Nya all Mountain skidor

Isac.larsson

Ny medlem
Tja! Håller på att leta nya skidor till kommande säsong men är inte helt hundra vilken skida jag ska gå på. Vill ha en skida som främst är fin offpist men som inte blir en nudelskida i pisten! För tillfället är jag mest inne på black crows camox eller line sir Francis bacon, så säg gärna fördelare och nackdelar mellan dessa skidor om ni har kunskapen!

RWD

Medlem
Har hört bra saker om Atomic bent chetler 100.. kika upp dom!
Har också hört en del bra om dem, men är inte säker på att alla de som uttalat sig har testat den. Jag testade den i vintras och var inte så imponerad av pistegenskaperna, men kan inte uttala mig om offpistegenskaperna. Dock tror jag att den kan vara riktigt bra i offpisten.Tyckte den var för mjuk och lite ostabil för hår pist, dock var testskidorna endast 180cm. Mitt råd är att testa skidorna (oavsett vilka) innan du köper.

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Exakt RWD, väldigt många har hört av en kompis kusins hund att just den skidan skall var jättebra.
Men som allt annat så måste man prova själv. Det blir lite enklare om man vet vilken typ av skidor man gillar och kan läsa på lite proffsigare tester, t.ex Blisterreview. Bara man tar hänsyn till att dom som skriver där är jäkligt duktiga skidåkare.
Men annars så är det bara att testa själv, så fort tillfälle ges, som kan ge en bra fingervisning. Eller så köper man ett par billiga man hittar och teståkte och säljer dom vidare med liten eller ingen förlust om dom inte känns hundra bra.

Tottek

Aktiv medlem
Jag har testat bent chetler 100 188cm flera gånger och den går riktigt riktigt bra i hård pist med tanke på vilken klen/lätt konstruktion det är egentligen, inte samma sak som mantra 102 men betydligt lekfullare och roligare

RWD

Medlem
Tja! Håller på att leta nya skidor till kommande säsong men är inte helt hundra vilken skida jag ska gå på. Vill ha en skida som främst är fin offpist men som inte blir en nudelskida i pisten! För tillfället är jag mest inne på black crows camox eller line sir Francis bacon, så säg gärna fördelare och nackdelar mellan dessa skidor om ni har kunskapen!
Sir Frencis Bacon är ganska mjuk och lite freestyleinspirerad skida vilket innebär symmetrisk flex för att du ska kunna åka både bak- och framlänges. Relativt Kort svängradie har den också . Åker du mest framåt så kan jag rekommendera Sick Day 104 eller 94.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp