Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="allan_sladd" data-source="post: 1099482" data-attributes="member: 138834"><p>dallans sätt att resonera attraherar mig. Det är var, när och hur man hanterar skidorna som gäller!</p><p></p><p>Sedan kan vi börja fundera på hur man hanterar olika skidkonstruktioner! Det måste väl finnas en harmoni mellan åkarens sätt att vilka åka och skidans styrkor och svagheter?</p><p></p><p>Exempel: Jag har en bekant som envisats med att åka zic-zac med korta omstigningar och sladdar. (=Risk för benbrott och snön är tung?) Skidorna hade benämningen "damskidor".Jag ville se mera av en kedja med runda svängar för att så småningom komma fram till carving. Är det skidan som försvårar åkningen? Provåkning på andra damskidor gav inget "tummen upp". Hmmmm,....vad händer om man ställer henne på en typisk carvingskida (Atomic S9). Jo, det blev "tummen upp" med en inbillning att det är en alltför avancerad skida. Vi backade ner till en Völkl Racetiger STR. Det blev "tummen halvvägs ner" och jag kunde se att zic-zac-åkning började komma tillbaka. Jaha, då provar vi med lite mer carving-stuk (Völkl Racetiger SL) och vips nu var tummen upp igen och jag kunde se att zic-zac tynade bort till förmån för runda svängar.</p><p></p><p>Med detta vill jag bara säga att man inte skall pusha på någon att åka på ett sätt som inte passar skidorna. Vad säger experterna? Och vad säger skidinstruktörerna - går det att lära någon en viss teknik om skidorna inte duger för tekniken? (Jag minns att jag faktiskt uppmanades att byta bort mina Kneissl White Star SL för att utvecklas.)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="allan_sladd, post: 1099482, member: 138834"] dallans sätt att resonera attraherar mig. Det är var, när och hur man hanterar skidorna som gäller! Sedan kan vi börja fundera på hur man hanterar olika skidkonstruktioner! Det måste väl finnas en harmoni mellan åkarens sätt att vilka åka och skidans styrkor och svagheter? Exempel: Jag har en bekant som envisats med att åka zic-zac med korta omstigningar och sladdar. (=Risk för benbrott och snön är tung?) Skidorna hade benämningen "damskidor".Jag ville se mera av en kedja med runda svängar för att så småningom komma fram till carving. Är det skidan som försvårar åkningen? Provåkning på andra damskidor gav inget "tummen upp". Hmmmm,....vad händer om man ställer henne på en typisk carvingskida (Atomic S9). Jo, det blev "tummen upp" med en inbillning att det är en alltför avancerad skida. Vi backade ner till en Völkl Racetiger STR. Det blev "tummen halvvägs ner" och jag kunde se att zic-zac-åkning började komma tillbaka. Jaha, då provar vi med lite mer carving-stuk (Völkl Racetiger SL) och vips nu var tummen upp igen och jag kunde se att zic-zac tynade bort till förmån för runda svängar. Med detta vill jag bara säga att man inte skall pusha på någon att åka på ett sätt som inte passar skidorna. Vad säger experterna? Och vad säger skidinstruktörerna - går det att lära någon en viss teknik om skidorna inte duger för tekniken? (Jag minns att jag faktiskt uppmanades att byta bort mina Kneissl White Star SL för att utvecklas.) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Tillbaka
Topp