Funkar salomon scream ltd att åka på tillsvidare?

Henko

Ny medlem
Har fått erbjudande att köpa ett par nya scream ltd. riktigt billigt. Tänkte eventuellt köpa dem och köra på ett par dagar medan jag letar ett par riktigt schyssta lagg i alperna. Är det någon som har testat dem och kan ge lite beskrivning på dem? De är 170 cm långa så de är dessutom lite för korta för mig. Kom gärna med lite insikter.

Henke

Scream LTD är en riktigt lyckad kombination av goda pistegenskaper och hyggliga off-pist prestanda. Jag talar då om lättviktiga personer som inte är alltför extrema i sin åkning. En normalskicklig åkare gillar dom förmodligen pga av sin mjukhet och Salomontypiska lättåkthet.

Min hustru, 55 kg, 158 lång, testade 170 cm i helgen i grynig pist och blev förtjust. Hon kunde förmodligen kört på 160 också.

En lång, tung person (180, 85 kg, typ) gillar förmodligen inte ett par 170:or alltså.

/A

När ni ändå diskuterar denna skida så kan jag ta upp en annan fråga:
Varför heter den Limited?
Den görs väl inte alls i begränsad upplaga? Den är väl massproducerad precis som alla andra skidor?
Är det möjligen ett flashigt försäljningsknep från salomon? De brukar ju vara bra på att namnge saker annars. Ta till exempel "Salomon Scream 10 X-trahot Pilot" eller "Salomon equipe 10 2V Pilot Race", det tar ju en kvart för dem att rulla av tungan!
Skulle inte förvåna mig om salomon släpper en "Salomon AK SuperRocket Extremely Limited UltraHot S-Lab Pilot"...

S-Lab:en är väl den enda av deras skidor som är LTD i så fall...

Tjaa! Enligt personalen på Stadium är Scream LTD en friåkningsvariant av 1080 (vilket inte låter helt osannolikt). Min grabb (14 år) har ett par 160 cm som tycks fungera riktigt bra såväl i offpist som i pist. De är förvånansvärt stabila även i isiga pister, tål bra med fart och håller skäret finfint.

Jag har inte testat själv och har därför svårt att uttala mig om skidans egenskaper, men min bedömning är att det är en lättåkt allroundskida till ett bra pris. Bör dock köras i fullängd. Dvs. kroppslängd och uppåt beroende av vikt, teknik och styrka.

That´s all kids! / MM

Noljas.

Det där med "Limited" är intressant... Rimligtvis borde det innebära att man producerar ett förutbestämt antal skidor av en viss modell och sen är det slut. När det gäller skidor förekommer det då och då, men då normalt av någon mer exklusiv modell som dessutom brukar var numrerad. Att detta skulle gälla Scream Limited är knappast troligt eftersom den tycks finnas i varenda skiduthyrning och leksaksaffär.

För övrigt skulla man även kunna säga att alla modeller tillverkas i en begränsad upplaga...så stämpeln "limited edition" skulle kunna sitta på i princip alla modeller (om man ser det på sikt så att säga).

När det gäller långa namn håller jag med dig om att Salomon är den okrönta kungen. Men det tycks ju fungera på marknaden.

MVH/MM

En möjlighet är ju att Limited inte syftar på tillgången av skidan utan mer på dess åkegenskaper. Både Ace och MM hävdar ju att skidan fungerar för medelgoda åkare och inte för de mer extrema.

Jag tror inte att Salomon tänkte på detta när de namngav sin skida men det är ju en tolkning av det ;)

Tillbaka
Topp