funkar hemmabygge lika bra?

Fiberteknologi

Aktiv medlem
Hej!

Nu är det så att jag har dåligt om pengar och har precis köpt en skimboard från bodyglove.
när jag tästade den så var den katastrofal! den dök rakt ner i vattnet så fort man släppte den, nu har jag kollat upp med dom och jag kommer att få den reklamerad.

Resten av veckan fick jag köra på min kompis trick off som var gudomlig! men tyvärr har jag inte tilräckligt med pengar då det snart är moped dags så min fråga är om man gör ett seriöst bygge, funkar det lika bra då? eller har riktiga skimboards något specielt material som gör att dom glider?

tänkte mig 2 st 4mm plywood som man böjer, en symetrisk form och lack som håller tätt.

några ja känner ahr byggt egna, det funkar grymt rba:) bara att det att hemmabyggen glider lite dåligare. dom tog plywood böjde lite o lackade typ 2-3ggr funkade bra

jag har både en trick off från 06, och så har jag byggt två egena..
när jag byggde mina så använde jag mig utav finsk björk som finns att köpa på silvan. sen la jag den i blöt och böjde den, lackade ett x antal gånger för att få så gött glid som möjligt. tycker det funkade perfekt... rätt roligt och bygga själv med =) testa?

fjonte sa:
jag har både en trick off från 06, och så har jag byggt två egena..
när jag byggde mina så använde jag mig utav finsk björk som finns att köpa på silvan. sen la jag den i blöt och böjde den, lackade ett x antal gånger för att få så gött glid som möjligt. tycker det funkade perfekt... rätt roligt och bygga själv med =) testa?
Jag ska bygga av 2 lager plywood, böja den medans limmet torkar och sedan lacka o måla.
någons som har något tips på något coolt och lätt man kan spraya på den?

Ta en vanlig 7 mm plywood från cheapy, såga ut den form du vill ha och lägg i blöt nåt dygn. Låt sedan den torka undertiden den böjs till lagom böj. Gjorde min så för 2 år sedan och böjen är fortfarande kvar...

Senast ändrad:
ArWin sa:
Ta en vanlig 7 mm plywood från cheapy, såga ut den form du vill ha och lägg i blöt nåt dygn. Låt sedan den torka undertiden den böjs till lagom böj. Gjorde min så för 2 år sedan och böjen är fortfarande kvar...
Okej. jag har köpt en 4mm plywood och ska limma ihop 2 lager. medans limmet torkar lägger jag den så den böjs.

har läst att den ska böjas upp i ändarna och vara platt i mitten. då glider det bättre en om hela är böjd.
Men jag vet inte riktigt hur mycket den ska böjas. om jag lägger ungefär 3cm brädor typ 30cm in på kanterna och sen tunger ner spettsarna och tar något tungt mellan brädorna så att den inte lyfter i mitten måste det väl bli bra?

Nu har jag kommit en bit. har limmat ihop dom 2 plywood bitarna och lagt dom i böj. men nu när jag höll på att slipa blev jag lite fundersam på om det kanske är för lite böj så brädan drar rakt ner i vattnet.. det är ungefär 2cm böj om man mäter från nosen när den liggerr platt på marken, är det för lite?

TheFibretech sa:
Nu har jag kommit en bit. har limmat ihop dom 2 plywood bitarna och lagt dom i böj. men nu när jag höll på att slipa blev jag lite fundersam på om det kanske är för lite böj så brädan drar rakt ner i vattnet.. det är ungefär 2cm böj om man mäter från nosen när den liggerr platt på marken, är det för lite?
jag har ca 2-3cm på min köpta och det funkar bra.

ja, det funkar precis lika bra... jag e på fylla men det funkar ika bra eändå!

norrland ähger

Senast ändrad:
Kan ju berätta såhär i efterhand när jag byggt egen och fått bekräftat att det funkar lika bra! det är isåfall kvalliten som inte håller samma klass
men inte en chans att det är värt pengarna

kymmer sa:
Behöver man ingen plast under som den ska gida på? eller behöver man bara slipa och lacka noga?
Nej det behövs inte. Det som spelar mer roll är hur du böjer den.
Böj upp ca 5cm i varje ände, men böj bara upp dom 35 yttersta centimetrarna. Altså så den är platt i mitten men i kanterna uppböjd!

Tillbaka
Topp