Funkar Splitboards?

BalanceBoy

Ny medlem
Funkar Splitboards?
Alla brädåkare vet att puder på snowboard är = Nirvana.

Men alla brädåkare som har hikat sig till pudret har med handen på hjärtat också svurit när skidåkare slött stakat sig fram på flacka travereser medan man själv antingen stått på skär i femton minuter med galet ont i fötterna eller snällt fått knäppa av sig och traskat.

Eller känns detta scenario igen? Du pulsar i djupsnö med ett par otympliga snöskor. Dina skidåkarpolare tar sig betydligt lättare och snabbare uppför med stighudar och insatsbindningar....

En lösning på detta vore ju en splitboard, tex Burton S-series. Men funkar detta koncept bra? Är det enkelt att koppla isär brädan och hur funkar den att åka nedför på?

Funkar Splitboards?
Själva konstruktionen är genial.. Det går fort att montera ihop/isär brädan och den fungerar absolut till att åka med. Den tappar ju lite kännsla eftersom att den är just "splittad". Att använda splittboard som enda bräda är inte att rekomendera. Den blir ganska tung och blir inte så rolig i pist. Men den är ju byggd för toppturer och för det endamålet funkar det kalas.
- en splittboard är j..... dyr att köpa. Det finns " splittboard kitt" så att du kan bygga om din bräda.

Funkar Splitboards?
Vilken såg du vill använda är valfritt.
Ett Splittboard kitt innehåller: Vridbara bindningar, stighudar samt spännen för att montera ihop/isär brädan.

Funkar Splitboards?
Är det bara spännen som håller ihop brädan? Jag trodde att en sidan blev hona och den andra hane så att man sköt ihop dem i någon form av spår, ungefär som parkettgolv, och sedan låste med spännena.

Funkar Splitboards?
Voile http://www.voile-usa.com/ säljer oxå splitboards men typ $100+ billigare än burton (665$)

deras swallowtail ser helt grym ut, hur bra de är att åka med är väll en annan femma.

Hade varit skönt att ha en för turer, kanske blir till att testa bygga en själv om man gör ett nyköp i vinter.

Funkar Splitboards?
Som jag förstår efter att ha kollat på ritningen så sätter man en koplingsannordning på undersidan av bindningarna, den kopplas sen till en platta på brädan där bindningarna brukar vara. När man har dem som turskidor använder man an koppling i nosen på bindningarna så att de funkar som tur skidor.

kommer förmodligen göra att man står några milimeter högre då man åker.

Edit: finns även fäste för hardboots att köpa, men vem kör med sånna.

Funkar Splitboards?
bouic: hur får du fast soft dojjorna på snowobladesen?

dessutom kan du inte lyfta hälen på snowbladesen (beror ju på hur då gör bindningen iofs)

och så får du inte särskillt mycket bäryta.

ska dock inte rata det helt eftersom jag inte testat, är ju en billigare variant än splitboard.

Funkar Splitboards?
Har EmilAxelsson försökt att ha snöskor på sig och gå i lappkast uppför när det blir för brant för att gå rakt uppför? Helt omöjligt att få kantgrepp... Jag är ganska säker på att skidåkarna tar sig snabbare uppför i nio fall av tio.

Funkar Splitboards?
Emil,

Kan tänka mig att TSL skorna funkar att traversera med eftersom de har en mer skidliknande konstruktion med kanter, men har inte Atlas 1033 en rörram? Får du verkligen bra kantgrepp då? Jag har provat med rörram och tyckte det var jobbigt att få fäste på skrå.

Funkar Splitboards?
Jag kan inte det här, det ska jag erkänna direkt.

Jag hörde hursomhelst för nåt år sen om nån variant på soft boots som också var stepin till snöskor. Rätt säker på att det faktiskt fanns och att det var nåt större märke som tagit fram det.

Hade det varit riktigt bra hade det väl varit välkänt nu. Men jag var i alla fall imponerad av idéen!!!!

Funkar Splitboards?
Förresten, angående Swallow/fish- tails

Är det rimligt överhuvudtaget att den kortaste är 178 cm? Har fått för mig att man ju ska gå ner i längd med såna tails?

Funkar Splitboards?
4807 ser jävligt cool ut, ser dyr ut att såga i för att göra en splitboard av.

Ska försöka hitta en billig bräda som klarar kraven i vinter, så ska det bli byggande när snön har smällt.

Funkar Splitboards?
Den kostade 6-700 euro förra året, men jag prutade ner min till 300 i Chamonix, den hade stått i butiken i ett år...
Jag hittade även några lätt begagnade Swallowtails av olika märken där nere för 2-300 euro. Misstänker dock att det kan vara svårt att få tag på en i Gulan här hemma ;)

Funkar Splitboards?
tackar gelendesprung, kan man få tag på en för 200€ så blir det ju inte mer än 350-400€ efter ett ombygge, helt rimligt pris. Får se hur tillgången är i österrike, har en känsla av att swallowtail marknaden är större för i frankrike.

Funkar Splitboards?
Återkommer med rapport i vinter. Har precis kittat en Burton S, som ser riktigt lovande ut. Klart att det går
snabbare att knata med skidor, och det är ju inte helt fel att slippa släpa brädan på ryggen under en längre
tur. Skönt att åka utan snöskor/blades på ryggen också. Vad jag har förstått ska spliten vara stabil att åka på
i alla lägen, t om i pisten. Men en vanlig bräda som komplement är nog ett måste...

Funkar Splitboards?
BalanceBoy

jo det stämmer att atlas-skorna har rörram men det sitter höga skaprpa stegjärn nära kanten.
dom funkar fint för det mesta, brukar ha fördel mot dom andra speciellt då det är brant.
det enda jag saknar en smula är hälhöjare.

hang loose /Emil

Funkar Splitboards?
Weppa, det finns bindningar till "softboots" för snowblades ... och det finns ju även "lössnö-blades" hur sjukt det än låter (dumma jävla engelsmän alltså) ... men de kan nog fungera rätt bra för att stega ut om man ska på längre tur. Värt ett försök iaf.

Ska bli intressant att höra lite recensioner av splitbrädor - om de verkligen tål att åkas ordentligt på ...

Funkar Splitboards?
Helt appropå diskussionen så är det väl kanske här man ska passa på att fråga om det är nån som har ett par snöskor att sälja till bra pris?

Funkar Splitboards?
Lite efter i denna tråden, men men...

Emil hur gör du när det är kallsnö, riktigt djupt och riktigt brant, så innan dina fina stålkanter på snöskorna greppar har du snö till halsen?
Tror det e bättre med bärighet då... och man får ju hoppas att ska det hajkas så ska det hajkas när det finns mycket kall snö...

Funkar Splitboards?
Snöskor funkar att gå med. Jag håller med Emil Axelsson till fullo. Det går att traska rakt uppför berget så länge det är mindre än 45graders lutning. Blir det brantare får man skråa vilket kan vara väldigt besvärligt, men det går. Man ska kanske också fråga sig om man bör knata uppför en 45 graders sluttning ur lavinsynpunkt.........

Jag går oftast förbi mina skidåkarkompisar som jag gör toppturer tillsammans med eftersom dom ofta måste sick-sacka uppför. Den enda nackdelen med snöskor är när det blir platt.

/Anders

Funkar Splitboards?
Går ofta turer i slush på våren och då brukar det bli problem med snöskor, skidor fördelar trycket bättre i sidled när man går på skrå, men under snöskor halkar ofta slushen iväg som små micro skred. Har dess värre inte$$$ för en splitboard så fortsätter att intala mig att jag bara mår bra av den extra träningen jag får av att halka runt med brädan på ryggen.
Har sette en del på dom här http://www.climb.co.at/e.htm men dom väger mer än dubbelt så mycket som mina MSR snöskor http://www.mountainsafetyresearch.com/snow/lightning_ascent.asp
Länk till flera Approach skidor http://pistehors.com/backcountry/wiki/Gear/Approach-Skis

Funkar Splitboards?
Har inte testat splitboard, men har gått mycket på tur med snöskor, med Undertakern på ryggen. Fungerar riktigt bra, så bra att jag är tveksam till fördelarna med splitboard. Jag går ofta med telemark- och randoneefolk, och faktum är att det oftast är snöskovandrarna som når toppen först. Det brukar vara mycket trassel med hudar. De isar, lossnar och krånglar i allmänhet. Snöskor fungerar oftast klockrent. Man kan dessutom gå BETYDLIGT brantare på snöskor än på hudar! Jag kör med ett par TSL 227. MSR och Atlas gör också schysta trugor. Lundhags och dito är däremot inget vidare.
Climbgrejerna är jag mycket skeptisk till. Man missar fördelarna med snöskor, och tvingas ändå ha brädan på ryggen!

Funkar Splitboards?
Instämmer i dina meningar om stighudar och climber skidorna Tomas. Håller just på grund av det på med att mecka ihop ett par 15cm breda och 1m långa ihopfällbara snöskor (liknande MSR Lightning fast med raka Alu T-profiler) , tanken är att den formen skall bära bättre i slush och vara lättare att hålla på kant vid skrå gång, samt funka i skidspår utan att förstöra dom, det pga att jag i stort sett alltid går efter eller till sammans med någon skidåkare, var o en av dom kriterierna är mycket viktigare för mig än vikten på snöskorna och möjligheten att gå riktigt brant.

Funkar Splitboards?
Anco skrev:
>Det går att traska rakt uppför berget så länge det är mindre än 45graders lutning. Blir det brantare får man skråa vilket kan vara väldigt besvärligt, men det går. Man ska kanske också fråga sig om man bör knata uppför en 45 graders sluttning ur lavinsynpunkt......... <

Ur lavinsynpunkt är det ofta en STOR fördel att kunna gå rakt upp för 45grader, i stället för att traversera en potentsiellt lavinfarlig sida har man då möjligheten att ta höjdmeter på säkrare vägval, fex. genom att följa en rygg ("var trygg"), eller gå i skydd bakom fex stenar, klippor....
Men det gäller ju bara så länge ingen i gruppen har skidor, då kan det leda till att den på skidor i strävan att hålla följe glömmer sin egen säkerhet och exponerar sig mer än den på snöskor...

///Gunnar

Funkar Splitboards?
Hej alla,

Tack för många bra synpunkter. Jag skrev denna tråd för ett år sedan, kul att den fortfarande är aktiv! Jättebra med tips på snöskor som funkar, men jag tycker att ideen med approach skies också verkar vara riktigt bra.

/Daniel

Funkar Splitboards?
Någon som vet om nått forum där det diskuteras om snösko konstruktion och/eller hemma bygge?

/Gunnar

Funkar Splitboards?
Just det, jag lovade ju återkomma med rapport om min Burton S-series 170 splitboard...
Jag köpte en förra vintern, och det är grymt. Klart positivt överaskad av brädans uppförande. Funkar faktiskt
riktigt bra i pist. Inget man jibbar med, om man säger så, men bra skär. Det ska dock sägas på en gång att
man behöver två brädor. Detta är ett komplement. Den är lite tung, men inte så att det stör. Men när man
riktar nosen nerför en orörd, eller uppåkt, bergssida så är den kanon. Snabb och stabil. Ingen speciell skillnad
från en styv offpistbräda. Bindningssystemet fungerar bra, om man tar hand om det. Det kan fastna is och
snö i systemet, så man bör ha med sig något att skrapa med. Uppför då? Tja, det är ju överlägset snöskor, av
flera anledningar: Det går snabbare. Du kan gå i skidåkares spår. Du kan traversera. Du slipper ha brädan på
ryggen. Du slipper ha snöskor på ryggen. Du kan glida på platta sträckor. Jag ser bara fördelar mot snöskor,
förutom att det tar någon minut extra att packa upp och ned, och att du får vara lite försiktig med
bindningssystemet. Däremot är man fortfarande lite handikappad jämför med skidåkare på vägen upp.
Anledningen är att kombinationen mjuka snowboardboots/kappbindning ger mindre stöd när man traverserar.
Men det är ändå lättare att traversera än med alla snöskor jag har provat. Så överlag är jag mkt positivt
inställd till min split. Nackdelarna är att den väger en del samt att du får ta hand om, och vara lite försiktig
med bindningssystemet för att det ska funka optimalt. Sen så kostar den en del. Den uppmärksamme läsaren
kanske har noterat att min split är till salu. Detta beror på att det tyvärr inte blir någon åkning för min del i
vinter, samt att jag blivit lite lockad av att gå på tur med skidor. Så om du ska göra säsong, och har råd och
plats i packningen tycker jag att spliten är ett gjutet köp. Hlt opartiskt ;o)

/Andreas

Funkar Splitboards?
Ett vanligt problem med stighudarna är att dom isar igen när temperaturen ligger runt noll, men om man är noga med att impregnera dom ofta och alltid ha impregnerings spray (eller flytande glid valla) med på tur brukar det gå bra.

Tillbaka
Topp