Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glidaren" data-source="post: 1099411" data-attributes="member: 164796"><p>Jag gillar din tanke att man använder vardagstermer och det tror jag de gör i skidskolan men hur vi än pratar och utrycker oss så borde det väl ändå vara så att kroppens så kallade position gör att kraften påverkar skida och snö på ett speciellt sätt. Är du bak med tyngdpunkten kommer kraften att träffa bakre delen av skidan och den svänger mindre. Att tänka krafter, hävarmar eller muskel rörelser eller positioner spelar väl egentligen ingen roll bara den du pratar med förstår vad den ska uppnå. Mer tryck på brättet eller mindre tryck där.</p><p>Angående plöstryck så provade jag i backen i dag och om du hänger i plösen tappar du helt känslan, för min del var jag tvungen att spänna fotleden (stå på foten) samtidigt som jag hade mycket lätt tryck på skenbenet för att göra en följsam sväng. Att hänga på plösen gav noll tryck på foten.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glidaren, post: 1099411, member: 164796"] Jag gillar din tanke att man använder vardagstermer och det tror jag de gör i skidskolan men hur vi än pratar och utrycker oss så borde det väl ändå vara så att kroppens så kallade position gör att kraften påverkar skida och snö på ett speciellt sätt. Är du bak med tyngdpunkten kommer kraften att träffa bakre delen av skidan och den svänger mindre. Att tänka krafter, hävarmar eller muskel rörelser eller positioner spelar väl egentligen ingen roll bara den du pratar med förstår vad den ska uppnå. Mer tryck på brättet eller mindre tryck där. Angående plöstryck så provade jag i backen i dag och om du hänger i plösen tappar du helt känslan, för min del var jag tvungen att spänna fotleden (stå på foten) samtidigt som jag hade mycket lätt tryck på skenbenet för att göra en följsam sväng. Att hänga på plösen gav noll tryck på foten. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Tillbaka
Topp