Gammal tyrolia bindning

bjanne

Ny medlem
Gammal tyrolia bindning
Tjabba! Jag har plundrat farssans gamla raklagg på en vad jag har fått för mig, helt ok bindning. Dock är jag lite tveksam till om man vågar sig på att ha med den o göra med tanke på åldern på prylen. Jag tänkte därför vända mig till forumets gamla rävar som kan allt om bindningar och undra lite över vad det är för bindning och om det finns någon som helst info om den någonstans över nätet ( har letat febrilt men inte hittat något). Det jag kan utläsa av den är att det är en Tyrolia RD av något slag, torde ju stå för Race Diagonal. Den har diagonal utlösning bak. DIN-skalan går från 5 till 14. Den har 4 kullager i tån vilket står med stora bokstäver på den och borde tyda på att det var någon nymodighet när den kom. I övrigt verkar den sjukt solid och trevlig i metall hus, men frågan är ju om man vågar spänna fast sig i så här pass gamla prylar. Jag gissar nämligen på att den är från ca 1990 eller framåt. Texten på ovansidan lyder "Limited edition VIP RD". Den är jäkligt retro i designen med spräckligt pastellmönster på ovansidan. Tack på förhand!

Björn

Gammal tyrolia bindning
Härligt, exakt sådana hade jag på mina gamla 203 Völkl.
Kvaliteten verkar inte vara fantastisk. Efter 5-10 veckors åkning gick fjädern (?) av i den ena tådelen. Jag tyckte dom var skitsnygga 1990 då jag köpte dem - speciellt ihop med de illgula laggen.

Erik

Gammal tyrolia bindning
1990 är väl inte gammalt?! ;)

Det är ingen slump att McConkey använde gamla tyrolia bindningar vid skibase. Dom var/är lätta att komma ur.
Gamla Tyrolia hade en massa avancerade funktioner/intressanta lösningar som tyvärr sällan höll utanför tillverkarens egna laboratorier.

Om huset är i metall så har du en chans. Leta reda på en pålitlig bindningstekniker som kan serva bindningarna. Dom KAN vara användningsbara.(Även om jag personligen anser det osannolikt)

Med tanke på hur många av årets skidkläder ser ut så kan jag förstå om man vill matcha med groteska gamla tyrolia bindningar, men dina knän är värda mer än en färg/mönster matchning.

-peace
/r

ps/ disclaimer; jag var aldrig ett tyrolia fan och undvek dom där även 1990./ds

Gammal tyrolia bindning
Skicka dem, eller skruva upp de på väggen. De där gamla asen var inte bra 1990 och lär inte ha blivit bättre på 20år.
Det ända de duger till är nostalgitripp och passar nog bäst utan att användas.

Gammal tyrolia bindning
Efter dessa svar verkar det ju inte vara den bästa bindning som gjorts... får nog bli att fila lite på vart man ska göra av dom. Någon som vet hur de skulle kunna tänkas stå sig mot tex en billig plastbindning från salomon kontra en ny tyrolia LD 12?

Gammal tyrolia bindning
Allt på marknaden som kommit de senaste fem åren är bättre. Allt.
Om du letar lite kan du lätt hitta bra bindningar för en billig penning.
Skit i grafiken.

/r

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp