Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glidaren" data-source="post: 1098988" data-attributes="member: 164796"><p>Kul tanke och jag tror jag fattar vad du menar. </p><p>Men jag tror du övertolkar eller delar upp syftet från rörelsen. Syftet med en rörelse måste väl alltid vara; att få en effekt i kontakten mellan skida och snön.</p><p>Jag hoppas att detta är alla trådars grundinställning, om inte är det svårt att föra en dialog.</p><p>I min bok betyder framvikt bara att kraftens angreppspunkt på skidan är framför bindningen och tvärtom. Hur mycket fram eller bak är kanske en relevantare fråga. Mer fram på stenhård och längre skida och mindre på en kort och mjukare. För att skapa samma resultat vill säga.</p><p>Hur man än tänker, så om du har angreppspunkten längre bak, svänger skidan mindre förutsatt att skidan kantas lika mycket och att farten är den samma, eller? är inte det logiskt.</p><p>Detta borde vara en form av sanning på alla underlag och på alla typer av skidor, så fick vi lära oss på tekniska gymn i alla fall (mekanikens lagar).</p><p></p><p>Är kroppen och dess rörelser inte det enda vi har att tillgå för att skapa det som behövs för att svänga. Som jag fattar det behövs det En fart, en kant och en angreppspunkt för kraften på skidan. Fram, bak eller mitt på ger ju bara olika resultat. Så visst spelar skidorna stor roll om du alltid gör exakt likadana rörelser men vem gör det. Summering; kroppens rörelser är det enda vi kan använda för att få önskat resultat. Vilket resultat du önskar vet bara du. Men det är just resultatet mellan skida och snön som e viktigt. Om du har plöstryck eller fäller fram överkroppen eller skjuter fram stavarna eller trycker ned stortån för att skapa mer tryck på slidans främre del spelar väl mindre roll. Men vissa rörelser borde vara effektivare och snyggare än andra kan jag tänka. Det borde väl vara det som experterna har luskat ut. eller?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glidaren, post: 1098988, member: 164796"] Kul tanke och jag tror jag fattar vad du menar. Men jag tror du övertolkar eller delar upp syftet från rörelsen. Syftet med en rörelse måste väl alltid vara; att få en effekt i kontakten mellan skida och snön. Jag hoppas att detta är alla trådars grundinställning, om inte är det svårt att föra en dialog. I min bok betyder framvikt bara att kraftens angreppspunkt på skidan är framför bindningen och tvärtom. Hur mycket fram eller bak är kanske en relevantare fråga. Mer fram på stenhård och längre skida och mindre på en kort och mjukare. För att skapa samma resultat vill säga. Hur man än tänker, så om du har angreppspunkten längre bak, svänger skidan mindre förutsatt att skidan kantas lika mycket och att farten är den samma, eller? är inte det logiskt. Detta borde vara en form av sanning på alla underlag och på alla typer av skidor, så fick vi lära oss på tekniska gymn i alla fall (mekanikens lagar). Är kroppen och dess rörelser inte det enda vi har att tillgå för att skapa det som behövs för att svänga. Som jag fattar det behövs det En fart, en kant och en angreppspunkt för kraften på skidan. Fram, bak eller mitt på ger ju bara olika resultat. Så visst spelar skidorna stor roll om du alltid gör exakt likadana rörelser men vem gör det. Summering; kroppens rörelser är det enda vi kan använda för att få önskat resultat. Vilket resultat du önskar vet bara du. Men det är just resultatet mellan skida och snön som e viktigt. Om du har plöstryck eller fäller fram överkroppen eller skjuter fram stavarna eller trycker ned stortån för att skapa mer tryck på slidans främre del spelar väl mindre roll. Men vissa rörelser borde vara effektivare och snyggare än andra kan jag tänka. Det borde väl vara det som experterna har luskat ut. eller? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Tillbaka
Topp