Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="allan_sladd" data-source="post: 1099010" data-attributes="member: 138834"><p>Bra! Jag låter mina tankar löpa, eftersom jag tittat på för många instruktionsfilmer!!!!</p><p>Jag fortsätter med att undra om det går att instruera utan att gå omvägen via mekanik och hållfasthetslära, dvs. utan att ställa stora krav på elevens akademiska (?) kunskaper? Vad händer om man bara använder vardagsuttryck för att beskriva vad man skall åstadkomma mellan skida och snö? Sedan får det bli rörelser som kan diskuteras utifrån att eleven förstått vad som skall åstadkommas nere under skidorna.</p><p></p><p>Jag fortsätter .... inte carving men ....</p><p>Motvridning kan visas som en pose men har man förstått idén bara för att man står rätt? Jag resonerar från det andra hållet. Hur gör jag för att kantställa ytterskidan (dalskidan) och samtidigt pressa ner den? Blir inte min kroppsposition då motvriden? Om jag inte käntställer får jag väl medvridning?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="allan_sladd, post: 1099010, member: 138834"] Bra! Jag låter mina tankar löpa, eftersom jag tittat på för många instruktionsfilmer!!!! Jag fortsätter med att undra om det går att instruera utan att gå omvägen via mekanik och hållfasthetslära, dvs. utan att ställa stora krav på elevens akademiska (?) kunskaper? Vad händer om man bara använder vardagsuttryck för att beskriva vad man skall åstadkomma mellan skida och snö? Sedan får det bli rörelser som kan diskuteras utifrån att eleven förstått vad som skall åstadkommas nere under skidorna. Jag fortsätter .... inte carving men .... Motvridning kan visas som en pose men har man förstått idén bara för att man står rätt? Jag resonerar från det andra hållet. Hur gör jag för att kantställa ytterskidan (dalskidan) och samtidigt pressa ner den? Blir inte min kroppsposition då motvriden? Om jag inte käntställer får jag väl medvridning? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Tillbaka
Topp