter följande paket från Sportconny:

K2 Public Enemy 06/07
Dynastar PX 12 Jib Wide black 07/08

Skidorna fås som längst i 164cm, och jag är 174cm lång, väger ca 65kg, har åkt en hel del snowboard och longlauf i mina dagar. Kan påpeka att jag alltid tyckt det varit soft med lite kortare brädor.

Frågan är om inte den längden kan vara ganska skön ändå, särskilt då jag är så pass ny till utförsåkning (med stålkanter iaf, man åkte ju plast-trickskidor i pisten på skolans friluftsdag i mellanstadiet).

Jaja, allt jag skulle vilja ha är nån typ av green light: typ: "ja kör på det" "längden funkar" eller "använd sökfunktionen nästa gång".

Ha det!

Fungerande skidpaket?
asså det verkar som för mig att du åker mera pist iställetför att jibba som det kallas, men jag vet ju att public enemy fungerar utmärkt i pisten som dom gör i parken men om man ska bara åka carving varför inte köpa ett par såna skidor?

här har du annars en länk som du kan gå ifrån om du är osäker på vad du ska ha för längd på dina skidor.

https://www.freeride.se/content/92/

jag vet inte något om bindningarna men jag är säker på att någon annan på freeride vet.

Fungerande skidpaket?
164 går väll an men du kmr ju säkert växa ännu mera inte så kul att åka runt med snowblades precis ...

Fungerande skidpaket?
Personligen tror jag att du bör satsa på ett par längre skidor, kanske känns bra i början men du kommer snart vilja ha ett par längre. Det där blir som att åka på en 1,45 bräda, ett par runt 170-175 är mer som att åka på en 152-157 bräda om du förstår liknelsen.

Fungerande skidpaket?
Ja jag funderar själv lite över det där med skidlängd. Jag är 192 cm lång och det är ju inte direkt många modeller som görs över 179. Finns väl nån modell på 184. Har för tillfället ett par Völkl Dogen 178 cm och det återstår att se hur det känns. Såg ju på WinterJam att skidorna var typ lika långa som dem själva.

Vad är det skidlängden gör egentligen? Någon skrev att "till en början kan det nog kännas ok men efter ett tag vill du ha längre", varför är det såhär?

Nybörjare på det här och gammal brädåkare som också jag är van med ganska korta brädor på grund av min längd ;) (162 cm är den längsta jag haft, nu 160)

Fungerande skidpaket?
Man får tacka för svaren!

Visserligen är det så att jag växt färdigt och mest vill inrikta mig på jibbing (kom inte fram så tydligt i mitt tidigare inlägg...) men jag känner ändå att jag bör gå på ett par skidor mer "i min längd" så att säga. Synd det, för dom public enemy 06/07 såldes till ett fin-fint pris...

Utter: Yes..!

Senast ändrad:
Fungerande skidpaket?
Jeppann sa:
Vad är det skidlängden gör egentligen? Någon skrev att "till en början kan det nog kännas ok men efter ett tag vill du ha längre", varför är det såhär?

Nybörjare på det här och gammal brädåkare som också jag är van med ganska korta brädor på grund av min längd ;) (162 cm är den längsta jag haft, nu 160)
En nybörjare tycker oftast att det är enklare med ett par kortare skidor pga lätthanterligheten. Men så fort det börjas åka fortare, hoppas i större hopp etc så kommer de kännas korta och fladdriga.

Tillbaka
Topp