Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="allan_sladd" data-source="post: 1099428" data-attributes="member: 138834"><p>Jag spånar vidare ...</p><p>Det jag far efter är att man inte bara kan efterlikna en annan åkares position eller rörelser. Nej man måste förstå varför åkaren försätter sig i en viss position och varför han rör sig på ett visst sätt och då hamnar jag i ett resonemang runt vad han vill åstadkomma med sina skidor. Det är väl det som är avgörande? Och mellan åkaren och skidorna finns de via bindning fastsatta pjäxorna. => Ansätt tryck (stortåsidan, lilltåsidan, hälen, ...) eller böj framåt/bakåt(stortå - vrist, vrist - skenben, häl - skenben, ...) eller böj i sidled (vrid vristen, sidoförskjut underbenet, ....)</p><p></p><p>För mig blir det bara tilltrasslat om man använder tyngdpunkt som ett instruktionsbegrepp. Står jag i strumplästerna helt stilla på plan mark, så kan jag bara flytta min tyngdpunkt, så att tyngdkraften håller sig inom den ruta som ges av mina tår och hälar. För att komma utanför denna ruta måste jag sätta på mig pjäxorna och skidorna för att kunna införa moment mellan pjäxorna och bindningarna, dvs. jag kommer att kantställa och/eller böja skidorna. Dock kan jag både böja och kantställa utan att flytta tyngdpunkten! => Jag hamnar i slutsatsen att tyngdpunktsförflyttning inte är "den enda möjliga grejen". Det kan t.o.m. vara en källa till missförstånd. Tar vi det ett steg till och börjar åka slalom, så är det inte bara tyngdkraften som skall hanteras utan summan av alla krafter, som är i farten. Håller de sig inom den ovan nämnda rutan så kan man åka avslappat. Vill jag t.ex. trycka fast skidspetsarna, så måste jag införa moment, t.ex. genom att luta överkroppen framåt (flytta min tyngdpunkt framåt och tappa kontrollen) eller genom att trycka med stortån nedåt och vristen uppåt. Står jag på "för mig fel skidor" så måste jag kanske tillgripa en kombination att tåtryck, vristtryck, hältryck och plöstryck?</p><p>ÅTER IGEN: Jag tror inte på det här med att använda begrepp från klassisk mekanik. Förslag på alternativa begrepp: pressa, tryck, vrid, böj, luta, kantställ, ....</p><p></p><p>Jag har en liknande upplevelse, när jag provåkte ett par R19-skidor. Jag fick en flash back från de år som jag åkte på Head Supershape Speed och försökte få till skärande svängar genom att böja skidorna (hänga på plösarna). Tacka vet jag mina Head WC Rebels i.sl RD. Jag åker med helt neutral position. På sin höjd trycker jag nedåt med trampdynan och trycker uppåt med vristen. På kall natursnö behöver jag inte ens spänna de övre spännena (= Det går att åka trots glapp i pjäxskaften.)</p><p></p><p>Allt detta skrivande gick igång efter tittande på ett antal (amerikanska) instruktionsfilmer.</p><p></p><p>En sista undran: Behöver jag regelmässigt hänga på plösarna, så åker jag på fel skidor? ELLER HUR? Vad säger ni?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="allan_sladd, post: 1099428, member: 138834"] Jag spånar vidare ... Det jag far efter är att man inte bara kan efterlikna en annan åkares position eller rörelser. Nej man måste förstå varför åkaren försätter sig i en viss position och varför han rör sig på ett visst sätt och då hamnar jag i ett resonemang runt vad han vill åstadkomma med sina skidor. Det är väl det som är avgörande? Och mellan åkaren och skidorna finns de via bindning fastsatta pjäxorna. => Ansätt tryck (stortåsidan, lilltåsidan, hälen, ...) eller böj framåt/bakåt(stortå - vrist, vrist - skenben, häl - skenben, ...) eller böj i sidled (vrid vristen, sidoförskjut underbenet, ....) För mig blir det bara tilltrasslat om man använder tyngdpunkt som ett instruktionsbegrepp. Står jag i strumplästerna helt stilla på plan mark, så kan jag bara flytta min tyngdpunkt, så att tyngdkraften håller sig inom den ruta som ges av mina tår och hälar. För att komma utanför denna ruta måste jag sätta på mig pjäxorna och skidorna för att kunna införa moment mellan pjäxorna och bindningarna, dvs. jag kommer att kantställa och/eller böja skidorna. Dock kan jag både böja och kantställa utan att flytta tyngdpunkten! => Jag hamnar i slutsatsen att tyngdpunktsförflyttning inte är "den enda möjliga grejen". Det kan t.o.m. vara en källa till missförstånd. Tar vi det ett steg till och börjar åka slalom, så är det inte bara tyngdkraften som skall hanteras utan summan av alla krafter, som är i farten. Håller de sig inom den ovan nämnda rutan så kan man åka avslappat. Vill jag t.ex. trycka fast skidspetsarna, så måste jag införa moment, t.ex. genom att luta överkroppen framåt (flytta min tyngdpunkt framåt och tappa kontrollen) eller genom att trycka med stortån nedåt och vristen uppåt. Står jag på "för mig fel skidor" så måste jag kanske tillgripa en kombination att tåtryck, vristtryck, hältryck och plöstryck? ÅTER IGEN: Jag tror inte på det här med att använda begrepp från klassisk mekanik. Förslag på alternativa begrepp: pressa, tryck, vrid, böj, luta, kantställ, .... Jag har en liknande upplevelse, när jag provåkte ett par R19-skidor. Jag fick en flash back från de år som jag åkte på Head Supershape Speed och försökte få till skärande svängar genom att böja skidorna (hänga på plösarna). Tacka vet jag mina Head WC Rebels i.sl RD. Jag åker med helt neutral position. På sin höjd trycker jag nedåt med trampdynan och trycker uppåt med vristen. På kall natursnö behöver jag inte ens spänna de övre spännena (= Det går att åka trots glapp i pjäxskaften.) Allt detta skrivande gick igång efter tittande på ett antal (amerikanska) instruktionsfilmer. En sista undran: Behöver jag regelmässigt hänga på plösarna, så åker jag på fel skidor? ELLER HUR? Vad säger ni? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Tillbaka
Topp