Nya skidor, All mountain 60% offpist 40% pist Hjälp och tips uppskattas

• Trådstartare Trådstartare Talangscout
  • Start datum Start datum
T

Talangscout

Guest
Tja

Dags att köpa ett par nya skidor för säsongen. Hittat fina priser nu på rean och presale men kan inte besluta mig vilka jag ska köra på.

175cm, 88kg, kör hårt och aggressivt.
Kommer åka varannan vecka i hemsedalen och 1 eller 2 turer till Alperna denna säsong

Är ute efter en semimjuk skida som är rolig att leka runt med både i pisten och offpist. bc hopp och butters
Har fastnat på 3 skidor och behöver er hjälp att välja

Line Sir francis bacon 13/14
178cm

Faction THE 3.ZERO 12/13 alt Faction THE CANDIDE 3.0 12/13
175cm 175cm

Moment Bibby pro 12/13
174cm

Bindningsväg så väljer jag mellan
Marker Griffon
Salomon STH² WTR 16

//Dave

Den första tanken är att du ska gå upp i längd givet din vikt och självutnämnda ;) aggressivitet. Dessa skidor lämnar jag över till andra att kommentera angående.

//jens

"kör hårt och aggressivt" och " leka runt.. ..butters " Går sällan bra ihop. Tycker att samtliga skidor är lite i det kortaste laget för att ha som allround med inriktning offpiste. Kör själv ett par CD3 som allround i alperna eller när det dumpar i Sverige. Kör "aggressivt" med dem men det är inget som jag skulle köra butters med, även om jag har en lekfull syn på berget när jag tar mig ned.

Sedan är det ganska stor skillnad på skidorna du räknat upp.
SFB är en 108mm midja lekfull jibbisch skida som jag personligen skulle ha i Sverige primärt men även till alperna om man är osäker på snötillgången.
Faction skidorna är båda 112mm vilket innebär att du tagit ett litet kliv upp i midjemått, självklart fungerar dem ypperligt i Sverige, men med den snötillgången vi har så skulle jag inte välja den om jag inte hade ett smalare alternativ, ex ett par pistskidor eller parkskidor. 3.zero verkar, i enlighet med rockerprofilen, vara en roligare skida när förhållandena är hårdare/stökiga då den har lite spann under foten vilket gör den lite poppigare (skulle jag gissa, ingen erf. av skidorna.)
Moment Bibbyn är ännu ett steg upp, 116mm vilket ligger i mitt spann för en alperna allrounder men inget som jag skulle dra runt i Sverige en säsong, om jag inte visste att det skulle bli mycket puderåkande. självklart en grymt härlig skida som fungerar till det mesta, men skulle isåfall vilja ha en skida som fungerar dem tråkiga dagarna med slask och is.

Så jag skulle fundera på vart du lägger mest tid, i alperna och jagar puder, i Sverige och jagar puder, eller i Sverige/alperna som en turist som gillar att åka skidor och gillar att köra vid sidan om backen.
Bindningsvalet är svårt då vi inte vet "kvalitén" på din åkning eller vilken erfarenhet du sitter på. Men för en allround skida skulle jag köra Griffon om det är ditt enda val, annars skulle jag valt en Salomon 14 Driver då jag föredrar den bindningstypen.

Senast ändrad:
Tack för svaran!
Uttryckte mig ganska dåligt när jag skrev åkstilen.

Spenderar mest skidtid i Norge där snön inte är direkt Alpklass så blir nog sfb i 184 längd för jag
Har ett par parkskidor med en midja på 83mm (Armada halo) som jag kan ta de dagar då det är slask och is.

Tillfällen att plocka fram Bibby pro kommer det vara ont som du säger.

SFB 184 + Griffon binding har jag lagt beställning på nu.

Tack för du tog tid och förklara.

Det finns lite att tänka på när det kommer till att mixa hård åkning och lekfull åkning. Antingen så kör man hårt och skiter i att skidorna slår så in i helvete i backen och hoppas att det går vägen (vilket det oftast gör). Eller så går man för en styvare skida, men ändå lekfull (ej butters dock), som kirrar biffen med att göra skidåkning enkelt utan att för den sakens skull bli ostabil.

Av de skidor som du har räknat upp så är bibby den skida som jag skulle gå för om jag skulle vilja ha möjligheten till butters men ändå en stabil skida. 118mm under foten (122 till nästa år...?) och ett bastant flex samt en lekfull shape gör den en kompetent vän i de flesta fören. Den sitter dessutom helt ok i pisten för de dagar som det är för hårt (yeah right) för att åka offpist.

Project Opinion kunde iaf jag trycka upp på nosen, och med lite teknik på det så är en butter enkelt att utföra :)
Opinion var helt klart den roligaste skidan att åka på som jag provade hela förra året ( inte bara för att jag var med i processen) och den är väl avvägd när det kommer till just alpåkning samt lite shredd i sverige/norge.
Flexet och monteringen är snällt och layupen livlig utan att bli nervös. Shapen ger mkt sväng men är samtidigt väldigt lugn och bjuder aldrig på några överraskningar. Det var den enda skidan som fick mig till att spontansnurra förra året. Skidlycka med stålkant!

Down CD3 är redan nämt och jag vill även slå ett slag för den.
CD3 är betydligt mer charge än de andra skidorna jag har skrivit om här, men är fortfarande lättåkt och lekfull..dock på ett annat sätt.
Bort med butters och in med slashar, straightlines och slarves :)
Har varit min go-to skida i 2 år nu och jag tycker fortfarande att den är riktigt fin så länge som snön inte blir för hård.

PNyberg sa:
Av de skidor som du har räknat upp så är bibby den skida som jag skulle gå för om jag skulle vilja ha möjligheten till butters men ändå en stabil skida. 118mm under foten (122 till nästa år...?) och ett bastant flex samt en lekfull shape gör den en kompetent vän i de flesta fören.
120 mm är Bibby till nästa år.

Är enig med de andra att det är sjukt stora skillnader på dessa skidor...

Jag har nästan inga gränser när det kommer till skidåkning (därav flera skador) Mina skidor just nu är som spaghetti och slår väldigt mycket när det börjar gå snabbt men änsålänge så har jag bara kört på och det har inte hänt något. Bollarna hoppar till lite men bara en skön känsla haha.

Var inne på Bibby pro men resqual fick mig att inse att snötillfälle att utnyttja 116mm kommer inte så ofta här i Norden.

Har tittat lite på CD skidorna fastna mest för CD7.

Köpte ett par SFB 184 13/14 med Marker Griffon kommer montera dom -2 då jag båda landar och kör en del switch.

Tack för hjälpen och tipsen grabbar =)

bibby pro!!! åkt 2 säs på dom. en i alperna å en i åre. är 90kg +-5kg race bakgrund. du kommeri nte ångra dig. kört med dukes. skulle önskat längre bindingar då....

kebacken sa:
bibby pro!!! åkt 2 säs på dom. en i alperna å en i åre. är 90kg +-5kg race bakgrund. du kommeri nte ångra dig. kört med dukes. skulle önskat längre bindingar då....
Ifall du läst så hade du kanske sett att han redan beställt,

hela denna tråd gör mig tokförvirrad, först drömma om "leka runt med både i pisten och offpist. bc hopp och butters" sen ett gäng skidor i dam/juniorlängder till en kille som kör "hårt och aggressivt" + "Jag har nästan inga gränser när det kommer till skidåkning",
följt av ett konstaterande om "Tillfällen att plocka fram Bibby pro kommer det vara ont som du säger".
Bibby Pro är den enda skidan jag åker på oavsett Romme eller La Grave, men då åker jag ju iofs på 190 och väger 15kg mindre? :S

Tillbaka
Topp