Gammal åkare ska återuppta snowboarding

Mnemonic

Ny medlem
Efter ett par års dvala är nu dags att åter ställa sig på brädan och hitta tillbaka till forna dagar. Och hoppas det var lite som hade ändrats när det gäller brädor/bindningar/boots =) Men till saken hör också att jag själv har lagt på en del via styrketräning och samboliv =) Var trots allt under tonåren som jag var aktiv som snowboard åkare.

Så det jag är ute efter är respons på hurvida brädorna står pall för tryck från vikten. Går loss på cirka 110 pannor så det är en del sambolivs fett men en hel del muskler också =)

Är för övrigt 185 lång och fötterna är drygt 29cm. Vill kunna glida runt lite i pisten, jibba runt, trixa och undvika olyckor ute i off-pisten;D Nåja, skämt o sido. Jag är inte direkt en park nisse, är lite mer lonewolf. Gled runt på Nitro brödor mellan 1990 till 92.

Senast ändrad:
Ingen som lite respons om brädor och vad de tål för vikt? =)

För när jag kollar på olika brädor så hittar man oftast en åkarvikt på mellan 50-88 kilo, men tål de inte mer?

Senast ändrad:
Jag återkommer i ämnet när jag har mer tid, men jag lovar dig att det finns ett gäng grymma brädor som fixar 110 kilo!

Välkommen tillbaka! grymt skoj att folk verkar hitta tillbaka, har flera kompisar runt omkring som antingen börjat åka bräda för första gången eller börjar hitta tillbaka efter några år på skidor..

Klart att det finns brädor som tål 110 kg, men allt är beroende av vilken åkstil du har och vad du själv gillar. Jag själv är ca 186 och väger kring 85 och åker både på korta mjuka brädor exmpelvis Mckink 157 som är en mjuk park bräda och stenhårda Custom X 164 lite beroende på vilken åkning jag är ute efter.

Jag tycker du skulle titta någonstans i mittensektion exempelvis "vanliga" Burton Custom eller kanske Libtech TRS. eller varför inte snacka med Doughboy här på forumet och fråga om det inte finns några grymma brädor från Smokin som skulle passa dig.

Lycka till!

Tjenare.

Prova: Salomon Burner 172, LibTech SkunkApe 172 alt. Burton Supermodel 172.
Dessa brädor klarar en åkarvikt på drygt 100 kg.

Själv väger jag 104 kg. Min första bräda var en Burton Cruiser 165 och den köpte jag 1987 ( hård som en ekdörr). Har kört lite på en 168 supermodell samt en Salomon Fasttrack 163 men har som Du lagt på mig lite de senaste åren.

Salomon Burner köpte jag till julen och har använt den 10 dgr. Den är fartstabil samtidigt som det går att leka lite med den. Den bör fungera bra i puder eftersom den har en directional taper (avsmalnande bakåt) samt en hyggligt bred nos, återkommer med puderegenskaperna om drygt två veckor, he he he.

Annars verkar Skunkapan vara en riktigt bra (och snygg) bräda och här har det hänt grejor:
Rocker (bättre flyt i lössnö, sämre pistegenskaper i högfart) samt Magnetraction (stålkanterna är böjda enligt en sinuskurva med ett antal toppar) ger överlägset grepp på is enligt tillverkaren.

Min Supermodell 168 har plöjt många kilometer pudersnö och är helt underbar till detta. Dock är den inte så rolig i pisten, men vem vill vara där?

Hoppas att du hittar något, tyvärr har snorungarna i Sveriges brädbutiker endast mainstreamprodukter så det kan vara svårt att finna riktiga grejor, lycka till!!

/Janne

Tackar tackar, jaa denna vinter har gjort mig påminnd om den gamla goda tiden ;D

Ah okej okej och tack för responsen. Jag är främst ute att åka runt och trixa lite, både pist och möjligen lite park/rails. Vill man sätta det i fack så möjligen en allround åkare. Minns att jag höll på klubba en ren ute i off-pisten, satt en delayed fat back side air ut från pipen till att hitta fortast möjliga väg ner till att bara glida lite i pisten, kicka upp och glida på nosen/tailen och göra något som faller in. Så kan inte säga att jag vill göra bara park, bara pist, bara off-pist utan mer vad man känner för. Tror iofs inte att man kommer tillbaka till forna dagar i ett kick även om en hel del sitter i ryggraden men nu förtiden håller väl förståndet en tillbaka ;D

Har kollat lite på:
* BURTON CUSTOM X WIDE 159 CM
* BURTON OPERATOR WIDE ICS 160 CM
* NITRO TEAM 157 BRIAN FOX PRO ONE OFF

Personligen måste jag nog säga att jag gillar dem dels för längden, möjligen attr nitron är i kortaste laget. En bra stance för en med stora fötter och något styvare.

Vad tror ni som har mer rutin än mig i dagsläget? Hur vanligt är det för er som åker reguljärt att man knäcker en bräda?

Finns lite trådar på ämnet redan. Skulle också föreslå Skunkapen. Om Supermodell är tråkig i pist föreslår jag att den utgår för finns många fina puderbrädor som är skoj i pisten, så skoj som pisten då kan bli...Övriga ideer:

Arbor Wasteland/Roundhouse
Never Summer Legacy
ev. Unity Dominion eller Pride i wide
ev. Smokin KT-22 i wide, men Doughboy återkommer nog om det.

Det blev till slut en Burton Custom 162 med Burton Cartel EST bindningar och Burton ION boots. Rätt nöjd, känns som en början för en medelålders att återuppta åkningen på ;D

Fast jag fick inga skruvar etc för att sätta fast bindningarna ;D hehe så blir att gå tillbaka till butiken imorgon =)

Tillbaka
Topp