Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glidaren" data-source="post: 1099615" data-attributes="member: 164796"><p>Jag måste nog först påstå att du nog inte är speciellt välinformerad när det gäller undervisning allmänt i Sverige (jag har litet eller inget förtroende för svensk skidskola i allmänhet) Det finns nästan ingen instruktör i Sverige som använder utryck från mekaniken. De använder, luta, böj, sträck, vrid, hållfast, rör dig, och massvis med andra vanliga liknelser. Vilket gör att din tes är vad de gör och är antagligen bäst. Med det sagt så hur vi än gör så finns dom där krafterna och som du säger och som jag tycker alla säger i denna tråden så är det; orsak verkan som gäller, alltså om du vill sladda så vrider du skidorna om du vill skära så ställer du upp skidorna på kant (genom att flytta tyngdpunkten åt sidan (lutar dig åt det hållet du önskar svänga) osv. </p><p>Jag tror vi alla talar om samma sak men pratar bredvid varandra. För att svänga krävs allt vi skrivit om hur mycket av vad är ju själva skidtekniken. (detta med att det är kontakten mellan skida och snö som orsakar friktion som svänger våra skidor när olika krafter krockar måste vi från början ta för givet annars är det svårt att diskutera och analysera vad som bör göras för en viss sak ska ske med laggen)</p><p>men det är kul att byta tankar.</p><p>Jag vill dock påpeka att resonemanget att utan pjäxor kan vi bara flytta tyngdpunkten innanför häl/tå.</p><p>Prova detta; Luta dig så långt fram du vågar med helt rak kropp, allts så långt fram du vågar maximalt innan du faller fram. Slappna sedan av helt i fotlederna….. Vad händer och varför.</p><p>Prova detta i backen; Ställ dig i din grundposition och åk tvärs över en flack backe, vinkla sedan skidorna så att du ska svänga åt andra hållet Utan att flytta tyngdpunkten och se vad som händer. Jag tror du får vissa av dina funderingar där.</p><p>Jag vill även hålla med dig i dit resonemang att utrustningen spelar roll. En för mjuk skida (vridstyv) är svårare att hålla ett skär på, en för vridstyv skida med vassa kanter är svårare att sladda på osv Ju bättre teknik desto lättare kan man tygla olikheterna. Man kan alltså köpa utrustning som är bäst för sin stil, nivå osv.</p><p>Viktigaste, du kan köpa ett par skidor som tvingar dig att åka med bra teknik. Då behöver man inte ta lektioner eller tänka på vad utta bara försöka få skidan att göra det man vill. När man kan det så byter man backe (brantare) eller underlag (hårdare, puckligare) osv Vad ska man då ha skidlärare till då det finns massvis med schyst clip på coola åkare på tuben. Härma den still du önskar. Har jag dödat ett yrke nu? Inte min mening.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glidaren, post: 1099615, member: 164796"] Jag måste nog först påstå att du nog inte är speciellt välinformerad när det gäller undervisning allmänt i Sverige (jag har litet eller inget förtroende för svensk skidskola i allmänhet) Det finns nästan ingen instruktör i Sverige som använder utryck från mekaniken. De använder, luta, böj, sträck, vrid, hållfast, rör dig, och massvis med andra vanliga liknelser. Vilket gör att din tes är vad de gör och är antagligen bäst. Med det sagt så hur vi än gör så finns dom där krafterna och som du säger och som jag tycker alla säger i denna tråden så är det; orsak verkan som gäller, alltså om du vill sladda så vrider du skidorna om du vill skära så ställer du upp skidorna på kant (genom att flytta tyngdpunkten åt sidan (lutar dig åt det hållet du önskar svänga) osv. Jag tror vi alla talar om samma sak men pratar bredvid varandra. För att svänga krävs allt vi skrivit om hur mycket av vad är ju själva skidtekniken. (detta med att det är kontakten mellan skida och snö som orsakar friktion som svänger våra skidor när olika krafter krockar måste vi från början ta för givet annars är det svårt att diskutera och analysera vad som bör göras för en viss sak ska ske med laggen) men det är kul att byta tankar. Jag vill dock påpeka att resonemanget att utan pjäxor kan vi bara flytta tyngdpunkten innanför häl/tå. Prova detta; Luta dig så långt fram du vågar med helt rak kropp, allts så långt fram du vågar maximalt innan du faller fram. Slappna sedan av helt i fotlederna….. Vad händer och varför. Prova detta i backen; Ställ dig i din grundposition och åk tvärs över en flack backe, vinkla sedan skidorna så att du ska svänga åt andra hållet Utan att flytta tyngdpunkten och se vad som händer. Jag tror du får vissa av dina funderingar där. Jag vill även hålla med dig i dit resonemang att utrustningen spelar roll. En för mjuk skida (vridstyv) är svårare att hålla ett skär på, en för vridstyv skida med vassa kanter är svårare att sladda på osv Ju bättre teknik desto lättare kan man tygla olikheterna. Man kan alltså köpa utrustning som är bäst för sin stil, nivå osv. Viktigaste, du kan köpa ett par skidor som tvingar dig att åka med bra teknik. Då behöver man inte ta lektioner eller tänka på vad utta bara försöka få skidan att göra det man vill. När man kan det så byter man backe (brantare) eller underlag (hårdare, puckligare) osv Vad ska man då ha skidlärare till då det finns massvis med schyst clip på coola åkare på tuben. Härma den still du önskar. Har jag dödat ett yrke nu? Inte min mening. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Tillbaka
Topp