Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="allan_sladd" data-source="post: 1098995" data-attributes="member: 138834"><p>Tack för responsen. Jag sitter nu i en fjällstuga med bara en padda att skrivs på, så det blir lite grovt tillyxat. (Provåkt skidor idag och funderat.)</p><p>Javisst är det interaktionen mellan skida och snö som man bör utgå från.</p><p></p><p>Min tanke är ungefär så att det man har att jobba med är krafter och moment (kraftpar, t.ex. tå-häl, stortå-lilltå och häl-skenben) mellan pjäxorna och skidorna. (Dessutom har vi masströghetskrafter.) Dessa används för att ge effekter mellan skida och snö.</p><p>För att generera dessa krafter och moment jobbar man med sina muskler, som får kroppsrörelser som en konsekvens. Men nu menar jag att man inte entydigt kan utläsa önskade krafter och moment utifrån observerade rörelser. Var landar man om man istället för att diskuterar kroppsrörelser diskuterar vilka krafter och moment man skall ta till för att uppnå önskad interaktion mellan skida och snö? Framvikt genereras genom att man trycker ner pjäxans framdel samtidigt som man lyfter pjäxans bakdel. Åkarens tyngdpunkt ligger då framskjuten samtidigt som ett böjmoment införes i skidan. Detta kan väl åstadkommas genom att trycka mer med trampdynan bakom stortån samtidigt som man lyfter med hälen eller också kan man bara hänga på plösen ( och trycka bakåt med hälen, men det tänker man nog inte på).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="allan_sladd, post: 1098995, member: 138834"] Tack för responsen. Jag sitter nu i en fjällstuga med bara en padda att skrivs på, så det blir lite grovt tillyxat. (Provåkt skidor idag och funderat.) Javisst är det interaktionen mellan skida och snö som man bör utgå från. Min tanke är ungefär så att det man har att jobba med är krafter och moment (kraftpar, t.ex. tå-häl, stortå-lilltå och häl-skenben) mellan pjäxorna och skidorna. (Dessutom har vi masströghetskrafter.) Dessa används för att ge effekter mellan skida och snö. För att generera dessa krafter och moment jobbar man med sina muskler, som får kroppsrörelser som en konsekvens. Men nu menar jag att man inte entydigt kan utläsa önskade krafter och moment utifrån observerade rörelser. Var landar man om man istället för att diskuterar kroppsrörelser diskuterar vilka krafter och moment man skall ta till för att uppnå önskad interaktion mellan skida och snö? Framvikt genereras genom att man trycker ner pjäxans framdel samtidigt som man lyfter pjäxans bakdel. Åkarens tyngdpunkt ligger då framskjuten samtidigt som ett böjmoment införes i skidan. Detta kan väl åstadkommas genom att trycka mer med trampdynan bakom stortån samtidigt som man lyfter med hälen eller också kan man bara hänga på plösen ( och trycka bakåt med hälen, men det tänker man nog inte på). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Tillbaka
Topp