Fynda en fartstabil skida på rean

Dsmith

Medlem
Tja tja,

Är dags o slå till med nya skidor nu när utförsäljningen börjar dra igång. Är ute efter en
fartstabil och dämpad skida som man kan ösa på med. Kör sen innan med ett par francis bacon som jag plockar fram när jag vill leka och åka skog så vill ha en kompletterande skida.

175cm, 88kg, medelgod åkare, åker 20-30dagar i Norge och 7dagar i alperna per år.

Har tittat på följande

Blizzard Chochise 108mm
Nordica Helldorado 113mm
Moment Deathwish 112mm
(Moment Governor) 116mm

Tips och råd mottages gärna

//D

Vet inte om du vill ha tips och råd kring dina fyra kandidater eller om du vill ha fler?

Jag tycker i huvudsak att du har hittat potenta kandidater på egen hand, eftersom du slänger upp frågan här gissar jag att du har begränsade möjligheter till test.

Cochisen kan du inte gå fel med. Jag åker själv Bodacious och tycker att du inte borde rädas att kika på den med om du hittar en bra deal. Fartstabil och dämpad är bara förnamnet! Carvar gärna om den får lite fart och utrymme och den omvända spannprofilen gör den smidig och lättsvängd i alla sorters sladdsvängar.

Eftersom du har Governor med på listan antar jag att tailrocker inte är ett krav. Då kan du lägga till Black Crows Corvus på din lista oxå. Fartstabil men svängvänlig med fantastiska carvingegenskaper jmf med många helrockade lagg. 183:an finns till rätt fräsch peng hos denna näthandlaren just nu.

Är öppen för andra alternativ. Skidorna jag nämnde är några jag läst mig till bara.
Har väldigt begränsad kunskap när det kommer till skidor så därför hade det varit bra med tips från er kunniga här. Fått möjligheten att provköra helldorado och Cham 107 nu till helgen men har läst och hört så bra från blizzard och moment. Att köpa ett par som man inte blir nöjd med är största oron då andra handsvärdet på skidor är crap och köpa ett par efter recensioner är inte idealt men kan begränsa fel köp :)

Dsmith sa:
Har väldigt begränsad kunskap när det kommer till skidor så därför hade det varit bra med tips från er kunniga här.

Att köpa ett par som man inte blir nöjd med är största oron då andra handsvärdet på skidor är crap och köpa ett par efter recensioner är inte idealt men kan begränsa fel köp :)
Oki, jag förstår, men bara för att jag eller någon annan stortrivs på ett par skidor av en viss sort betyder inte alls att du gör det!

Angående din andra farhåga så kan du till viss del kringgå den genom att välja ett beg alternativ, eller nästan nytt/demo som de här t.ex. Köper du bra prylar beg behöver du inte torska många hundralappar om valet slår snett. Mitt tips blir därför att hålla stenkoll på köp&sälj, +blocket och liknande, vid sidan om de råd du får här!

Blizzard Bodacious med jester för 3500kr är ett riktigt kap. Men o skicka pengar till charmonix känns lite sådär. Tack för inputen, hoppas helldoradon passar mig så blir det ett köp direkt.

Tillbaka
Topp